Sv: Köpa krubbitare?
Krubbitning/luftsnappning är inget som är farligt för hästen. Det enda med krubbitare är att tänderna kan slitas lite extra när de tar stöd. Därför kan det vara smart att sätta upp tex gummi där hästen tar stöd för att skona tänderna.
Många säger att krubbitning/luftsnappning kan orsaka kolik eftersom hästen sväljer luften. Men så är det inte. Luften hästen drar in vänder i svaljet och kan därför inte orsaka kolik.
Det finns även de som säger att det kan smitta till andra hästar, men det stämmer inte heller. Krubbitning är en beteendestörning. Men däremot olater som att sparka i boxdörren vid fodring kan hästar ta efter varandra. Beteendestörningar och olater måste man skilja åt.
En annan sak är att man ska sätta en krubbitarem på hästar som krubbiter/luftsnappar. Men detta kan i värsta fall göra saken värre! Det hindrar hästen från att utföra ett beteende som hästen utvecklat av någon anledning som tex magsmärtor, magsår, stress m.m vilket i sig kan leda till stress och frustration. Så skippa remmen är mitt tips.
Ofta kan det vara flera hästar i ett och samma stall som krubbiter/luftsnappar pga tex för lite utevistelse, för lite grovfoder eller som tidigare nämnda orsaker. Hästar i samma stall har ju för det mesta samma rutiner.
Några tips är att ta reda på så mycket som möjligt om hästen. Tex hur mycket grovfoder och utevistelse den får, är hästen ensam, står hästen i ett stort stall men mycket liv och rörelse, har den ofta haft kolik m.m. Allt som kan vara en störande faktor.
Kolla upp hästen noga på klinik så att det inte är något som är fel.
Jag själv har en häst som är luftsnappare och han mår hur bra som helst
Jag importerade honom och det var pga av stress under transporten hit som han började snappa. Den orsaken finns inte längre men tyvärr kommer han alltid snappa mer eller mindre. Det är ett beteende som snabbt sätter sig på hjärnan och det går inte att bota. Även om hästen kanske utför beteendet betydligt mindre kommer det alltid att finnas där även om det som orsakade beteendet inte gör det. Men som någon tidigare sagt är det bara att inte låtsas om det ( förutsatt att man vet att allting står rätt till). Vi människor stör oss mer på det än vad hästarna själva gör.
Passar hästen dig - köp
Det skulle jag gjort!