Köpa skadad häst, försäkring m.m

Anastacia

Trådstartare
Om man köper en skadad häst, hur är det då med försäkringen?
Är intresserad av en häst som tyvärr är skadad för tillfället, hur väl utgången blir vet man inte än då hästen fortfarande står under behandling, i värsta fall kanske hon bara håller som avelsto, om ens det. (det är en skada från yttre påverkan så det är inget som man inte bör avla för) Nackdelen är att skadan sitter i ett ben och om hon inte blir bra så att hon håller för lättare ridning så blir det ju svårt för henne att gå och vara högdräktig också.
Men jag är beredd att chansa på den här hästen för hon är helt underbar och har många år kvar som ridhäst bara hon blir frisk igen, och är en mycket trevlig sådan.
Inser att det finns enormt många friska hästar man kan köpa, och man bör väl köpa en häst utan problem såklart, men som sagt, det är rätt pris och chansen finns att hon faktiskt blir någorlunda hel igen. Men vad säger försäkringsbolagen om en sådan här häst? Jag antar ju att hon har en försäkring nu, men jag som ny ägare måste väl teckna en ny för det går väl inte att överta?
Skadan är ju dokumenterad på djursjukhus där hon varit på flera behandlingar och besök för skadan så det är ju absolut inte som man varken ska eller kan mörka.
Hur funkar det? Om hon blir helt frisk, kommer detta ändå ligga i fatet för henne?
Eller avråder man helt från att köpa en skadad häst?

Sv: Köpa skadad häst, försäkring m.m

Eftersom du inte skriver vilken sorts skada hon har så kan frågan ang om det är klokt att köpa henne eller inte svaras på.

Har hästen försäkring, ring försäkringsbolaget och kolla vad som gäller om du tar över försäkringen (för det brukar man göra vid köp av häst). Tar du över försäkringen skall den gälla har jag för mig.
Däremot kan du få reservationer om du ska höjja försäkringen i framtiden.

Sedan måste jag fråga vad det är för ras på hästen, för det är rätt viktigt. Du skrev att du ville ha den som ridhäst om jag uppfattade dig rätt. Ska du träna eller bara skogsmullerida?

Är det ett sto med mkt bra stam, fina gångarter, bra prestationer mm och de begär under 10.000:- för henne så kan det vara värt att köpa henne.

Sedan skulle jag be att få ringa veterinären och få prata med denna om hästen. Det tillståndet måste du begära utav säljaren, som då ringer veterinären och ger denne tillstånd att prata med dig. (Kontrollera bara att veterinären har tillstånd att berätta allt om hästen för dig).

Jag köpte en skadad häst (senskada) som hade god prognos och också blev friskförklarad efter en tid. Jag fick överta försäkringen utan vidare knussel.
(Tyvärr var det bara en travhästförsäkring (vbl) vilken inte täcker några benskador utom frakturer i princip så det hade jag inte så mycket hjälp av.)

Ja jag har tagit över försäkring på häst innan när du säger det.. hade jag helt glömt bort.

Det är en sparkskada på ett bakben.
Ett nordsvenskt sto (fd travare), 13 år. Har väl inte gjort några topprestationer på varken travet eller inom ridningen, men hon är en helt underbar häst i övrigt, vacker med helt ok stam. Hon har en bra attityd och har varit en väldigt bra mamma till de tre föl som hon har fått.
Vad jag ska ha henne till beror helt vad hon håller för, håller hon för träning dvs blir helt bra i sitt ben, ja då kommer vi att fortsätta hennes träning, men håller hon bara för skogspromenader är det just det vi kommer att göra. Har inga större krav egentligen, det är en härlig individ som är värd en chans till helt enkelt.

Jag har pratat med vet. i förra veckan och de förklarade diagnos osv och just att den var osäker, det kan bli både fågel, fisk och mitt emellan.

Det är ett väldigt bra pris på pållan, i stort sett en gåva skulle man kunna säga. (så ja, mycket under 10 000)

Vad har hon för försäkring idag? Det är också av betydelse, se mitt exempel ovan.

Det brukar inte vara några problem att överta befintlig försäkring, möjligen utan ny veterinärpott. Så för min del hade det hängt på vad hästen har för försäkring.

Finns det redan reservationer på benen eller om det är en travhästförsäkring så har du ingen större användning av försäkringen som blir värdelös i samband med benskadad. Kan bli dyrt.

KBLs travare har ju ett extra värde i sig iom att de blivit så populära inom akademisk ridning de senaste åren. Så därav höjs hennes avkommors värde markant jämfört med vad de skulle varit värda tidigare (innan de blev så populära).

Jag köpte min hingst för 8 år sen, kostade då 5000:-, mitt sto köpte jag ett år senare för 7000:- Stoet har bra stam (säger travtränare :p) hingsten har relativt bra prestationer på banan men var iof sönderkörd.
Idag hittar du väldigt sällan en kbl travare för den summan!

Senast ändrad:

Helt sant. Men den kan å andra sidan ha varit ridhäst de senaste åren och uppgraderats till ridhästförsäkran. Låt oss hoppas på det om TS vill köpa den!

Men du skrev att din försäkring täckte frakturer. Skulle en sparkskada räknas in dit?
(Den verkar ju vara rätt allvarlig om de inte vet om hästen kommer bli bra av den eller inte).

Tänk bara på att hästen ej kan ha ett högra livvärde än vad du ger för hästen när du köper den! Har hästen idag en A1 försäkring i 15000 och du ger 5000 för den, så kan livvärdet inte vara högre än 5000, även om den idag har ett högre värde! Det gäller även om man "tar över" befintlig försäkring.

Nu är kanske själva livvärdet inte det viktiga för dig? utan mer att det finns en veterinärvårdsförsäkring som täcker skador?

Men du skrev att din försäkring täckte frakturer. Skulle en sparkskada räknas in dit?

Det vet jag inte. Hästen var bara friskförklarad i två veckor och avlivades 2004 så jag har inte längre koll på hurdan försäkringen täckte en sparkskada eller inte.

Min häst blev trängd av en annan i ett lerigt område och gick omkull, vred om bakknät och behandlades på klinik flera gånger innan endast operation återstod. Försäkringen täckte inte.

ja precis, det är ju vet.vården som är intressant.
Men om man får en reservation för benen, gäller det då alla ben och sårskador och sådant också?
Ok om hon får problem med det här benet efteråt att det som hör till skadan då inte ingår eller om hon snedbelastar och får skador på andra ben av det, men säg att hon får en sårskada som kräver vet.vård, är det också borträknat då?

Ok.

Bästa sättet för TS bord eju vara att ringa och fråga det försäkkringsbolag som hästen har.
Där kan alla frågor få svar. Sen kan hon ju alltid dubbelkolla med buke (eller andra människor) för tyvärr är ju inte alla försäkringsbolag ärliga med vilka skyldigheter de har. Har själv varit med om att förlora 8000:- som ung för att jag inte kunde reglerna nog bra... När jag ville överklaga uppträdde försäkringspersonen aggresivt mot mig och ifrågasatte varför jag skulle ha en sådan blankett för de kunde minsan sitt jobb och jag var ingen att tro att jag kunde något... :S Allt sagt väldigt argt och i "hotfull" ton.

Senast ändrad:

Tänk bara på att hästen ej kan ha ett högra livvärde än vad du ger för hästen när du köper den! Har hästen idag en A1 försäkring i 15000 och du ger 5000 för den, så kan livvärdet inte vara högre än 5000, även om den idag har ett högre värde! Det gäller även om man "tar över" befintlig försäkring.

Nu är kanske själva livvärdet inte det viktiga för dig? utan mer att det finns en veterinärvårdsförsäkring som täcker skador?

Såvitt jag minns så är det inte så att bara för att du köper en häst för en viss summa så måste den vara försäkrad för denna summa.

Livvärdet ska vara det hästen är värd. Du kanske får köpa den billigt av en anledning, tex för att du "får" hästen av en kompis. Det innebär ju inte att hästen har längre värde.

Självklart är det bästa att höra med försäkringsbolaget direkt. Jag ska höra mig för angående detta med ägaren när jag träffar hästen i veckan. Men det är alltid bra att ha lite på fötter innan också tycker jag så jag vet vad jag kan fråga om, det här med travhästförsäkringen och benen hade jag tex ingen aning om. Kan ju vara bra att få med sig i samtalet! :-)

Nej självklart måste inte hästen vara försäkrad i det den köptes för, men den kan aldrig vara försäkrad i ett högre värde än köpesumman, oavsett om det är kompispris. Däremot kan man ju höja försäkringen senare, exempelvis om man utbildat hästen så att den är värd mer.

till ts : sårskador bör ju försäkringen alltid täcka även om den har en trav/galopphästförsäkring, men eftersom jag inte vet hur just din häst är försäkrad eller i vilket bolag så vågar jag bara svara generellt.

Jag har köpt hästar för längre pris än de var värda (kompispris) och det var då helt ok för försäkringsbolaget att de försäkrades högre.

Såvitt jag minns så är det inte så att bara för att du köper en häst för en viss summa så måste den vara försäkrad för denna summa.

Livvärdet ska vara det hästen är värd. Du kanske får köpa den billigt av en anledning, tex för att du "får" hästen av en kompis. Det innebär ju inte att hästen har längre värde.

Jag fick två hästar i vintras och dom fick jag inte försäkra dom i något livvärde alls..

Nej självklart måste inte hästen vara försäkrad i det den köptes för, men den kan aldrig vara försäkrad i ett högre värde än köpesumman, oavsett om det är kompispris.

Du kan försäkra hästen i vad den är värd oavsett inköpspris, däremot så kan du få problem att visa vad den är värd och det kan bli en massa strul.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 052
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 942
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 928
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka