Köpa nytt bett till unghäst (hjälp)

P

Panikie

Hej.

Jag vill ha alla tips jag kan få på bett som ni tycker är bra som ska annvändas på en 4-5 årig hopphäst. Hästen är känslig men samtidigt väldigt stark, och har mycket power. Bettet ska i första hand användas när hon rids i skogen men funkar hon bra på det så kanske även inne på hoppbanan.

Nu har jag följande bett hemma som jag använder.
3-delat med "lösa" ringar
3-delat med "fasta"ringar
rakt gummibett
läder hackamore
rakt gummipelham

Övriga bett som jag har hemma är:
pessoa 3-delat
2-delat med fasta o lösa ringar
d-ringsbett 3-delat
rakt stångbett
kimblewick bett stång
osv

Jag funderar på att köpa ett vanligt 3-delat bett med parerstänger, vad har ni för erfarenheter av det bettet?

Ös på alla bukare. :idea:

Sv: Köpa nytt bett till unghäst (hjälp)

Skriver som jag skrev i en annan tråd.
Vill du kvala din häst till championatet så tycker jag att du ska fortsätta på ditt vanliga bett eftersom man inte får kvala på någon annat och då kan det ju vara bra att hästen lär sig acceptera och vara lydig på ett sånt. :)
Finns det inga andra alternativ tex. graman eller liknande?
(bara lite tips eftersom jag tror att du ska försöka kvala din häst?)

Jag hade testat ett rullbett, eftersom det inte är så skarpt, men motverkar att hästen biter sig fast i bettet och blir stark.

Skriver som jag skrev i en annan tråd.
Vill du kvala din häst till championatet så tycker jag att du ska fortsätta på ditt vanliga bett eftersom man inte får kvala på någon annat och då kan det ju vara bra att hästen lär sig acceptera och vara lydig på ett sånt. :)
Finns det inga andra alternativ tex. graman eller liknande?
(bara lite tips eftersom jag tror att du ska försöka kvala din häst?)

jo tanken är att damen min ska kvala, gäller samma regler på kval som på "semifinal, final" osv? Men det var därför jag funderade lite på vanligt 3 delat men med parerstänger då det känns som ett litet steg bara, relatift likt ett "vanligt" 3-delat. Jag har testat att rida med graman, men de känns så svårt att veta om hästar bara böjer på nacken elelr om dom verkligen jobbar ordentligt, och desutom vill jag bara ha det ibland. Skulle vara trevligt med ett bett som jag kunde ha lite offtare, medans jag jobbar igenom alla problem.

Jag hade testat ett rullbett, eftersom det inte är så skarpt, men motverkar att hästen biter sig fast i bettet och blir stark.

ett sådant har jag funderat på också... men aldrig hittat de i någon affär, är det någon som testat att ridit på ett sådant bett? vad man får för känsla osv?

jag red min stora på d bett med kopparrullar o använde det även på flash i början när han var "stark fram". Fungerade väldigt bra på båda, rullarna hindrade dem från att ta tag i bettet o D ringarna gav lite tydligare signaler.
Annars är jag ett stort fan av sprenger dynamic rs :love:

Hoppas du hittar ngt bra till din fina tjej :)

tack så jätte mkt :) du har möjligtvis ingen bild på ditt d-rings bett?

Särskilda bestämmelser Falsterbo
Betsling 5-åriga hästar:
Tvådelat eller tredelat tränsbett med runda ringar där tygeln är fäst i ringen, se TR Körbett är ej tillåtet.

detta gäller både i kval, semi och final. alltså får du inte heller ha parerstänger.

Senast ändrad av en moderator:

Särskilda bestämmelser Falsterbo
Betsling 5-åriga hästar:
Tvådelat eller tredelat tränsbett med runda ringar där tygeln är fäst i ringen, se TR Körbett är ej tillåtet.

detta gäller både i kval, semi och final. alltså får du inte heller ha parerstänger.

hehe nej tänkte ju inte ha det bettet då, hittils på alla kval tävlingar och olika tester har jag haft 3 delat träns bett. Men vill fortfarande testa något mer bett....

okej, men jag måste fakktiskt fråga, varför ska du träna och rida in dig på ett annat bett när du ändå inte får rida på det?

*ingen otrevlig ton* ;)

jag tycker det är bra för hästar att man varierar bett, lika mkt som att man ska variera nosgrimmor och hur man rider. Desutom letar jag efter ett bett som kanske bara gör lite skillnad, därav frågade om om info om 3-delat med parerstänger. Mer eller mindre så är väl ändå målet att hästen ska kunna gå bra på vilket bett du än sätter i munnen på hästen, jag tror inte det är bettet i längden som gör det, utan hur grundriden och lydig hästen är. :)

Om det är så att hon blir stark på vanligt tredelat så köp en kineton nosgrimma är ett perfekt hjälpmedel att använda på en unghäst då den inte har någon som hellst effekt förrän de just blir för starka så att man får ta tag lite mer.
Om du inte vet hur en sådan ser ut så är här en gammal länk till en tråd där det finns bilder
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537696

Okej, mitt mål med alla hästar är att de ska kunna gå på ett vanligt bett :)

Kan förövrigt hålla med gylle om Kineton nosgrimman.

Om det är så att hon blir stark på vanligt tredelat så köp en kineton nosgrimma är ett perfekt hjälpmedel att använda på en unghäst då den inte har någon som hellst effekt förrän de just blir för starka så att man får ta tag lite mer.
Om du inte vet hur en sådan ser ut så är här en gammal länk till en tråd där det finns bilder
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537696

den tror jag fanns förut i hööks sortiment, kom bara att tänka på att min tränare hade en sådan o den verkade bra, så för något år sedan funderade jag på att köpa en sådan, det kanske jag borde göra nu, värt ett försök att testa :) tack :idea:

Nu har jag beställt en sådan, o cob storlek. Hoppas den fungerar bra.
Tack för alla råd. :idea::)

annars kan det ju vara värt att prova en så här: (om inte den andra funkar)
MU06C_64.jpg

Den är bra för hästar som är svåra, eller tjafsiga i munnen. De får då "bråka" med sig själv.

Nu har min nosgrimma kommit, ska premiär rida me den imorgon, ska bli interessant :)

jag älskar sprengers unghästbett

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
992
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar