Köpa skadad häst?

W

wannabe

Har nu lyvkats övertala mina föräldrar lite att köpa häst och vi ska fixa boxplats till hösten. Jag vet en välutbildad jätte fin ponny lagon storlek för mig å allt som är till salu. Jag har ridit henne flera gånger eftersom det är en ridskole ponny. Men hon är halt men håller på bli bra och hon kan få kolik ganska lätt men det går över ganska fort. Hur höga kan vetrinärs kostnaderna bli? :D

Sv: Köpa skadad häst?

Köp inte det kan bli väldigt dyrt och tråkigt. Någon speciell summa kan man inte säga.

Varför är hästen halt, och hur ofta och vilken slags kolik får den?
Känner spontant att det nog är bättre (och billigare i längden) att satsa på en annan häst istället

En sådan häst hade jag aldrig köpt. En häst som får kolik av minsta lilla blir väldigt dyr i längden.

Har hästen problem med hållbarheten eller är det ett trauma som skapat hältan? Hur ser prognosen ut? Vad säger behandlande veterinär? Går hästen att försäkra?

Veterinärvårdskostnader skenar snabbt iväg till flera 10 000-tals kronor, och utan försäkring blir det både dyrt och tråkigt. Även med försäkring blir det dyrt, men då tar förhoppningsvis försäkringen en del av kostnaderna i alla fall.

Det finns stor risk att hästen får reservationer på kolik och hältor, så kontrollera NOGA försäkringsskyddet innan ni fortsätter tala om köp.

Fundera över ifall du tycker att det känns okej att ha en häst som kanske alltid kommer att vara sjuk flera gånger i månaden och inte gå att rida, som är svår att sköta (pga koliken) och som kostar enorma summor pengar ibland.

Det är så oerhört ovärt det. Köp inte.

Snälla snälla du gå INTE på denna ponny!!! Köp inte problem. Det finns så många bra ponnyer till salu. Även om den är billig så blir det MYCKET dyrare än att lägga till lite och få en frisk ponny. EN hältutredning kostar i runda slängar 3000 kr OM den är försäkrad annars får du räkna med 2-3 gånger mer. Sedan kommer ev behandlingar.
Behandling av kolik, en veterinär som kommer ut en helg - 6000 kr utan försäkring. En buköppning från 60 000 kr och uppåt. Vår häst fick buköppnas för att rädda livet på henne + föl i magen fick vi betala runt 15 000 kr trots att vi har försäkring.

Även om den ekonomiska delen inte avskräcker dig så hur kul är det att ha en halt ponny? Vi har haft en "problemhäst" med hälta. Det tog över ett år innan vi hittade grundproblemet och fram till dess har det nog kosta ca 20 000 kr utöver vanliga kostader OCH INTE KUNNA RIDA!

Ta hjälp av kunnit folk att hitta en bra ponny till dig och fastna inte i inköpspriset. Det är en engångssumma, det är allt som kommer sedan som kostar. Lycka till!

Tack, tror då inte jag köper henne då du har rätt, dessutom kommer hon bara gå på lättare ridpass å det blir nog ganska dyrt i månaden då stallhyra kostar 2400

Du gör rätt i att lägga det köpet på hyllan . Hitta en frisk häst som du kan ha kul med istället .

Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 891
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka