Köpa Loksele

Rimfaxe

Trådstartare
Nu ska vi försöka hitta en loksele som passar till vår nordsvensk. Vi har tänkt att köra in honom vartefter och vill ha en rejäl sele. Han är ca 150 cm i mankhöjd, bild nedan.

Vilken storlek på loksele ska vi leta efter?
Var kan man köpa en sele med läderklädda lokor?
Finns det ställbara selar? Är dessa dyrare än icke ställbara?
Inköpsställen där man kan köpa lokselar?
Hur vet man att det är bra kvalitet på en begagnad loksele? Det finns ju några stycken till salu då och då, men jag tycker att priserna varierar väldigt mycket...

Hur passar man in en sele? Vilka delar ska en sele innehålla för att vara komplett?
När det gäller tömmar, vad är lämplig längd på dem och även bredd?

c14b525f.jpg

Sv: Köpa Loksele

Hej!
När det gäller att passa in storleken, titta i gamla trådar här så finns massor av tips!
Jag har själv en armésele till min nordsvensk, och den är ju ganska ställbar, men skulle inte passa på en häst som är mindre än min. Hon är ca 156 hög, och rejäl i typen! Jag skulle inte till en nordis, som man kanske vill dra lite tyngre med ibland, köpa en sele med läderdäckel. Det ska vara en med båge, finns på Hööks om du vill se bild. Nu säger jag inte något om kvalitén på deras selar eftersom jag inte har provat dom.
Många begagnade är i bra kvalité, men för att vara säker efter ett köp kan man ju lämna in den hos en sadelmakare för koll. Den jag pratade med skulle ta 50 kr för att kolla så lädret är ok, det var vad hon tog för att kolla en sadel.
När det gäller inköpsställen pm-ar jag dig.

Jag vet inte om läderklädda bossor på lokorna är att föredra framför smärtingklädda, kanske har någon annan erfarenhet av båda och kan jämföra? På min sele är det smärting.

Storleken ska ju vara så att det finns plats för ca en tvärhand mellan strupen och nedre lokremmen. Lokans längd spelar mindre roll, det beror ju på hur många öglor det finns upptill att sätta den övre lokremmen igenom.

När det gäller tömmar beror det ju på vilken typ av körning ni tänkt ägna er åt hur långa de behöver vara. Jag föredrar reptömmar, och då är det bra om det är läder i främre änden, lika långt som hästen är lång ungefär. För att enkelt kunna byta mellan olika längder på ett billigt sätt, ber man tillverkaren att sätta en ögla i slutet, och så har man olika långa reptömmar med en karbinhake i framänden, att skarva på med.
Köra i skogen - 16m tror jag, och sen kortare och kortare beroende på åkdon! I skogen ska tömmen räcka så att man kan gå bakom timmer som ligger på en kälke, och det blir ju ganska långt bakom hästen.

Kanske fick du något tips, men leta som sagt i gamla trådar, prova lite olika sökord!
Lotta

Hej!
Fin häst du har!!
Mankhöjden har inte så stor betydelse då hästar kan vara lika höga men se olika ut!
Ursäkta att jag lånat din bild, men där jag ritat ett rött streck ska du mäta och sedan lägga till 15-20 cm. Då får du ut ungefärligt storlek på selen, rättare sagt längden på lokorna vilket man går efter när det gäller loksele. Men det är hur den passar hästen som är viktigt!
Runt en tvärhand under strupen ska det vara.
Man brukar använda tum (") och dom flesta lite lättare lokselar är upp til 31" och det kanske blir lite smått?
JQOMRQOPDMJMM.jpg

Annars tycker jag att man ska välja bröstsele (komplett, lös brösta) om hästen kan ha sådan samt om man bara kör lätt vagn o rockard, en loksele kan bli lite klumpig. En släde går oxå bra på väg med hårt packad snö.
Men en loksele är roligt för då kan hästen dra mycket! Dra hem ved och annat riktigt arbete! :bump:
Lokselar kan vara ställbara vid draglädret och det är jättebra för oftast är draglädret lite kort tycker jag.
Läderklädda lokor är ant bättre än "tyg" på bossorna, lättare att göra rent! Har dock bara "tyg" på mina lok.

Jag tycker man ska se upp lite för begagnade selar!
Selen måste hålla för stora påfrestningar och om lädret inte är bra är helt enkelt selen ganska opålitlig att använda!
Finns många som säljer lokselar, oseriösa säljer gärna dåliga selar och verkligen menar att det bara är lite tvätt/smörjning som fattas :eek:
Man ska kunna böja/vrida på lädret utan att det spricker!
Köp inte en sele utan att sett, kännt och provat den på hästen!
När det gäller nytillverkade ska man hellst oxå prova och titta så man inte blir lurad. Selen kanske såg ut att sitta bra på en bild och vara i rätt mått, men passar inte riktigt på den egna hästen iaf!

Tillverkare/säljare brukar kalla en loksele för komplett när den har ryggstycke/svanskappa ev töm och huvudlag. Jag tycker det borde vara baksele och draglinor till men det är det inte.
En bra loksele har stor och jämn bossa, bra läder som inte är för stelt eller för sladdrigt. Gärna ställbara dragläder och extra läderögglor till övre lokremmen. Ringläder/selpung kan ibland saknas vid dragringen vilket inte alls är bra om man har seltungor! Skakelrem om sådan används ska vara dubbelsydd, inte nitad och rejäl för övrigt. Däckeln ska ha en järn/metall båge över ryggraden för att lämmna den helt fri från tryck.
Tömmar varierar, kortare runt 10 m till vagnskörning och längre för skogskörning.
Dom ska vara sköna att hålla i och lagom längd för körtillfället.

Mvh Lisa

Tack för era bådas svar!

Det låter som om en begagnad sele inte är att föredra i mina öron. Jag har ju inte så stor kännedom om selar, och det finns inte så många häromrking för mig att åka och titta på. Troligen är det för min del bäst att köpa en ny sele, förhoppningsvis ska den komma till användning under många år.

Jag har sökt på google och tittat på Tärnjös och Svenljungas selar. De ser gedigna ut och har också läderklädda bossor på lokorna, så som jag önskar. Nackdelen ska väl då vara priset för en förstagångssele Dessa sadelmakerier ligger inte nära där jag bor heller.

Jag tittade i Hööks katalog och de har ju en sele de kallar Tranemoselen. Den ser fin ut på bilden, jag har tittat som hastigast på den i en Hööks-butik, men avfärdade den då pga att det ej var läderklädda bossor.
Den har ställbara dragläder och lös, ställbar nackputa. Den har också en bågdäckel, som verkar vara att föredra.
Finns det någon som har erfarenhet av denna sele, eller som har studerat lädret i den närmare?
Nu när jag tittade på Hööks hemsida så finns Tranemoselen inte där. Är den borttagen ur sortimentet?

Tanken är att vi ska kunna dra det mesta. Eftersom han är en Bruksnordsvensk, så har vi tankar på att han ska få dra och använda sin styrka ibland. Jag tror att han är en häst som skulle gilla att få ta i.

Jag vet att det ska vara en rak draglinje. Då måste det innebära att draglädrenas infästning inverkar på vilka vagnar som man kan använda?

Jag har för mig att tranemoselen inte finns på nätet, men i katalogen! Vet inte varför det är så, men ring/mejla och kolla!

Draglinjen skapas av draglinor/dragläder eller skacklar/dragläder. Därför påverkar inte draglädret vilka vagnar du kan använda om du menar att skacklarna sitter olika. Det är var svängeln och alltså draglinorna sitter fast som spelar roll!

Titta runt lite här på körbilder i olika trådar så kan du se vad jag menar.

Jag föredrar också loksele till en brukshäst, och det är väl bara rockard som inte alls passar att dra med en loksele i originalutförande, men det ska gå att göra högre infästning för skacklarna, och sen fäster man draglinorna som vanligt för att få en rak draglinje!

Håller med Lisa om att du har en fin häst, vad har han för stam?
Lotta

Tackar! :) Titan är en mycket trevlig häst att arbeta med och är född 2001 e. Nalle 1848 ue. Don 1854.

Om jag skaffar en loksele, vad rekomenderar ni för vagn framöver som utseendemässigt passar till en Nordsvensk och med loksele?

Oj är han bara 5 jag trodde han var äldre :o :D

Hööks tranemosele har hört vara lite dålig läderkvalite??
Åk o titta, om du har möjlighet till en butik nära dig!

När det gäller vagn så tycker jag du ska ha en tvåaxlad vagn.
Jag tycker inte rockard/enaxlat ser så bra ut ihop med stor häst o loksele!

Lite bilder:
Länk
Länk

/Lisa

Senast ändrad:

nephthys skrev:
Tack för era bådas svar!

Det låter som om en begagnad sele inte är att föredra i mina öron. Jag har ju inte så stor kännedom om selar, och det finns inte så många häromrking för mig att åka och titta på. Troligen är det för min del bäst att köpa en ny sele, förhoppningsvis ska den komma till användning under många år.

Jag har sökt på google och tittat på Tärnjös och Svenljungas selar. De ser gedigna ut och har också läderklädda bossor på lokorna, så som jag önskar. Nackdelen ska väl då vara priset för en förstagångssele Dessa sadelmakerier ligger inte nära där jag bor heller.

Jag tittade i Hööks katalog och de har ju en sele de kallar Tranemoselen. Den ser fin ut på bilden, jag har tittat som hastigast på den i en Hööks-butik, men avfärdade den då pga att det ej var läderklädda bossor.
Den har ställbara dragläder och lös, ställbar nackputa. Den har också en bågdäckel, som verkar vara att föredra.
Finns det någon som har erfarenhet av denna sele, eller som har studerat lädret i den närmare?
Nu när jag tittade på Hööks hemsida så finns Tranemoselen inte där. Är den borttagen ur sortimentet?

Tanken är att vi ska kunna dra det mesta. Eftersom han är en Bruksnordsvensk, så har vi tankar på att han ska få dra och använda sin styrka ibland. Jag tror att han är en häst som skulle gilla att få ta i.

Jag vet att det ska vara en rak draglinje. Då måste det innebära att draglädrenas infästning inverkar på vilka vagnar som man kan använda?

Jag har en Tranemosele från Hööks till min nordis, en grov dam på 151 cm.
Den är iofs minst 15 år gammal, men jag tycker den funkar ypperligt, har haft kunnigt folk som har kollat på den när jag funderade på att sälja den, och dom tyckte den var jättefin (så jag behöll den :o :devil: )
Jag kör bara rockard, men hos förra ägaren har hon dragit både finvagn och flakvagn med samma sele.

Liknande trådar

Hemmet Kan börja med att säga att jag bor i Skottland, så eventuella tips om svenska butiker som inte börjar på I och slutar på -kea är tyvärr...
Svar
5
· Visningar
3 803
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 854
Senast: Sporthorse
·
Körning Jag försöker köpa en bröstsele till min nordsvensk. Det är inte helt lätt eftersom jag vill ha en brun. Tänkte satsa på en Ideal delux...
Svar
6
· Visningar
1 853
Senast: trassel
·
Körning Jag tänker då och då att jag borde "hänga något bakom" mitt halvblodssto. Hon är en tämligen cool häst och jag känner när jag tömkör...
Svar
6
· Visningar
2 459
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka