Köpa köttkvarn - tips önskas!

Minett

Trådstartare
I o m att vi köper en laddning gräsbeteskött av en lokal bonde varje höst har jag länge tänkt att vi också borde investera i en köttkvarn för att kunna göra jämnare köttfärs. (Har använt matberedarens kniv hittills.)

Såg nu ett erbjudande om en köksmaskin från Bosch till bra pris och till denna kan man även köpa till köttkvarn. Har bra erfarenhet av märket sedan tidigare. Men ett alternativ till en köksmaskin/assistent vore ju att köpa en "fristående" köttkvarn. Dessa kan man i o f s bara mala med, men å andra sidan verkar alla jag hittar på nätet ha betydligt starkare motor (runt 1500 W) än den mindre köksmaskin (600 W) jag i första hand tittat på.

Jag tänker att en fördel med köksmaskinen är att den även går att använda till annat. Å andra sidan har vi ju klarat oss utan köksmaskin hittills...

Ni som brukar mala kött - har ni fristående kvarn eller använder ni en tillsats på köksmaskinen? Fördelar/nackdelar? Bedömer ni att antalet W är väldigt avgörande för kvarnens funktion?

Sv: Köpa köttkvarn - tips önskas!

Jag hade nog inte haft något emot en separat, om det är så stor skillnad i effekt. Och som du säger: varför köpa mer än ni behöver om ni klarar er utan köksmaskin?

Vi har en bosch, men med lite starkare motor 1200 w. Den är riktigt effektiv att mala köttfärs med. Ja kanske lite seg i jämförelse med en köttkvarn för industribruk men helt ok för hemmabruk. Tar även frysta bitar som just börjat såra. Malde 7 kg sist, gick på 10 minuter, tar längre tid att paketera.

Köp inget billigt med låg effekt och verkligen ingenting med plastdelar i själva kvarnen.

Klart att du ska köpa hela assistenten, perfekt när palten ska lagas!

Jag har en hushållsassistent , den funkar kanon till att mala de mängderna ett vanligt hushåll förbrukar.
Pappa, som är fårbonde har en "fristående", den maler så fort att jag knappt hann med att stoppa ner köttet.
Jag tycker ändå att resultatet blev ganska lika.

Köp en assistent, den kan du ju använda till annat med!

Tack för all input! Det verkar som att vi kommer att kunna låna både en fristående kvarn och en assistent med kvarn - så får vi själva testa båda varianterna och se vad vi föredrar.

Du får gärna skriva här om vad du tyckte om båda, funderar själv på att skaffa en för att kunna mala eget kött :)

Även jag har en Bosch-assistent med köttkvarn. I vanliga fall bakar jag mycket med min assistent, den är superbra med stor bunke. Mala kött är inga problem och vi har även köpt korvtillbehör så vi har gjort egen korv med den - funkar utmärkt till hushållsbehov! Jag har också den med lite starkare motor.

Vilken variant är det du har? Hittar ganska många olika Bosch när jag letar på nätet...

Jag ser att den jag har numera har någon modernare variant, det måste vara MUM6N22 jag har, för jag har både kvarn, blender och baktillbehören. Jag har haft den i 5-6 år nu, bakar flera gånger i månaden och tycker att den är toppen!

Är tok frälst i min mammas gamla Kitchen Aid.... (tror den var mormors från början... :) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka