Köpa krubbitare?

I

inza

Köpa eller inte - hur skulle ni resonera?

Hästen är sex o säljs av uppfödaren.

Sv: Köpa krubbitare?

Vore det den perfekta i övrigt och så lite reducerat pris så skulle jag slå till. Vad jag fattat är det inte särskilt skadligt för dem, mer störigt för oss människor.

Korkat att köpa en krubbitarhäst. Det finns så många bra hästar i världen, varför lägga ner tid på dom dåliga?

instämmer med föregående talare.

Det finns många stall som inte tar in hästar med liknande olater. Jag har stått i flera stall där man får intyga i kontraktet att hästen inte krubbiter eller väver.

Beror på. Tror jag att omgivningen är en del av orsaken till beteendet (och jag tror det kan ändras när den kommer till bättre miljö och jag kan erbjuda bättre miljö) och det är måttligt krubbitande (utan luftsnappande) hade jag kunnat överväga det.

Risken för kolik och tarmvred ökar med en krubbitare, det kan vara bra att väga in i bedömningen.

Även om själva bitandet inte skadar hästen så skapas ofta spänningar i nacke osv vilket kan förstöra hästen i längden.Sen kan man ju undra varför hästen är bara sex år och redan har detta beteende.Har hästen haft den utvistelse den behöver?tillräckligt med grovfoder?Hästen kanske är uppfödd helt åt helsike..Det är inte heller bra för hållbarheten.Tar man bort beteendet med tex rem kan andra beteenden skapas,eller inre stress,magsår osv.Jag hade inte köpt den.Dessutom stör jag mig något vansinnigt på bitandet.

Jag hade en häst i stallet hela vintern som bet..Hon flyttades från ett annat stressigare stall till mitt,med fri tillgång på grovfoder dygnet runt,hage på 3 ha,utevistelse i flock från 05,30-20,00.Inget hjälpte,hon krubbet mot stolparna ute tom.Kanske skulle man kunna ändra beteendet uder flera års tid,men risken finns ju att det aldrig går över utan utvecklas till snappning osv.Denna hästen hade utvecklat spänningar i nacke och rygg och fungerade helt enkelt inte i ridningen till slut.

Jag köpte min som 6 åring, krubbitare! Hästen på avataren. Skulle aldrig valt bort honom för den saken skull. Han är nu 17 år och jag har tävlat honom upp till internationell svår fälttävlan. Han har aldrig haft kolik eller något annat heller för den delen, inte heller har han blivit nekad stallplats pga krubbitningen och inte heller har mina andra hästar som delat stall med honom i över 10 år blivit krubbitare heller. I början hade jag rem men sedan struntade jag i det.

Jag köpte en 2-årig hingst ifrån Tyskland som var/är krubbitare hästen var toppen i övrigt så bitandet gjorde inte så mkt för mig. Jag märkte på honom att han blev mkt bättre när han fick vara ute mkt och vara aktiverad. I tyskland ahde han bara stått på box. Nu är han dessvärre såld men han var inte svår att sälja trots "problemen".

Tycker inte heller att det spelar så stor roll, om hästen är perfekt i övrigt. Kolla kanske med det stallet där du tänkt ha dem, om det spelar någon roll för dem. Det har ju till och med forskats fram att krubbitning inte "smittar", utan om flera hästar i samma stall krubbiter så beror det på att de alla reagerar på det stallets vanor, stressnivå osv.

Min sköthäst köptes när han var 3,5 år och har krubbitit från början, han är 8 år nu och ska debutera St George iår och har massvis med vinster i MSV B dressyr, inga problem med rygg/nacke och har aldrig haft kolik/magproblem. Inga problem med tänderna heller. Inga andra hästar i stallet krubbiter. Han tycker inte om att vara ensam så då tar han till bitningen och sen gör han det även när han ätit färdigt, även om han bara fått ett äpple tex. Han har rem inomhus, ibland biter han även mot stolparna ute, då får han rem ute också. Sen har han en löstagbar krubba, som bara hänger i boxen då han äter. Ibland biter han tyvärr även på vattenkoppen och högst uppe på gallret...

Han kommer från Tyskland, oklart hur mycket han gick ute där...

jag tycker att du ska försöka få koll på hur mycket hästen krubbiter. Om den bara biter lite, t ex när den precis har ätit kraftfoder, had jag inte brytt mig. Om den biter så fort den bara kan, t ex på stolpar i hagen eller mest hela tiden i stallet, hade jag kanske tänkt till en gång till innan jag köpte den ... Krubbitiningen är dock ett argument vid prutning!

Jag har haft min nu 26-åriga häst sedan han var 6 år.:love: Han biter bara när han precis har ätit eller om jag ger honom godsaker. Han går ute hela dagarna i hage och står på halm på natten så att han ngt att syssla med. Han har inte haft en enda kolik på 20 år och inga andra problem heller! Inte heller har han "smittat" någon unghäst - han är tvärt om en utmärkt lekfarbror!

Jag hade inga fördomar mot krubbitare innan jag tog in en i stallet. Idag så är jag noga med att mina inackorderade hästar inte krubbiter, det är otroligt stressigt för alla individer i krubbitarens närhet. Den krubbitande hästen mår ju kanske bra eftersom bitandet frigör endorfiner, men övriga hästar och människor som vistas i stallet mår dåligt av att se och höra den bitande hästen. Det är av omsorg för omgivningen som jag inte vill ha detta ofog.

Krubbitande som du säger frigör endorfiner. TS kanske kan fundera på om det finns anledning för just den hästen att behöva frigöra endorfiner, tex smärta i magen etc?

Ibland får man ju se skillnad på om det är en krubbbitare som bara gnager eller som faktiskt sväljer luft.

En "luftsnappare" mår oftast dåligt och även om man byter till bättre miljö och rutiner så kan det ta lång tid att vänja av det för det blir som en vana för hästen också, annars en som biter/gnager, kanske till och med ute gör det troligtvis pga brist på vitaminer/mineraler eller liknande, så se över så att hästen får i sig rätt mängd med ex järn, selen, etc för att sedan kunna göra en bedömning på varför hästen gör som den gör.

Om hästen är frisk i övrigt så ser jag ingen anledning att inte köpa hästen.

Lycka till!!

Monna

Krubbitning/luftsnappning är inget som är farligt för hästen. Det enda med krubbitare är att tänderna kan slitas lite extra när de tar stöd. Därför kan det vara smart att sätta upp tex gummi där hästen tar stöd för att skona tänderna.

Många säger att krubbitning/luftsnappning kan orsaka kolik eftersom hästen sväljer luften. Men så är det inte. Luften hästen drar in vänder i svaljet och kan därför inte orsaka kolik.
Det finns även de som säger att det kan smitta till andra hästar, men det stämmer inte heller. Krubbitning är en beteendestörning. Men däremot olater som att sparka i boxdörren vid fodring kan hästar ta efter varandra. Beteendestörningar och olater måste man skilja åt.
En annan sak är att man ska sätta en krubbitarem på hästar som krubbiter/luftsnappar. Men detta kan i värsta fall göra saken värre! Det hindrar hästen från att utföra ett beteende som hästen utvecklat av någon anledning som tex magsmärtor, magsår, stress m.m vilket i sig kan leda till stress och frustration. Så skippa remmen är mitt tips.
Ofta kan det vara flera hästar i ett och samma stall som krubbiter/luftsnappar pga tex för lite utevistelse, för lite grovfoder eller som tidigare nämnda orsaker. Hästar i samma stall har ju för det mesta samma rutiner.

Några tips är att ta reda på så mycket som möjligt om hästen. Tex hur mycket grovfoder och utevistelse den får, är hästen ensam, står hästen i ett stort stall men mycket liv och rörelse, har den ofta haft kolik m.m. Allt som kan vara en störande faktor.
Kolla upp hästen noga på klinik så att det inte är något som är fel.

Jag själv har en häst som är luftsnappare och han mår hur bra som helst:laugh: Jag importerade honom och det var pga av stress under transporten hit som han började snappa. Den orsaken finns inte längre men tyvärr kommer han alltid snappa mer eller mindre. Det är ett beteende som snabbt sätter sig på hjärnan och det går inte att bota. Även om hästen kanske utför beteendet betydligt mindre kommer det alltid att finnas där även om det som orsakade beteendet inte gör det. Men som någon tidigare sagt är det bara att inte låtsas om det ( förutsatt att man vet att allting står rätt till). Vi människor stör oss mer på det än vad hästarna själva gör.

Passar hästen dig - köp:laugh: Det skulle jag gjort!

som ovan sagt passar den dig köp min häst var krubbitare fann det som inga proplem hade dock eget stall efter lite forskning och folk vett och ideer och livlig fantasi har jag nu en häst som har krubbat i över 10 bast, helt slutat
känns den rätt för dig köp den

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 731
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar