köpa spatthäst?

A

anast

Jag har blivit erbjuden att köpa ett 11-årigt 5-gångssto som har spatt på båda bak. Det upptäcktes när hon för ett år sedan skulle besiktigas inför försäljning. Hon visade ingen hälta innan böjprovet. Nu har hon gått på tur, lektioner och kurser hela året utan problem. Vad är en sådan häst värd? Ska man överhuvudtaget ens fundera på att köpa en spatthäst? Eller är det lika vansinnigt som det låter??? Jag har själv en muskelsjukdom som förhindrar mer avancerad ridning. Så en massa kurser och tävling är det inte tal om för mig ändå. Jag skall ha en skogsmulle.

Jag skulle aldrig göra det. Risken för spatt är jättestor, men man ska inte köpa problemet från början.

Sen står du där med en häst som du har starka band till och så kanske hon blir sämre och du måste fatta svåra beslut. Nej, det skulle jag inte köpa.

mandalaki

Håller med föregående talare. Man ska aldrig köpa sig problem för dem får man nog känna av iallafall....

Jag skulle inte köpa den...

Det är nog dyrt att ha häst iaf. Då är det bättre att köpa en helt frisk häst.

Om du köper den där hästen så blir du tillslut tvungen att "köpa " en veterinär...

nej nej nej.. jag har sett en spatthäst som blivit riktigt dålig.. men ägarna vägrar inse det.. H*n var alltid jättestel på morgnarna, och blev liiite bättre framemot dagen. Ändå satt de å red på stackaren som hade ont.. :confused:

Jag är av en annan åsikt. Jag har ägt en spatthäst som blev så dålig att hon måste tas bort. Spatt påverkar varje häst individuellt.

Det finns spatthästar som inte alls lider av att de har spatt. De går normalt, rids normalt och lider inte alls. De är ridbara långt upp i åldrarna. Det finns artikler i Islandshästtidningen om dessa hästar som det gått bra med just som skogsmullar.

Det finns forskning som säger detsamma.

Du måste själv avgöra hur du vill göra. Oavsett beslut och konsekvens av beslutet måste du ta det.

Priset bör reduceras ordentligt. Undersök hur försäkringen täcker eventuell spatt - gör den det ej bör priset bli mycket lägre än normalt för händer det ngt ang spatt får du ingen ersättning.

Lycka till! Livet är fullt av chanser!

Förändringar på röntgen behöver inte betyda att hästen någonsin kommer att ha problem av det. Faktum är att den senaste forskningen visar att 50% av alla isl.hästar över tolv år har förändringar i hasleden som syns på röntgen. men varannan häst över tolv är ju inte halt! Känner personligen till flera hästar som tävlats på hög nivå som har haft spatt på röntgen men algrig varit halta.
Om hästen aldrig har varit halt tycker jag att det är värt att fundera på i alla fall. Priset måste ju justeras ganska mycket nedåt eftersom hon ju förlorar sitt värde som ev avelssto.

Faktum är att den senaste forskningen visar att 50% av alla isl.hästar över tolv år har förändringar i hasleden som syns på röntgen. men varannan häst över tolv är ju inte halt!

Ursäkta, men jag funderar på de 50 procentens trovärdighet, alltså vart siffran kommer ifrån, t ex;
- hur många hästar undersöktes?
- hur valdes hästunderlaget ut?

Statistik är ju inte rättvisande om det inte är ett tillräckligt stort, och tillräckligt brett, urval av individer i undersökningen. Är olika avelslinjer jämt representerade, är det hästar från olika användningsområden som fritidsridning/ tävling osv?

Därmed inte sagt att spatt är ett mindre problem, men just denna siffras överrensstämmelse med verkligheten kanske inte är korrekt?

Forskningsstudien om spatt av isländska veterinären Sigridur Björnsdóttir stod i Islandshästen nr 1 - 2003. En 3-sidig artikel som åtminstone jag tyckte var mycket proffsig och klargjorde bl a att islandshästar haft spatt från urminnes tider!

Studien baserade sig på 614 hästar i åldern 6 - 12 år, men även oinridna unghästar hade studerats.

Artikelns omfattning lämpar sig bäst för direkt läsning. Hoppas du kan få tag i den (om du inte har den). Där finns de hänvisade siffrorna. (Om man inte avfärdar forskning...)

Jag är lekman men också väldigt kritisk läsare :devil: - och den undersökningen gick inte att avfärda. Den var helt klart seriös.

Hoppas du har kvar tidningen, ang - artikeln var intressant!

mandalaki

Självklart har jag kvar tidningen!
Och tack också för referensen - det gör för mig, och kanske många andra, en stor skillnad.

Tack för alla svar!
Röntgen visar spatt på båda bak. Det glömde jag att säga, Men jag vet inte i vilken led. Tänkte ringa ATG där plåtarna finns och kolla upp mer fakta om köp blir aktuellt.
Är själv mycket skeptisk till detta, därför vill jag höra andras åsikter. Priset ligger på 25000:-. Dyrt? Anledningen att jag överväger köp är att jag har absolut inte råd att köpa en 50.000:- häst. Men har tröttnat på att rida turer, kurser etc. på andras hästar och det enda jag får ut av det är smärta i kroppen pga av min sjukdom. Jag vill ha min egen häst som jag kan lära känna och vi kan ut och skrota i skogen. Men jag kan inte tänka mig nån annan ras än islandshäst. Har man en gång prövat är man ju fast!
Har försökt hitta foderhäst, men det är av förklarliga själ väldigt svårt. Folk lämnar helt enkelt inte ut sina gångartshästar på foder. Och detta sto har inte eksem, vilket jag ser som ett +...

Tack för alla svar!
Röntgen visar spatt på båda bak. Det glömde jag att säga, Men jag vet inte i vilken led. Tänkte ringa ATG där plåtarna finns och kolla upp mer fakta om köp blir aktuellt.
Är själv mycket skeptisk till detta, därför vill jag höra andras åsikter. Priset ligger på 25000:-. Dyrt?
Ja, om hästen har aktiv spatt i båda bak låter 25000 dyrt tycker jag. Om du ska köpa eller inte kan bara du själv avgöra - eftersom du är "skogsryttare" och inte intresserad av träning/tävling i högre omfattning kan det vara ett alternativ för dig. MEN; se noga till att kolla upp om du får hästen försäkrad med denna skada - kanske kan du ta över befintlig försäkring?

Jag skulle nog inte betala mer än max 15000 för en sån häst o i så fall bara under förutsättning att jag kan försäkra henne för summan utan reservation (ta över).

Men det finns ju hästar i samma prisklass utan vare sig eksem eller spatt. Ok de kanske inte har tävlingskapacitet eller är så högt utbildade (alternativt är de lite äldre), men för att mysa i skogen passar de säkert! Kolla in bukes annonssidor. På sid 2 finns tex 2 st intressanta hästar som kostar 30.000 vardera... :idea:

ATG - plåtar - du kan inte begära ut plåtar hur som helst. Det är endast förbehållet ägare och andra veterinärer. Det är samma sak som att få läsa ngn annas läkarjounaler.

Spatt - har haft isl häst med spatt, hade aldrig något problem men naturligtvis så sänktes priset MYCKET! H*n skogsreds.

Spatt igen - har arab med spatt dock tävlas den högt i klasserna och funkar bra men fick vila 6 månader för att läka. Rids mkt hårt och ofta.

Låt ditt hjärta bestämma. Personligen så tycker jag att om det inte är översta leden så är det förm ok om hästen inte visar hälta initialt. Böjprov är en annan historia.

Försäkring likaså, måste isåfall övertas. ALLA hältrelaterade saker kommer att hänvisas till spatten ifall du har reservation.

Om du köper hästen tycker jag i allafall att du ska hitta en Centrerad ridningtränare så kan ni båda balansera upp era kroppar rätt och på så sätt inte slita på er i onödan och minska risken för värk!

Lycka till!!!
:bump:

En sak som jag tycker är värd att ha i åtanke vid hästköp är följande.

Som jag har förstått det kan spatt blomma upp på 1/2 år. Säg att du har två hästar att välja mellan. En har skuggor på röntgen men helt ohalt vid böjprov. Den andra ha inga skuggor och heller ingen reaktion vid böjporv.
Vad är det som säger att den senare hästen är den bästa? Den kan ju utveckla spatt om ett år och bli jättehalt av det. Den första hästen däremot har redan spatt som den uppenbarligen inte är halt av.

Jag tycker att detta är värt att tänka på, men självklart ska man dra av kraftigt på priset.

Lycka till med ditt eventuella hästköp.

// Ingalill

Absolut, och det är därför det är mycket lättare med hamstrar, vilket jag funderat på många gånger ;) :rofl:

Det är lite lotteri det där med spatt, det är bara att hålla tummarna och hoppas på att det bara händer andra.

// Ingalill

Absolut, och det är därför det är mycket lättare med hamstrar, vilket jag funderat på många gånger

Ånej, fel fel fel av dig. Frimärken däremot, är så gott som underhållsfria om dom förvaras på avsedd plats.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 112
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Måste bara skriva av mig. Var inne och skulle beiskta min foderhäst sen 2,5 månad tillbaka inför köp. t förhållningar Har haft vissa...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar