Köpa kamera i USA

Sv: Köpa kamera i USA

sigma 10-20 DC HSM är en oskarp och ovärd glugg, det finns mycket bättre gluggar i nästan samma prisklass, tex sigma 12-24, tokina 11-16, tokina 12-24, canon 10-22...

tamron 70-200 är såvitt jag vet väldigt uppskattat.

Tack för tipsen! Kollade lite mer på Canon 10-22 och det känns definitivt som att det är värt de 1500 kr extra det blir att köpa den istället för Sigmat. Problemet är att det inte finns i lager hos B&H photo. :( Av de övriga objektiven är det endast Tokina 12-24 som finns i lager, men nu när jag läst på om det så låter det ändå som ett bättre alternativ än Sigmat. Hur är Tokina? Jag har ingen erfarenhet av detta märke.

Har mailat B&H och kollat om det finns möjlighet att beställa Canons 10-22 inom det tidsspann jag har på mig, så får vi se vad de svarar.

/Erica

annars har du alltid fotokungen uppe vid medborgarplatsen, de har alltid haft bäst priser för mig iaf, underbara att ha och göra med dessutom :)

www.fotokungen.se

ang tokina, tyckr iaf deras AT-X serie är helt grymma när det kommer till byggkvalitet, metall och magnesium överallt. åk och känn på ett om du kan :)

annars har du alltid fotokungen uppe vid medborgarplatsen, de har alltid haft bäst priser för mig iaf, underbara att ha och göra med dessutom :)

www.fotokungen.se

ang tokina, tyckr iaf deras AT-X serie är helt grymma när det kommer till byggkvalitet, metall och magnesium överallt. åk och känn på ett om du kan :)

Toppen, det låter ju som att Tokinaobjektivet är ett bra köp isåfall! Pratade med en kollega har hyfsad koll, han hade visst det objektivet och är mycket nöjd. Ska se om jag har möjlighet att känna på det men jag jobbar jämt så det blir mest nätshopping för mig. :o

Fotokungen verkade inte ha det i lager, men oavsett så kommer det inte bli så billigt som i USA, så jag är snål denna gång. Känns bra att kunna köpa nytt objektiv för mindre än begagnatpriset här hemma - vill jag inte ha det får jag sälja det i efterhand. :idea:

/Erica

Sådär, nu är det shoppat! Så nu får ni inte komma med några åsikter om objektiven (åtminstone inte negativa :D ) så att jag hinner ångra mitt köp innan jag ens fått grejerna i handen. ;) Det blev Tokinat och Tamron-telet.

Totalt pris 9364 kr, jämfört med 15455 kr i Sverige. Känns inte helt fel att spara drygt 6000 kr! :d Nu blir det 2½ veckas lååång väntetid på att få hem dem!

/Erica

Och ett litet ps bara för att återknyta till där jag började tråden - planen är att så småningom shoppa en begagnad 40D/50D, alternativt en ny ifall sparpengarna hunnit växa till sig tills det blir dags. Blir spännande med lite uppgradering!

/Erica

Nu är äntligen objektiven hemma! Jag har bara provskjutit objektiven lite snabbt (på katterna, vad annars :D ) och jag måste säga att jag är riktigt nöjd! Ruskigt bra skärpa på båda två!! :love: Tack för tipset ang Tokinaobjektivet!

Jag har förresten insett att det inte är något större fel på kameran, annat än att den dör när batteriet börjar ladda ur (innan den hinner börja varna för låg batterinivå). Hoppas den kan leva ett bra tag till med extrabatterier packade i väskan jämt! :)

/Erica

EDIT: Totalpriset gick förresten ner till 9034 kr efter justering för korrrekt dollarkurs. :bow:

asnice ju :)

fast kamerahus tycker jag fan att det dräller av på blocket just nu om du känner för att byta.

eftersom canon precis som nikon har kontinentvis garanti på husen så skulle jag definitivt inte köpa mig en kamera i usa... dels så åker du på moms vid import av kamera.. det blir sällan så billigt.. tänk på att i usa så skrivs alla pris EX moms i butiker så då lägger de på ca 8-11% beroende på vart du handlar..

förutom det så har du ju bekymmer med garanti om något händer.. det är ändå relativt mycket pengar vi talar om så några kronor extra o ha brukbar garanti här hemma är värt mödan imo... titta på tyskland, frankrike, Storbritannien, österrike etc? nikon kamerorna kan man spara ett par kronor på iaf inom europa, eller få lite lullull på köpet för samma pengar.

appropå tamrons 70-200 zoom, jag antar att det är den med bländare 2,8 genom hela zoomen som det talas om som går på ungefär 7000spänn.. det både väsnas och är relativt långsamt.. finns bättre i prisklassen, exempelvis sigmas 70-200/2,8 är en 5hundring dyrare men bra mycket mer för pengarna.. tystare och bättre AF enligt recensioner, ska själv köpa ett sigma 70-200 till hösten då jag skaffar ny kamera, har redan känt på det och det är fint... enda som sätter käppar i hjulet för mig att handla är ovetskapen om mängden jobb i sommar för mig...

Sigmat är snabbare men inte lika skarpt och inte lika bra färger och kontrast. Så är AF viktigare är sigmat förmodligen ett bättre val, är bildkvalité av större vikt är Tamronet förmodligen ett bättre val.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka