Köpa sele till russet

L

loch

Nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig med tips och råd.
Till min förvåning visade sig ju russet trivas framför vagnen med lilla Bellas loksele på, så nu är jag på jakt efter en sele till honom!
Russet är den enda av våra hästar som har utrymme nog att kunna ha en bröstsele så det skulle kunna fungera, men jag är mest van vid att använda lokselar och han har en ganska ok lokstad... med en loksele blir han ju även mer användbar här hemma på gården än med en bröstsele men min "magkänsla" säger ändå att en bröstsele skulle bli bättre *suck*
Jag vill givetvis lägga så lite pengar som möjligt på sele till honom :o för jag tycker det är roligare att handla till mina fjordingar! ;)
Till en början kommer vi köra honom m Globusrockarden (om Lisa tillåter ;)) men senare även med 4-hjulsvagn.
Nå, alla tips och råd är välkomna! :bow:

Sv: Köpa sele till russet

Åhhh... hjälp mig då! *Nussikan?!?*

Jag funderar just nu på två alternativ;
Pfiff Vario
007025.jpg

eller måttbeställd brun loksele med ringbossa från Tärnsjö... ?

Kan inte du tycka o tänka då...? :confused: Eller någon annan?

Jag vill ha tillbaka Nussikan här, även om jag inte håller med henne i allt... men jag vill ha alla andra råd oxå! :)

Jag kan inte så mycket om selar men det beror la lite på var du ska köra. Ska du köra tungt och mycket i skogen så är la en loksele bäst.

Pfiff Vario:
Den sele har jag läst att dom har rekomederat här inne till andra så den ska nog vara bra. Och den är snygg :smirk:

En brun loksele skulle jag inte säga nej till :)
Men du får höra vad dom andra säger här inne.

Senast ändrad:

Jag kan inte så mycket om selar men det beror la lite på var du ska köra. Ska du köra tungt och mycket i skogen så är la en loksele bäst.

Pfiff Vario:
Den sele har jag läst att dom har rekomederat här inne till andra så den ska nog vara bra. Och den är snygg :smirk:

En brun loksele skulle jag inte säga nej till :)
Men du får höra vad dom andra säger här inne.

Uhu... Samma erfarenheter o tankar som mig alltså! :)
Det är svårt att välja faktiskt!
Hjäääälp!

Valet mellan selarna är helt klart en prisfråga!
Har du de 11.000:- att lägga på Tärnsjös sele så varför inte? Känner du att du inte vill lägga lika mycket så funkar den andra selen bra.

Till en början kommer vi köra honom m Globusrockarden (om Lisa tillåter ) men senare även med 4-hjulsvagn.

Till en 4-hjuling så tycker jag att lokselen är att föredra.

Dilemmat är att jag själv gillar inte kombinationen loksele + rockard men om du tar efter Nordsvenskens (?) fiffiga uppfinning så att du får upp skakelfästena en bit så tycker jag att du kan använda lokselen även till Globusrockarden.

Men som sagt, är tanken att mest köra honom med 4-hjulingen så rekommenderar jag lokselen!

Bröstselar finns i olika utföranden så det är ju, precis som någon annan sa, en prisklassfråga.

Hur mycket har du att lägga ungefär?

En måttbeställd loksele från Tärnsjö låter inte i mina öron som "jag vill inte lägga för mycket"..för dom pengarna kan du välja bland flera bra brsötsela med så bestäm först vilken vagn du i huvudsak kommer använda och ta selbeslut efter det!

Till en 4-hjuling så tycker jag att lokselen är att föredra.

Dilemmat är att jag själv gillar inte kombinationen loksele + rockard men om du tar efter Nordsvenskens (?) fiffiga uppfinning så att du får upp skakelfästena en bit så tycker jag att du kan använda lokselen även till Globusrockarden.

Men som sagt, är tanken att mest köra honom med 4-hjulingen så rekommenderar jag lokselen!

Bröstselar finns i olika utföranden så det är ju, precis som någon annan sa, en prisklassfråga.

Hur mycket har du att lägga ungefär?

En måttbeställd loksele från Tärnsjö låter inte i mina öron som "jag vill inte lägga för mycket"..för dom pengarna kan du välja bland flera bra brsötsela med så bestäm först vilken vagn du i huvudsak kommer använda och ta selbeslut efter det!

Jo, det låter väl tokigt när jag säger att jag inte vill lägga så mycket men kan tänka mig att köpa tärnsjös loksele... (tärnsjö har ju förövrigt de höga skackelfästena nu oxå) men jag betalar gärna bra för en loksele som inte förlorar mycket i värde och som håller länge och som i mina tankar är betydligt mer användbar än en bröstsele, den fungerar i alla lägen... eller?
Russet har dock inte lika bra lokstad som mina andra pållar... bogarna är brantare och inte lika markanta vilket gör mig fundersam över om en loksele verkligen är optimal för honom... han har ju utrymme för en brösta (som de andra inte har) och han måste ju inte arbeta på gården heller... så vi skulle kunna klara oss med en bröstsele, men då vill jag inte den ska vara så dyr... :cool:

Nå, tips och råd...? Hur viktig är lokstaden på hästen?
:bow:

En bra och välgjord bröstsele tror jag behåller sitt värde med och är minst lika hållbar som en loksele.

Jag tror nog att ditt russ visst kan ha en loksele. Vad jag har förstått så har du bara provat lokor som inte har passat honom heller hur?
Hur gammal är han?

Jag antar att du har alla internetadresser till div. olika selförsäljare?

Kika lite på den här sidan.
http://www.selar.se/ Klicka på Här på första sidan så kan du ju se om dina funderingar ang. hans branta bogar osv. överensstämmer med den illustrationen som finns där gällande lok/collersele.

En sak som är viktig vid köp av bröstsele är att bröstan är av god kvalitet och är av det lite rejälare slaget.

Jag har kört russ i över 25 år och tycker jag har god erfarenhet av det. Har haft olika selar genom tiden men nu har jag två stycken selar, Ideal båda två. En brun och en svart. Jag är jättenöjd med dom, ligger mycket bra på mina russ, de är i o f ganska stora mina russ. Selarna är rejäla och av god kvalité. Inte Tärnsjöläder precis men om man håller efter dom så håller lädret bra. Kan varmt rekommendera dessa om du bestämmer dig för bröstsele. Det är vettigt pris på dom också. Finns både hos Selar.se och Drive Out. Ponnystorleken ligger på ca 5200 tror jag. Vi har precis fått hem en loksele från Tärnsjö till vår stora häst och den är bara sååå fin. Snacka om hantverk...:love: Den är i brunt läder med brunlaserade lokor. Det är helt annan kvalité, tror det är svårt att klå de selarna men så får man slanta upp lite mer stålar. Vi köpte med baksele,tömmar och huvudlag plus frakt och det gick på ca 19000 kr. Men så håller de resten av vårt körliv så det är ändå en bra investering tycker vi. Lycka till med vad du än väljer!!

Åh... du har ingen bild på er nya sele? :love:
Eftersom jag är van vid loksele och tycker att den är väldigt användbar i alla lägen vill jag självklart gärna köpa en sådan... men ändå tvekar jag...
Har du haft loksele till russen också? Vårat russ är 5 år och 127 cm i mkh, ännu relativt smäckert byggd men med, som jag tycker, branta bogar om man jämför med fjordingarna...
Jag är så glad och tacksam om du vill hjälpa mig välja! :bow:

Åh... du har ingen bild på er nya sele? :love:
Eftersom jag är van vid loksele och tycker att den är väldigt användbar i alla lägen vill jag självklart gärna köpa en sådan... men ändå tvekar jag...
Har du haft loksele till russen också? Vårat russ är 5 år och 127 cm i mkh, ännu relativt smäckert byggd men med, som jag tycker, branta bogar om man jämför med fjordingarna...
Jag är så glad och tacksam om du vill hjälpa mig välja! :bow:

Tyvärr har jag ingen bild ännu men ska se om jag kan fixa det, den är bara helt underbar. Sambon sa att den törs man ju inte ge sig ut i skogen med...:angel:
Jo, jag har även lokselar till russen, förr körde jag nästan jämt med det hemma och det funkade jättebra. Men nu när jag har de andra så blir det så att jag använder mest dem i stället, tävlar med de selarna också. Jag tycker oftast att loksele ligger riktigt bra på de flesta russ. Om du är mer förtjust i loksele så ser jag inget hinder att du använder dig av det till ditt russ. En snygg sådan skämmer ju inte hästen. Och som sagt, en från Tärnsjö har du ju glädje av mycket länge. Lycka till:bump:

Vario selen är mycket populär och en väldigt prisvärd sele som har super passform för att vara av den lägre prisklassen.
Men tärnsjö är altid tärnsjö!! Så om pengarna finns så ut och shopa!:)
/M

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Bruksnordisen är redo för inkörning! Så nu är det dags att i alla fall börja planera! Matte är sugen på framtida slädar och lite...
Svar
10
· Visningar
1 631
Senast: suberdoo
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 176
Senast: LindaK
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka