Köpa ponny som vuxen?

Editten

Trådstartare
Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju ändras. Tanken är att hästen ska stanna i vår familj så länge det går, om det nu blir fem år eller tjugofem får vi helt enkelt se.

Hästen är 3 år så det finns chans att hon växer några centimeter till, men man kan inte alltid räkna på det. Isåfall lär hon ändå inte bli längre än 145.

Har inga planer på att tävla då det är många år kvar tills hästen skulle vara redo, men hur funkar det att tävla ponny som vuxen? Funkar det eller är det komplicerat?

Mvh 😊

Du får starta ponny på storhästtävling utan problem. Däremot finns det inte längre tävlingar för överåriga ponnyryttare. Du behöver inte göra mer än att ta ut hästlicens för ponnyn.

Med det sagt så är det numer tillåtet att låta en individ tävla som både häst och ponny under samma år, om det skulle bli aktuellt med annan ryttare.

Sen vet man aldrig med höjden på hästar. En bekant köpte en 2,5 åring som var 137cm. Perfekt för dottern! Som 8 åring var den 171cm :cautious:

Du får starta ponny på storhästtävling utan problem. Däremot finns det inte längre tävlingar för överåriga ponnyryttare. Du behöver inte göra mer än att ta ut hästlicens för ponnyn.

Med det sagt så är det numer tillåtet att låta en individ tävla som både häst och ponny under samma år, om det skulle bli aktuellt med annan ryttare.

Sen vet man aldrig med höjden på hästar. En bekant köpte en 2,5 åring som var 137cm. Perfekt för dottern! Som 8 åring var den 171cm :cautious:
Haha! Hästen i fråga är en welsh partbreed så hade hon blivit 171 hade vi slagit rekord! 😂

Men då så, är hästliscensen allt man behöver då? Vad gör man med mätintyget?

Jag är ungefär i din storlek och har haft en maxad c-ponny. Skulle inte vilja haft den som "föralltid" häst för man kan ändras rätt mycket under livet..

Jag köpte ponny som (väldigt) vuxen, och det är ett av mina bästa köp någonsin! :love: Jag tävlar inte och har inget intresse av att göra det, så hur det fungerar kan jag inte svara på.

Jag är 175 cm lång och min ponny är en stor och ganska grov d-ponny. Rider även min dotters ponny då och då, hon är runt 140 och visst är jag lite lång, men inte så att det stör för den ridning jag ägnar mig åt. Min dotter är nog lite drygt 160 och passar alldeles utmärkt på sin ponny. Dottern vill tävla i framtiden, dock i WE där både barn och vuxna tävlar mot varandra, oavsett storlek på häst eller ponny, så där är det ju en icke-fråga om man är vuxen ponnyryttare.

Ser inget problem det ponny som vuxen, varför skulle det? Skulle väl vara en sak om någon vill satsa på en gren och välja en ras som inte är lämplig för det ändamålet, men det är ju om man vill satsa och inte "bara" vill komma ut lite för det kan vara roligt.

Distansritt och sportkörning kan du iaf tävla som vuxen med ponny.

Om ”ponny” definieras som max 148 cm hög så har jag bara haft ponnyer i mitt liv. Jag är 165 cm lång och väger mycket mer än dig. Å andra sidan har jag inte ridit alla mina ”ponnyer” utan gillar att köra också. :)

Distansritt och sportkörning kan du iaf tävla som vuxen med ponny.

Om ”ponny” definieras som max 148 cm hög så har jag bara haft ponnyer i mitt liv. Jag är 165 cm lång och väger mycket mer än dig. Å andra sidan har jag inte ridit alla mina ”ponnyer” utan gillar att köra också. :)
Även WE då ponny/häst barn/vuxna tävlar mot varandra :up:

Jag är typ lika lång som du, fast äldre, och föredrar ponnystorlekar eller strax över- det är en behändig storlek, man kommer upp barbacka, man behöver inte oroa sig över lastvikten i hästtransporten, de är billigare i drift på flera sätt (fodermängd, försäkringar, mm) och det är närmare till marken om man råkar ramla av😁

Jag är snart 50, 160 cm och köpte i augusti en tant-ponny. Inte inmätt men ca 145 cm

Såklart du kan ha ponny! Enda gången jag inte skulle rekommendera det är om man vill tävla hoppning/fälttävlan på lite högre nivå.

Jag är typ lika lång som du, fast äldre, och föredrar ponnystorlekar eller strax över- det är en behändig storlek, man kommer upp barbacka, man behöver inte oroa sig över lastvikten i hästtransporten, de är billigare i drift på flera sätt (fodermängd, försäkringar, mm) och det är närmare till marken om man råkar ramla av😁

Precis så tänker jag också. Föralltid fast i ponnyfasen... 😎

Jag är betydligt längre än du (175 cm) och köpte vad jag trodde skulle bli en ponny för drygt 3 år sedan. Han var då 7 månader och båda föräldrarna är maxade D men han har växt över med ett par cm. Tycker ändå det funkar helt ok! Hade jag enbart köpt till mig själv hade jag nog satsat på något lite större men det är ju en smaksak, nu delar jag med min tioåring som är 1.40 i dagsläget och då fick det bli en kompromiss 😅

IMG_9595.webp

Jag är betydligt längre än du (175 cm) och köpte vad jag trodde skulle bli en ponny för drygt 3 år sedan. Han var då 7 månader och båda föräldrarna är maxade D men han har växt över med ett par cm. Tycker ändå det funkar helt ok! Hade jag enbart köpt till mig själv hade jag nog satsat på något lite större men det är ju en smaksak, nu delar jag med min tioåring som är 1.40 i dagsläget och då fick det bli en kompromiss 😅

Visa bifogad fil 162177
ni passar jätte fint ihop :heart
Kan ju skratta lite över din förre medryttarehäst är en shire i storlek STOR då :D och nu har du en ponny 🤣

Jag har alltid haft "ponny", dvs hästar under 148 cm, eftersom jag har islandshästar (finns förvisso de som är över 148 också, men de är sällsynta). Jag är själv 174 cm, den hästen jag har som ridhäst till mig själv just nu är väl 143-145 cm (håller inte så noga koll på det eftersom islandshästar sällan "slutmäts" som ponnyer, det är enbart de som avelsvisas som mäts officiellt). Jag har långa ben, så vill gärna ha en häst med lite djup i bålen (vilket nuvarande häst har) och gärna bred, platt rygg för den viktbärande förmågan (vilket min häst också har). Jag gillar att ha hästar som inte är så stora - inte bara i ridningen utan all hantering känns så mycket enklare med någorlunda små hästar. Och så äter de mindre och har lägre försäkringspremie - bara fördelar! :D

Nu räknas ju fjordhäst som kallblod i avelssammanhang men oftast är de ju i ponnyhöjd (finns ju högre men snittet är ju lägre i mkh) vilket jag haft nu sen 25 år tillbaka :).

Min tränare är nog runt 160 och ganska nätt, hon ser pytteliten ut när hon rider på min islandshäst som är kanske 141-142 (aldrig mätt men jag jämför med slutmätta ponnyer han stått med och inte islandshästar som ofta marknadsförs i saluannonser som större än vad de är i praktiken).

Jag är 172 och innan jag gick över till islandshästar så var min favoritstorlek på häst d-ponny eller strax över. Sen beror det ju på vad man vill göra med hästen, det kan ju även förändras genom åren men vill man ha en glad, mysig, hållbar kompis så tycker jag det bästa är att köpa en häst man trivs och funkar med, inte exakta centimetrarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 873
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Hej ! Jag är en tjej på 15 år , 163 cm och väger 53kg. Jag har under 2 år haft en ponny på foder( ridit mycket längre) och har nu...
Svar
14
· Visningar
1 340
Hundhälsa Ja som rubriken lyder, jag jobbar i ett tävlingstall och rider och sköter hästar hela dagarna. Jag tävlar ganska mycket själv så de...
Svar
8
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka