Där håller jag inte med om, min DO budgetsele för 1700 kr sitter superbra påmin häst lika bra som en sele 5000. skillnaden är läderkvaliten när jag känt på selar för 15000 plus.
Samt att bröstan är lite fodrat och bredare samt bakselen är fodrad och bredare.
Detta har jag fixat genom att ha billiga nosludd till bakselen så den är mjuk och lite bredare samt att jag har en bredare bröstskydd som dessutom är mjuk och skön för henne att dra i.
Så nog kan man få till de riktigt bra med en budgetsele=)
Det viktiga är fortfarande att selen har draglinor, baksele och att vagnen har svängel så man inte kör med fast brösta utan baksele.
DÄR ska vi lägga vikten av att få ut information om hur viktigt det är och vilken skillnad det är.
Sedan om vissa vill lägga ner 35000 påen sele av Tärnsjö elller om andra vill lägga ner "bara" 5000 p åsin sele har inge betydelse.Visst den billiga kan hålla 5 år mindre men då får man väl köpa en ny billig värre än så är det inte
Ska man köra in sin häst rekommenderar jag aldrig att man går och köper en sele för 35000 och sedan visar det sig att hästen inte gick att köra in så står man där med en dyr sele man förlorar massor på i andrahandsvärde som dessutom är svårsåld.
Dom billiga selarna är ju till för oss hobbykörare helt klart, satsar man på VM i körning så ska man också satsa på en bättre sele som tål riktigt tuffa tag år ut och år in.
men de flesta här inne på buke är enkla hobbykörare, finns några som tävlar msv nivå men vad jag vet har vi ingen VM körare här på buke!
Jag är verkligen SUPERnöjd över min sele, men färgnörd som jag är så vill jag ha brun sele och kommer därför köpa ny sele till hösten för närmare 6000 det var den billigaste jag fann i brunt.
Den kommer jag nog bli supernöjd över trots att den också räknas som budgetsele för de som har Tärnsjö för 35000.
Tycker absolut man kan köpa DO sele för 1700 med gött samvete men som med allt så gör man ju som man vill.
Anser man att alla selar under 5000 är dåliga så är det ju inte värre än att man köper en för 35000 och så är problemet löst egentligen eller hur?
Och känner man att plånboken tryter men ändå vill kunna köra med en bra billig sele så köper man en för 1700 och vola bägge parter är nöjda och glada