Jag köpte en oförsäkrad häst som var 6 år och inte så mycket riden för sin ålder.
Men hästen var väldigt billig och jag räknade på att jag kunde lägga ungefär 30-40’ i veterinärkostnader vid eventuella dolda fel som inte täcktes av försäkringen jag tecknade vid köpet. Om jag varit tvungen att avliva pga dolda fel hade jag heller inte gått i konkurs.
Hästen röntgades inte, klinikbesiktades ua av min veterinär. Det var värt chansningen, trots att jag nog letade efter en fullfärsökrad häst då min förra var en import som försäkrades vid 4 års ålder och därför har samma försäkringsskydd som när man köper en svensk häst som är oförsäkrad eller är försäkrad vid senare ålder. Försäkringen täcker inte skador som uppkommit innan försäkringen tecknades.
Hon hade OCD som upptäcktes efter jag haft henne nått år, där jag betalade allting och det kostade runt 20.000kr allt som allt.
Jag har 4 år senare inte hittat några dolda fel på min nuvarande häst men pengarna har jag kvar ifall det dyker upp.
Men du måste tänka efter om det är värt chansningen och vad du gör om ni hittar något senare i hästens liv. Man kan röntga på måfå men det blir en stor kostnad och det finns inga garantier ändå.
Många medfödda svagheter och defekter behöver inte visa sig på en vanlig besiktning. De kan komma smygandes senare då hästen belastas mer eller annorlunda mot vad den gör idag. Det är inte alls konstigt om den blir halt om 1,5 år och ni hittar en lös benbit eller börja ömma i ryggen om 2 år och man hittar täta tornutskott som funnits hela tiden men hästen känner av dem först när den kommer till mer samlat arbete. Därför KAN det vara säkrare att köpte en äldre häst som kanske saknar dolda fel försäkring. Den är mer belastad och är den fräsch på besiktningen så är det större chans att den håller även för fortsatt arbete, även om ryttarbyte, underlag, sadel osv kan spela in.
Om det är värt att chansa avgör du. Men kom ihåg att det finns mycket hästar tillsalu.