Köpa ny transport, men vilken?

Corax

Trådstartare
Jag har kört med en Boj Bravo SE (sadelkammare)och alltid varit sjukt nöjd med den. Den är super att ha på tävlingar/träningar och den ligger bra på vägen.

MEN. Nu när jag ska köpa ny (bättre begagnad blir det nog, beroende på)så vill jag se vad som finns på marknaden.

Mina krav är att det finns sadelkammare och då ingen á la Stars otympliga.
Vikten får vara högst 1800, det är vad min bil får dra.
Jag har en stor häst och jag vill ha redigt med 'space' för både mig och häst.
Framförallt framåt då min kära lilla kuse gärna leker riverdance när hon har tråkigt.

Jag har kollat lite på Ume och BojClassic men sen vet jag inte riktigt.
Vad finns det?
Vad har du och vad är för/nack-delarna med det släpet?
Gärna i jämförelse med Boj.

Sv: Köpa ny transport, men vilken?

Vi har en helvit Reko, modell vet jag inte riktigt men i alla fall. Den har dock ingen sadelkammare.. Men den är lätt att använda, till och med jag kan fälla upp o ner luckan tex, dörren är lätt att stänga och hålls stängd hela resan, bommarna är tyvärr lite svåra att få upp, eller det går inte jättesnabbt i alla fall. Sen är det inte mycket plats att hänga hönätet på heller.
Men vi gillar den jättemycket, den är billig o så med :D

Jag har en BOJ BRAVO 220 SEH..,
Jag är jätte nöjd, Jag har blivit grymt bortskämd med dubbla skötar dörrar och kombi ramp, samt öppningsbart fönster i den ena skötar dörren,den andra skötar dörren är delbar...... Svårt att hitta en efterföljare efter denna så småningom, som Jag kommer trivas med lika bra tror Jag :)..

Har Boj Classic, är mycket nöjd. Bra utrymme, både i garderob, sadelkammare och hästdelen. Dubbla skötardörrar är verkligen skönt. Panikutlösningen känner du ju redan till, och dörrarna bak gör ju inte direkt ont ;)

Men eftersom du har BE kan du ju strunta i totalvikten så länge inte bruttovikten överstiger 1800 kg, vilket gör det lite lättare att hitta ett släp.

Thule Premium (f.d Star XR3000) :)

Jag har en XR3000, och är bara såååå nöjd med den. Körde senast helgen som var en häst på 178cm i den, och han hade gott om plats. Superstadig, lättdragen och med rymlig sadelkammare + klädkammare.

Ume har ju en vagn där pållarna åker baklänges också :d

P. på simlom har en sådan som vi säkert får åka och studera/klämma/känna en dag om vi vill ;)

Spontan fråga angående vikten. Förutsätter att du har BE kort då du säger att bilen får dra 1800 men är det i så att det är ok att ha en transport med högre totalvikt än det så länge man inte lastar så att släpet väger mer än vad bilen får dra. Eller har jag missförstått det? Såg nu att Lovisaleonora_ redan skrivit det så verkar som att jag fattat rätt..

Jag är lite småförälskad i Ume b50 där dom åker baklänges. Råkade stå bredvid ett sånt på tävling sist och tittade lite och de är minst sagt välbyggda, ljusa och rymliga :love: Annars så ska jag försöka kika på Equi-treks trail-treka då jag gillar konceptet med sidolastning då jag har en häst som hatar att backa ut.

Om man har BE så räknar man den faktiska vikten, så om bilen får dra 1800 så kan jag dra ett släp med totalvikten 2500, sålänge jag bara lastar släpet till den faktiska vikten 1800.

Jag har också sneglat på det där Ume-släpet. Stod även jag bredvid ett idag på tävling. Gillar att man kan gå in och stå upprätt i 'sadelkammaren'. Fast vid närmare eftertanke så vet jag inte om de åkte baklänges i det..?

Men hur funkar det med baklänges? Då måste man ju lasta in fram? Vart kommer hästen ut? :D
Tror jag måste Googla.
Ska även kolla in den där Thule-vagnen.

Seabaz; Jag åker gärna å klämmer! Ska vi ta med oss hästarna då och intervallträna lite. Hästen (och jag)måste få bättre flås. :p

Lastar in fram och fäller ner rampen bak, för att lasta ur (som vanligt, men hästarna åker baklänges). Deras enda modell som intresserat mig.

Ok. Känns som att det kan bli lite meckigt på tävling eller är det 'step-up' fram?. Men som sagt ska googla...

Jag känner mig ju mer hemma med Boj av naturliga skäl och jag är en vanemänniska. :D Men har lovat mig själv att titta runt innan jag bestämmer mig.

Ramp fram på de jag har sett, vilket gör det meckigt på de flesta ställen där det parkeras fler än en transport.

delvis kl

Jag har också kikat lite på umes baklängesvagn, men då gick den bort pga att jag var lite för rädd om min bil :angel: Hästen jag då hade gillade att stå och småsprätta lite med bakbenen innan han gick in, och det i kombination med att han kunde vara lite stissig på nya ställen gjorde att jag såg risken för plåtskador på bilen bli lite väl hög. Skulle gärna se att det gjordes ett sådant släp där man kan välja vilken riktning man vill transportera hästen i (borde inte krävas så stora modifieringar av deras befintliga vagn), och jag lyfte även den frågan med en säljare på Scandinavium förra året.

Ok. Känns som att det kan bli lite meckigt på tävling eller är det 'step-up' fram?. Men som sagt ska googla...

Jag känner mig ju mer hemma med Boj av naturliga skäl och jag är en vanemänniska. :D Men har lovat mig själv att titta runt innan jag bestämmer mig.

Det där har du ju helt rätt i, har inte tänkt på det men ja, dom lastas ju in den vägen som "vanliga släp med fronturlastning har urlastningen" så på tävling blir det ju helt klart meckigt.

Men ja, tycker absolut att vi ska åka dit en dag! När M fått sin nya bil så så vill hon också följa med med pålle!

Typ KL

Jag har alltid använt min fronturlastning på tävling och det har aldrig varit några problem. Det krävs egentligen inte så mkt extra plats som man föreställer sig.

Själv älskar jag ju Ume (har ett A45) men har kännt lite tveksamhet till baklängesvagnen. Dels för att ingången blir lite smal och kräver ganska tvär svängning med hästen direkt. Kräver en lättlastad och stabil häst. Sen tycker jag att det blir lite dystert för hästarna att stå och stirra in i rampen och det blir meckigt med krubbor och hösegel (föreställer jag mig iaf). Men samtidigt vet jag ju att de flesta hästar älskar vagnen så de har uppenbarligen andra preferenser än vad jag har. :D

Jag hade ett baklänges släp innan, och min ponny fullständigt älskade det. Gott om plats och vill man så kan man ju låta den bakre rampen vara nedfälld medans man lastar om man vill ha det lite ljusare.
Nackdelen blev när jag köpte min andra storhäst (båda över 172 cm). De blev svårt att lasta den andra när den första var inne eftersom man inte kunde bredda åt ngt håll. Sen är den lite längre i takhöjd just sär man går in så efter att hon slagit ihuvudet där några gånger var det tvärstopp...!
Rekommenderar den till ponnyägare, för hästarna åker otroligt bra i den och släpet i sig går fantastiskt bakom bilen!

Är inne och kikar lite på equi treks star treka trailer, någon som hört något om den? Ryktet säger att deras bilar är lite skrangliga...? Är trailarnalikadana?! :(

Är det sadelkammare på umen så heter det b60..
Baklängesvagnen heter b50 och det finns ingen sadekanmmare på dem

Syster har ett b60 och är nöjd, jag åker boj bravo seh 225 och är galet nöjd. Gillar att jag når in i sadekammaren från marken utan att kliva in eftersom jag åker ensam mest och måste hålla hästen och ändå nå grejjerna :)

Är det sadelkammare på umen så heter det b60..
Baklängesvagnen heter b50 och det finns ingen sadekanmmare på dem

Syster har ett b60 och är nöjd, jag åker boj bravo seh 225 och är galet nöjd. Gillar att jag når in i sadekammaren från marken utan att kliva in eftersom jag åker ensam mest och måste hålla hästen och ändå nå grejjerna :)

Håller med dig helt.
Vi valde mellan B60 och Boj, och det blev Boj.
Jag tyckte att Ume hade bra sadelkammare, stor och fin, men högt upp och du måste kliva in. Kändes som pall var krav, och kände bara att på alla träningar och tävlingar, hur många upp och ner blir det inte då? Ut med träns, ut med sadel, in med sadel, och så kanske en klass till... och så åker vi hela tiden med två ponnysar. Nej passade inte oss jag vill nå grejerna utifrån.

Jag skulle tveklöst ta ett UME. Baklänges om jag hittar annars ett vanligt.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 755
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 967
Senast: Mimmimamma
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra. Det jag söker är: en (begagnad)...
Svar
11
· Visningar
1 860
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama