Köpa ponny med bockhov?

H

hast_galen

jag håller på att köpa ponny, den ponnyn som jag har fallit för är ett 6:årigt
d-ponny sto. Hon är väldigt välutbildad för sin ålder (tävlat L:B dressyr och hoppat banor på 1m). jag har väl tänkt försöka tävla L:A/L:A.

Ända problemet är att hon har bockhov, hon har väl inte haft några problems utan hovslagaren har filat ner den hoven lite mer.

Jag kan inget om bockhov men tycker ni att jag ska köpa henne eller inte?

Sv: Köpa ponny med bockhov?

Det beror på hur mycket bockhov den har. Bild och prata med din hovslagare visa hovslagaren bilden eller ännu hellre hästen. Ställ kameran plant på marken (hästen ska också stå plant) och ta kort rakt från sidan och rakt framifrån. Hur är resterande benställning?

Har hon en eller två bockhovar? En = något som uppstått när hon växte som föl och unghäst troligtvis slarv med verkning
Två= oftast något som är ärftligt

Har hästen inte haft några problem av bockhoven och hovis säger OK så hade jag prutat lite och köpt ponnyn.

Tänk på att du får sko oftare än det normala bara ca var femte vecka kan vara bra så att hovvinkeln inte ändras för mycket vid varje skoning. Dessutom är det enklare för hovslagaren att få till hoven så bra som möjligt.

Det beror på hur mycket bockhov den har. Bild och prata med din hovslagare visa hovslagaren bilden eller ännu hellre hästen. Ställ kameran plant på marken (hästen ska också stå plant) och ta kort rakt från sidan och rakt framifrån. Hur är resterande benställning?

Har hon en eller två bockhovar? En = något som uppstått när hon växte som föl och unghäst troligtvis slarv med verkning
Två= oftast något som är ärftligt

Har hästen inte haft några problem av bockhoven och hovis säger OK så hade jag prutat lite och köpt ponnyn.

Tänk på att du får sko oftare än det normala bara ca var femte vecka kan vara bra så att hovvinkeln inte ändras för mycket vid varje skoning. Dessutom är det enklare för hovslagaren att få till hoven så bra som möjligt.
Bock hov kan faktiskt bero på en skada som gör att hoven växer i fel vinkel,tex en gammal senskada el liknande.
Jag hade inte köpt en häst med bockhov,risken är för stor att den har en kronisk skada som gör att den växer som den gör i hoven,den kanske inte har så ont av det nu men i framtiden kan det visa sig,likaså ifall trakten verkas ner föör mkt så kan det utlösa hälta.
Jag skulle inte köpa en bockhovad häst,risken är för stor att den inte håller.
Ponnyn är ung ,men frågan är hur gammal den blir ,och om den i längden håller att tävla eller ens rida på?
Finns så många friska ponnier så varför köpa en defekt?

Jag har haft en häst med Bockhov
Charlie Lindberg (chefsveterinär på agria), Karl-Henrik Heimdal och en annan väldigt duktig veterinär sa att det troligtvis inte kommer att påverka den hästen överhuvudtaget, landslagsryttare sa att det är inget att bry sig om.

Så ta reda på varför hästen har en bockhov, den kan få det av att den växer för fort, har ett favoritben när den betar som föl, sårskada som föl som gör att den felbelastar osv i kombination med att ägaren inte ser till att verka fölet så ofta som det krävs för att en bockhov inte ska uppstå, ev kan en liten sko behövas eller plast på tån behövas för att korrigera hoven när dom växer.

Det behöver inte vara något att bry sig om, denna ponnyn ska inte prestera på max den ska gå lätta klasser i dressyr och hoppning. Alltså säger jag konsultera en duktig hovslagare som brukar ha erfarenhet av såna här saker, har veterinären synpunker så kommer detta fram vid besiktningen. Hästen har utbildats och ridits normalt och som jag fattar ts så ska ponnyn inte haft några bekymmer av sin hov tidigare.
Beroende på hur allvarlig bockhoven är och hur hästen ser ut i övrigt i benen är av avgörande betydelse.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 503
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 308
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 721
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 642
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka