Skulle du kunna ge lite tips att ha på sin kravlista, sånt som kanske är allmänt. Jag är så rädd att jag ska stå där helt blåögd och sen få hem helt fel häst, främst för hästens skull då den inte ska behöva åka fram och tillbaka till nya hem
Det är ju individuellt vad man tycker är viktigt
men såklart grundläggande saker som ålder, storlek (mankhöjd och modell), kön, ursprungsland, utbildningsnivå, tävlingsnivå och tävlingsresultat (går att kolla på tdb för svenska tävlingar och fei om den har startat internationellt), var toleransnivån ligger för tidigare skador/sjukdomar/röntgenfynd, temperament, ”energinivå”, hur lätt/svår den får vara, färg (man ska ju så klart inte välja utifrån utseende, men för mig går skimmlar bort pga cancer), prisklass…
Säg att man till exempel tycker att det är viktigt att hästen är snäll att rida ut på, då frågar man inte bara om den är snäll att rida ut på, utan specifikt:
- Hur van är hästen att ridas ut?
- Rider ni mest i skogen/vägar/ängar?
- Vad gör hästen om det kommer en bil/traktor/cross/cykel/hund/älg/vildsvin/whatever?
- Vad gör hästen om den blir rädd?
- Går det att rida ut båda själv och med andra? Hur beter den sig när den är ensam/först/sist?
- Vad använder ni för bett när ni rider ut?
- … osv.
Och så har man tänkt igenom vad man tycker är viktigt utifrån det, vad som är absoluta krav och vad man ev kan tänka sig att kompromissa om.
Och så gör man samma sak för alla områden man tycker är viktiga. Tänk igenom innan, prata med din tränare, gör en lista.
Tipsar om att be om att få alla journaler och fullmakt till försäkringen på hästar man ska testa. Fullmakten har jag nog bett om efter provridning om man fortfarande är intresserad men journaler vill jag ha innan. Kan inte säljaren fixa det tänker jag att de vill dölja något och då är jag inte längre intresserad
En annan grej om man har möjlighet är att be om att få prata med ex säljarens tränare för att få en lite mer utomståendes syn på hästen, men samma sak där - det är kanske inte det första man gör utan det kan man göra när det närmar sig provridning.
Bra kontakter är guld värt!! Både när det gäller att hitta en häst och när det gäller att fråga om råd/erfarenheter + man kan få reda på mycket bra saker bakvägen via kontakters kontakter
Låter något för bra för att vara sant så är det troligtvis det