Köpa shettis att köra med...

Elin_87

Trådstartare
Hej!

Efter mycke funderingar har jag beslutat mig för att köpa en shettis att köra med. Är det många som mig som är 25+ och har egen shettis eller vet någon som har det? Endel tycker jag ska skaffa ridhäst, men jag känner att det duger att gå på ridlektion en gång i veckan och en shettis har jag alltid velat ha och vill skaffa nu när jag kan. Har hittat en alldelens underbar individ men nu vill jag veta lite mer vad ni tycker. Hästen har nämligen haft sandkolik 2 gånger i sitt 12 åriga liv (en gång hos fodervärd och en gång då hon hade föl vid sidan), har nu strikt foderstat och äter loppfrön för detta, har dessutom munkorg i hagen för att slippa få i sig för mycke skit från marken. Är det något att satsa på tror ni eller ska jag leta vidare? Sen vad kan man kalla för magert bete? Har bara varit med hästar som sprungit på stora gröna fina ängar...Alltid lär man sig något nytt och jag hoppas ni ger era synpunkter. I övrigt var hästen frisk, aldrig haft fång eller liknande. är det ett stort hinder tror ni med sandkoliken? har läst lite om det på internet och vanligast var det i södra sverige, frågan är om hon kan gå här (gävleborg) utan munkorg beroende på hur hagarna ser ut...

Sv: Köpa shettis att köra med...

Om du kollar runt på gnägg och körning så hittar du många shettistrådar och många många har ägare som är "äldre".
Skulle jag köpa en shettis skulle jag köpa en fullt frisk. Jag har ingen aning om hur sandkolik ter sig i framtiden för det har vi inte så ont av där jag bor men jag skulle inte köpa en häst som har problem, de kan ju få så mycket olika saker ändå...
Och shettisar finns det en hel uppsjö av tycker jag.

För övrigt är det en underbar hästras som ibland är mer häst än en större individ. <3

Jag har länge drömt om en shettis och köra med. Så för 1,5 år sen gjorde jag slag i saken och köpte en. Jag är 52 år.

Finns så många helt friska shettisar,så jag tror inte det blir problem med att hitta en frisk och hel liten arbets myra. Har själv 2 kvar av 4 och haft både eksem,fång och kolik benägen ponny.Jobb,pengar och mycket gråa hår.Så ska du köpa en så köp en helt frisk..Jag är 40år och haft shettis sedan 18år tillbaka.

Tack för svaret Anastacia, har tänkt mycke på det jag med men man vet ju aldrig när en häst blir sjuk eller liknande men det är kanske bäst ändå som du skrev att man satsar på en annan häst som varit frisk hela sitt liv. Och Apollo, härligt att det finns mer som jag! Kanske skulle vara "töntigt" att skaffa en shettis i äldre dar, men man har ju ett mål med den så den inte bara behöver gå som sällskapshäst och tråka i en hage hela dagarna utan få ett bättre och aktivare liv hos mig :)! Hur gammal är din shettis och hur ofta är du ute och kör med den? Och vad har du valt för vagn och sele? (nyfiken fråga bara :))finns ju ett stort urval av vagnar har jag sett när jag snokat runt på nätet..!

Oj vi skrev nog samtidigt "shettisar"...och som sagt till dig med, kul att du också håller på me dessa underbara ponnyer :)!

Har en kamrat vars häst får sandkolik lite då o då (ngn gång vår o höst). Detta då hon går och pillar i leran o får i sig lera o grus. Detta ser vi inte som att hon är sjuk i övrigt el skulle vara en anledning att inte köpa/sälja henne.

Men sandkolik är väl ingen sjukdom som finns en stor risk för att det ska hända igen, som tex fång? Min häst hade sandkolik enligt veterinären, hon var dålig en dag, fick behandling och en massa promenader så magen kom igång igen. Hade aldrig några problem igen, fast klart jag lyssnade på magen varenda dag i flera år framåt ;)

Nu är ju jag bara 22 men ändå. Jag kan absolut tänka mig att köpa en shettis och ha som körhäst.

Jag tycker inte att sandkolik är en anledning till att inte köpa hästen.
Det är ju inte konstigare än att du själv ätit något olämpligt och fått problem med magen. Det är ju inte bestående.

Vad gäller att köpa just specifikt en Shettis kan ju bara du avgöra om det är ett klokt val eller ej.

Jag har dock lärt mig att alltid köpa mer häst än vad jag anser mig behöva i ursprungsläget, för att jag kommer att vilja utvecklas med min häst och göra allt jag vill och kommer på att jag vill testa under resans gång.

Om du tycker att ridning är kul men vill satsa på körningen främst skulle jag nog trots allt välja en häst som är både kör och ridbar.
För det är ju tråkigt om du kommer på om 3 år att du nog skulle vilja rida lite mer och dessutom din egen häst och då går det inte :(
Om tex 3 år är du antagligen så fäst vid din häst att du inte vill byta ut den heller. Sen om du har tid och råd att hålla 2 hästar om du kommer på att du vill ha en ridhäst också är det ju en annan sak.

Själv valde jag en islänning som det går att göra precis allt med :)

Men är du säker på att du vill ha en kör shettis så ska du såklart köpa det! :laugh:

Jag tillhör dom som velat fram och tillbaka trots att jag äger shettisar.Ibland eller ofta blir jag enormt sugen på att inskaffa en ny Nordsvensk,men sen funderar jag på om jag klarar av det nu.Jag har reumatism och det går i skov. Mina pluttisar kan gå och dra i några veckor om det skulle bli så.Men jag känner att en Nordis känns inte rätt att göra så.Fråga mig inte varför.Häst som häst...:crazy: Men det är också frågan om ekonomi osv.Allt blir ju lite dyrare med en stor häst ialla fall för mig.Nåja jag ångrar inte en dag att jag skaffade shettisar de är allround pluttisar med enorm vilja och underbara med allt:love:

Senast ändrad:

Jag tillhör dom som velat fram och tillbaka trots att jag äger shettisar.Ibland eller ofta blir jag enormt sugen på att inskaffa en ny Nordsvensk,men sen funderar jag på om jag klarar av det nu.Jag har reumatism och det går i skov. Mina pluttisar kan gå och dra i några veckor om det skulle bli så.Men jag känner att en Nordis känns inte rätt att göra så.Fråga mig inte varför.Häst som häst...:crazy: Men det är också frågan om ekonomi osv.Allt blir ju lite dyrare med en stor häst ialla fall för mig.Nåja jag ångrar inte en dag att jag skaffade shettisar de är allround pluttisar med enorm vilja och underbara med allt:love:

Jag förstår ditt dilemma. Jag själv är lite handikappad och får betydligt större problem om jag ska ha en stor häst som jag helst av allt vill ha än nu när ja har min islänning i praktiskt format.
Islänningen är helt enkelt en kompromiss för att kunna rida och ha häst.
Även om jag skulle kunna skaffa mig en storhäst också så skulle jag aldrig kunna göra mig av med min islänning då han är min älskling :love:
Och att ha två hästar kostar både massor av tid och pengar..

Hihi knasig du är med motionen då :p Stor som liten behöver ju motion, men sen är det ju väldigt individuellt HUR mkt varje häst behöver för att må bra.
Min pluttis behöver gå mkt, ofta och länge för att inte bli ett monster...

Jag tycker att TS ska tänka ett steg längre, om hon i framtiden kommer att vilja rida sin egen häst.
Med en shettis går det inte, har hon tid och ekonomi för en ridhäst också? Eller är hon beredd att sälja shettisen för en större som är både rid och körbar?
Eller ska hon finna sig i att hon köpte en häst som bara är körbar och drömma om att rida sin egen häst?
Så jag säger absolut inte att TS inte ska köpa en shettis, jag tycker bara hon ska fundera lite längre än hur det ser ut i dagsläget :)
Så hon förhoppningsvis inte behöver ångra sitt beslut längre fram.

Just detdär med sandkolik och att jag aldrig hört talas om det förräns jag fick veta det nu, det är bara det som gjort mig så osäker om just den hästen, men jag fortsätter kolla runt :)! Finns som någon skrev ett x antal shettisar till salu så man köper inte första bästa häst utan går igenom bakgrunderna med hästarna noga.
Jag vet att jag vill hålla på med körning och har dessutom ridningen "vid sidan av" så jag slutar inte precis rida för att jag köper mig en shettis :)!
Sen har det väl också lite med ekonomi att göra och jag har samma problem som er med lite onda leder osv. och dessutom har jag, så länge jag levt, alltid älskat shettisar och alltid velat ha en :)! Man ska nog ta chansen då man kan, man lever bara en gång :)!

Man lever bara ......så tänkte jag oxå då jag köpte min fjoding!
Ang sandkolik så är ju det ngt som han/hon inte behöver få igen om den nu inte pillar i sig ngt olämpligt-typ grus och lera. Sandkolik drabbar väl nästan alla mer el mindre ngn gång under hästens liv. I ofs är det väl "bara" 2 av våra 4 som visat symtom ngn gång.

Försöker köra 2-3 gånger i veckan nu när det börjar bli väder ute. Har kört i ridhuset ca 1 gång veckan under vintern. Har en tjej som rider 2 gånger veckan och resten tömkör, longerar vi. Benny är 13 år och världens bästa. Han är maxad, 107 cm, svart.

Jag valde startselen från Drive out och vagnen köpte jag en Oxer.
Kommer i början av sommaren att köpa en ny vagn från Tidaholm.
Har varit nöjd med Oxern, men vill ha en som man kan fälla ihop.

OM du känner att du känner att du får ditt ridbehov tillfredsställt på andra håll så tycker jag absolut att du ska köpa shettis!

Jag "började om" med hästar och skaffade egna här 2004 tror jag de va. Eftersom jag har svårt att gå och inte kunde rida så många dagar i veckan så blev det en tinker, och ett varmblod som både kunde ridas och köras.

Eftersom min kropp tillsist sa ifrån på skarpen så kom den första shettisen in i bilden som sällskap till nordisen vi hade då. En 10 månader ung Joystick Diablo.. Å sen var det kört för min del. Året efter såldes nordisen och shettis nr 2 köptes in.

Nu har jag mina små killar här hemma. Jag kör de både enbet och par, tömkör, utsätter för knasiga saker, tar med mig på prommenader och myser med. Å min ålder.. snart 40 å min lilla kille är nu 5 år gammal å den store 6 år.

Oj har helt glömt bort att vara in här, men tusen tack för alla svar och kommentarer!
Kommer köpa en shettis inom kort och hoppas man hittar en vän för livet :).
Ni som har shettisar har ni köpt privat eller via uppfödare?

Jag lusläste annonser, la in en egen annons. Åkte runt och tittade och tittade. Jag fick ett svar på min egen annons och den blev det.

Inte 25+ men 22 år och haft minishettis sen åtta år tillbaka. Trevlig och stabil ras som erbjuder mycket ponny i liten förpackning. Det enda jag saknar med min lillskit är just att slänga på en sadel och kunna rida, allt annat uppfyller han i hästväg åt mig:)

I början när jag gick från stallägare till inackorderad var det en hel del som höjde på ögonbrynen och tycke att varför har men en sån där... Men dom föll också för hans charm efter ett tag;)

Köpte honom från uppfödare men det var nog bara en slump. Bekanta hade en hel flock trevliga individer från den uppfödaren, som just då dessutom hade två ungponnyer till salu.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Ichigo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag och min man är sugna på att köpa två shettisar att ha hemma på gården. Vi har skogsmark och vanlig "gräshage" på sammanlagt ca 1,5...
Svar
14
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar