köpa spatthäst?

Det är lite lotteri det där med spatt, det är bara att hålla tummarna och hoppas på att det bara händer andra.

Exakt så. Och därför skulle jag inte köpa nitlotten från början. Ska jag spela på lotteri vill jag åtminstone ha chans att vinna :smirk:.

Men hamstrar låter helt klart lockande. Eller golf.

mandalaki

Vad det gäller röntgenplåtarna så var det ägaren själv som tyckte att vi kunde kontakta hennes veterinär och höra hur det såg ut...
Jag blir bara mer förvirrad av alla åsikter känner jag.
Vet ju att det skulle var bättre att köpa en frisk häst.
Nu har jag dock ev. fått tag på en foderhäst. Inte alls den typ jag ska ha, men men. Stor(dryga 1.45), nyinriden, 5-gångare med mycket grisepass. Kan ju provrida iallafall.
I hjärtat vill trots alla åsikter köpa det lilla spatt-stot.
Men kanske inte för 25 tusen...

Fast 25000 är väl ett reducerat pris för en islandshäst?
Idag kan du inte köpa en frisk islandshäst för under ca 40000.
Nu säger jag inte att du skall köpa denna häst....
Det får du avgöra själv.

Visst kan man köpa en frisk islandshäst under 40.000:- Har själv köpt en sådan. Enda var att hon inte var reg. men jag ska aldrig tävla så det gör inte så mycket. Har heller inte tänkt avla på henne. Hon är ändå guld värd för mig. :love:

Visst kan man köpa en frisk islandshäst under 40.000:- Har själv köpt en sådan. Enda var att hon inte var reg.

Det är inte bara det, för papper vittnar om huruvida hästen med säkerhet är renrasig. Varför kan man inte regga din häst.

Har kollat att hon går att reg. men jag har inte gjort det. Får se om jag gör det vid senare tillfälle. Hon är alltså renrasig. Har kollat med SIF:s kansli

Jodå, det går att köpa islandshästar utan eksem eller spatt för under 40000:- jag har själv köpt två! :)

Håller helt klart med javill. Visst kan du hitta en trevlig och ridbar islandshäst utan defekter för under 40.000 kr.

Jag känner två spatthästar som rids obehindrat i skog och mark utan problem. Dock är de stela lite till och från. Så det finns hästar som inte har ont av det :).
Kände dessvärre 3 hästar som togs bort pga. spatt. De plågades av det och blev bara sämre och sämre. :(
Jag skulle inte ha köpt hästen. Köp hellre en friskförklarad!!

Jag känner också till flera olika spatthästar. Vissa finns inte mer i livet just p.g.a. spatten...Innan frågan till mig att köpa en häst med spatt dök upp hade jag aldrig kommit på tanken att göra något dylikt.
Dock skulle jag med tanke på ditt korkade och omogna sätt att hantera kritiken ang. att du har din stackars islänning själv, aldrig ta något som helst råd av dig. Väx upp! Du vet ju säkert att de som kritiserar dig har alldeles rätt.
Att utsätta en häst, i synnerhet en islandshäst, för det du gör är inget annat än djurplågeri och själviskhet...

Jag tycker det är helt upp till dig att köpa hästen. Om du bara ska ha henne som skogshäst och hon inte lider av sin spatt kan det vara en möjlighet, men jag skulle absolut inte ge mer än slaktpriset för henne. Har själv blivit erbjuden o köpa en häst från ridskolan som har spatt. Skulle fått henne för slaktpriset, men det var inget för mig, vill tävla o träna så det hade hon inte hållt till. Men hon fick komma till en av ridlärarna och stå där i ett år, sen var hon tillbaka på ridskolan och gick lektioner i fyra år o nu är hon pensionerad o går som promenad häst. Så hon har funkat o rida lättare lektioner o så på. Så det är ju så olika från häst till häst. Tänk noga igenom det bara!

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 112
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Måste bara skriva av mig. Var inne och skulle beiskta min foderhäst sen 2,5 månad tillbaka inför köp. t förhållningar Har haft vissa...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar