Köpa nytt växthus, vad rekommenderar ni?

SusieQ

Trådstartare
Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här med det.
IMG_20150111_082015_zpsrhzasb1w.jpg

3 stycken glas var hela resten var krossade eller spruckna.

Nu ska vi köpa ett nytt, och större, (det vi hade låg väl på 5-6 m2 och var enligt min mening för litet för att kunna odla i). Nu är det ju inte så enkelt att man bara går och köper ett växthus utan det finns ju massor av olika tillverkare (i varierande prisklass och troligtvis även i kvalitet), samt olika utföranden, kanalplast, glas eller säkerhetsglas.
Till saken hör att vi inte har råd att lägga hur mkt pengar som helst på ett nytt (vi har renoveringar att göra inne i huset också), max 15000 för växthus plus tillbehör (automatisk fönsteröppning, bevattning, hyllor o.dyl.)

Vad har ni för växthus och vad skulle ni köpt?
Vi bor på södra Öland och här är det blåsigt = det måste vara tåligt
Här är mycket sol, så fönster för att reglera värmen är ett måste (alt kanalplast)
helst inte mindre än 7 m2

Jag har nu kikat på Skånska Byggvarors Odla 98 (9,8 m2) med säkerhetsglas
5974.jpg

Det finns även att välja med vanligt glas eller kanalplast.

Vill ju gärna få upp det nya så fort som möjligt, eller iaf innan odlingssäsongen.

Varsågoda att komma med input om era växthuserfarenheter, jag är inte någon växthusexpertodlare utan har mest odlat på friland, odlingslåda och i kruka, men nu kan jag ju fixa det precis som jag vill ha det från början och planerar mest att odla grönsaker och lite kryddor i det.

Ingen som har någon erfarenhet av växthus
Kanalplast vs glas?
Vilken storlek man behöver, något som ger mig mer kött på benen i mitt val!

Kanalplast vs glas?
Näe, jag har ingen erfarenhet av färdiga växthus. Jag bara går på trädgårdsmässan och tittar längtansfullt...:D

De lite större jag har i min bekantskapskrets är byggda av lösvirke/betong/sten ock återanvända fönster.

Fick ni ut något på försäkringen?

Näe, jag har ingen erfarenhet av färdiga växthus. Jag bara går på trädgårdsmässan och tittar längtansfullt...:D

De lite större jag har i min bekantskapskrets är byggda av lösvirke/betong/sten ock återanvända fönster.

Fick ni ut något på försäkringen?

Vi har tyvärr inte möjlighet att bygga ett själva utan köper en färdig byggsats istället, min undran är ju nu vilka material som är bäst.
Blir det glas blir det i vilket fall säkerhetsglas, men kanalplast har ju så många fördelar, dock undrar jag om de överväger nackdelen, man ser inte igenom den jag vill ju kunna titta in i mitt växthus från utsidan också, men om fördelarna,, jämnare temperatur och isoleringsförmågan är så mkt bättre med kanalplast än glas kan jag ändra mig, kanalplast är även klart dyrare än säkerhetsglas.

Försäkringsbolaget (ölands förs.bolag) sa att växthus bara försäkras för brand (och det gällde tydligen de flesta stora f. bolagen), naturkatastrofer som storm gäller det inte för alltså, pga detta ingår de sällan i övriga hemförsäkringen. (vilket vårt givetvis inte gjorde), så nej, inga pengar där.
När vi fixat ett nytt blir det till att kolla upp eventuell extra försäkring för växthus.

Vi har tyvärr inte möjlighet att bygga ett själva utan köper en färdig byggsats istället, min undran är ju nu vilka material som är bäst.
Blir det glas blir det i vilket fall säkerhetsglas, men kanalplast har ju så många fördelar, dock undrar jag om de överväger nackdelen, man ser inte igenom den jag vill ju kunna titta in i mitt växthus från utsidan också, men om fördelarna,, jämnare temperatur och isoleringsförmågan är så mkt bättre med kanalplast än glas kan jag ändra mig, kanalplast är även klart dyrare än säkerhetsglas.

Försäkringsbolaget (ölands förs.bolag) sa att växthus bara försäkras för brand (och det gällde tydligen de flesta stora f. bolagen), naturkatastrofer som storm gäller det inte för alltså, pga detta ingår de sällan i övriga hemförsäkringen. (vilket vårt givetvis inte gjorde), så nej, inga pengar där.
När vi fixat ett nytt blir det till att kolla upp eventuell extra försäkring för växthus.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet ang olika sorters glas/ kanalplast ( min prio skulle vara attväxthuset blev ett smycke för gården i stort). Jag var dock på ett frömöte i onsdags och där var huvuddelen väldigt positiva till att använda hinkar ( två i varandra) istället för bäddar samt använda eBay för att köpa timer som vattnar x antal minuter med x timmars mellanrum och " sprinklar" som man stoppar in i slangen där det behövs.

Jag tog kort på de hemmafixade krukorna och timers, pma om du vill att jag skickar dem på mobilen

Jag har tyvärr ingen erfarenhet ang olika sorters glas/ kanalplast ( min prio skulle vara att växthuset blev ett smycke för gården i stort). Jag var dock på ett frömöte i onsdags och där var huvuddelen väldigt positiva till att använda hinkar ( två i varandra) istället för bäddar samt använda eBay för att köpa timer som vattnar x antal minuter med x timmars mellanrum och " sprinklar" som man stoppar in i slangen där det behövs.

Det är väl lite så jag känner också, det är ju trots allt en hel del pengar man investerar i ett växthus och jag vill ha ett jag kan vara stolt över, därför känns ju säkerhetsglas som första valet, automatiska fönsteröppnare får hjälpa till att reglera värme plus att man kan köpa skuggduk. Automatisk bevattning är planerat att skaffa också (älskar att odla, men är lite senil och varmt blir det här på sommaren, så vattna varje dag är nästan nödvändigt).

Kanalplast vs glas?
Vi har ett Willabväxthus på ca 13 kvm i glas. Automatiska vädringsfönster och dubbeldörr som går att spärra upp helt eller bara upptill. Förra sommaren var första odlingsåret och det växte så det knakade men trots att vi hade alla öppningar på vid gavel vid sol och både vattnade och duschade ordentligt, blev det väldigt sönderbränt under högsommaren. Måste helt klart skaffa något bra skuggningsalternativ till nästa säsong.

Vi har ett Willabväxthus på ca 13 kvm i glas. Automatiska vädringsfönster och dubbeldörr som går att spärra upp helt eller bara upptill. Förra sommaren var första odlingsåret och det växte så det knakade men trots att vi hade alla öppningar på vid gavel vid sol och både vattnade och duschade ordentligt, blev det väldigt sönderbränt under högsommaren. Måste helt klart skaffa något bra skuggningsalternativ till nästa säsong.

Det är ju precis sånt jag vill veta, skuggväv är väl antagligen ett måste, finns ju både isolerande och reflekterade....

0006_.jpg

Vi har ett sådant här! Ett träväxthus från Florum, med säkerhetsglas, generös takhöjd, handsmidda haspar m m. HELT UNDERBART!!! Har stenläggning som golv och odlar i stora krukor/odlingslådor samtidigt som vi också använder det som uterum. Växthuset på bilden är inte vårt, utan jag har lånat bilden från Florums hemsida. Men vårt är också grönt - vilket är väldigt vackert mot grönskan tycker jag!

Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här med det.
IMG_20150111_082015_zpsrhzasb1w.jpg

3 stycken glas var hela resten var krossade eller spruckna.

Nu ska vi köpa ett nytt, och större, (det vi hade låg väl på 5-6 m2 och var enligt min mening för litet för att kunna odla i). Nu är det ju inte så enkelt att man bara går och köper ett växthus utan det finns ju massor av olika tillverkare (i varierande prisklass och troligtvis även i kvalitet), samt olika utföranden, kanalplast, glas eller säkerhetsglas.
Till saken hör att vi inte har råd att lägga hur mkt pengar som helst på ett nytt (vi har renoveringar att göra inne i huset också), max 15000 för växthus plus tillbehör (automatisk fönsteröppning, bevattning, hyllor o.dyl.)

Vad har ni för växthus och vad skulle ni köpt?
Vi bor på södra Öland och här är det blåsigt = det måste vara tåligt
Här är mycket sol, så fönster för att reglera värmen är ett måste (alt kanalplast)
helst inte mindre än 7 m2

Jag har nu kikat på Skånska Byggvarors Odla 98 (9,8 m2) med säkerhetsglas
5974.jpg

Det finns även att välja med vanligt glas eller kanalplast.

Vill ju gärna få upp det nya så fort som möjligt, eller iaf innan odlingssäsongen.

Varsågoda att komma med input om era växthuserfarenheter, jag är inte någon växthusexpertodlare utan har mest odlat på friland, odlingslåda och i kruka, men nu kan jag ju fixa det precis som jag vill ha det från början och planerar mest att odla grönsaker och lite kryddor i det.
Vi köpte att sånt på,skånska byggvaror med säkerhetsglas 9 kvadrat
Förra vinter blåste 6 rutor sönder i stormen, en kostnad på 3000. Det finns roligare saker att lägga pengarna på
Om jag hade köpt ett växthus nu så skulle jag köpt ett med kanalplast.
9 kvadrat är lagom storlek och du får plats med lite av varje.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 295
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar