Köpa kamera i USA

Cheeserica

Trådstartare
Min trogna Canon EOS 350D har nu sorgligt nog dragit sin sista suck. Jag är ganska säker på att det är slutaren som gått sönder, spegeln har fastnat i uppfällt läge och den beräknade livslängden på slutaren har passerats. Att reparera känns inte värt pengarna.

Nu är det alltså dags att köpa en ersättare, och Canon förstås med tanke på mina objektiv och blixt. Jag har varit enorm nöjd med min 350D, och tänkte därför köpa nylanserade efterföljaren 500D. Att uppgradera mig till XXD-serien känns inte motiverat, särskilt inte som 50D saknar filmmöjlighet vilket 500D har.

Eftersom vi har bekanta i USA och pappa ska dit på tjänsteresa om ett par veckor, så tänkte jag passa på att beställa därifrån. Även om dollarn nu är dyr jämfört med tidigare så räknar jag ändå med att tjäna på det. Jag tänkte beställa ifrån B&H photo och få kameran fraktad till våra bekanta. Det blir isåfall 500D + kitobjektivet + UV-filter + minneskort för ca 8000 kr inkl frakt. Endast hus + kitobjektiv går på ca 9500 kr här hemma.

Någon som har erfarenhet av att köpa från USA? Tips?

/Erica

Sv: Köpa kamera i USA

Hade tänkt be min mamma shoppa på sig en kamera till mig i New York för ett tag sen, i B&H photo-butiken. Men sen så erbjöds den på extrapris här så då struntade jag i det. :)

Om man har någon som kan köpa den på plats så man slipper skicka den genom tullen är det ju jättebra, då blir det ju helt klart billigare.

Den enda nackdelen jag kan komma att tänka på är väl garantin.
Har för mig att Canon inte har world-wide-garanti (vet inte riktigt vad det heter) vilket innebär att om kameran skulle gå sönder (så att det täcks av garantin) så får man skicka den till usa.
Kanske kan man köpa till en garanti som gäller i hela världen.

En universalkontakt behöver man nog också, deras kontakter ser ju annorlunda ut.

Senast ändrad:

Ja, visst har du rätt i att garantin inte funkar. Jag tror det blir svårt (eller omöjligt) att köpa till en garanti som ersätter den. Frågan är ju hur mycket garantin är värd... Det blir minst 2000 kr extra om jag köper kameran hemma i Sverige, och garantin på kameran är isåfall enbart ett år. Jag får förstås kameran snabbare om jag köper den i Sverige... Annars måste jag vänta en dryg månad.

Jobbigt att man ska vara så himla snål hela tiden. :-) Men det känns ju dumt att låta bli att få den billigare om man nu har möjligheten.

/Erica

Ska också åka till B&H så snart jag skrapat ihop pengar för en riktig shoppingrunda!
:)

Garanti ja... Har iofs aldrig fått något fixat eller utbytt på garanti, så det bekymrar jag mig inte om. Skaffa en drulleförsäkring istället (om du inte redan har ngn) så har du ju en egen "garanti".

Jag har redan en drulleförsäkring (efter att jag tappat mina föräldrars bilnyckel á 3000 kr när jag var ute och red :o ), skulle den alltså täcka tekniska fel på kameran?

Önskar jag hade mer pengar undansparade för då hade jag passat på att shoppa mer. ;) Jag har dock precis köpt bil så där rök ju en stor del av besparingarna tyvärr. :)

/Erica

Ja, visst har du rätt i att garantin inte funkar. Jag tror det blir svårt (eller omöjligt) att köpa till en garanti som ersätter den. Frågan är ju hur mycket garantin är värd... Det blir minst 2000 kr extra om jag köper kameran hemma i Sverige, och garantin på kameran är isåfall enbart ett år. Jag får förstås kameran snabbare om jag köper den i Sverige... Annars måste jag vänta en dryg månad.

Jobbigt att man ska vara så himla snål hela tiden. :-) Men det känns ju dumt att låta bli att få den billigare om man nu har möjligheten.

/Erica

Jo men såklart man ska passa på om man har chansen! Det är ju absolut billigare. Menade bara att det kan vara bra att vara medveten om garantin så att man inte får en chock här hemma sen..
För mig skiljde den inte så mycket i pris när den kom på extrapris, annars hade jag ju helt klart köpt den i usa. :)

Förresten kan det vara bra att packa upp kameran i usa så att din pappa inte tar den förpackad genom tullen (tex lägger lådan i resväskan och har kameran i handbagaget). Tydligen har de blivit ganska petiga med det där, om man nu råkar ut för en kontroll. :angel:

klämmer in en liten kommentar.
Många fabrikat, bl.a. nikon, har inte världsgaranti på sinakamerahus, så går något sönder måste man posta den till butiken i det land man köpte den.
Vet inte hur canon har det, men jag undrar om de inte har samma regler.
Objektiv är det däremot världsgaranti på.

filmmöjligheten på 500D är fortfarande svårt handikappad, finns ingen möjlighet att följa focus under zoomning eller panorering, så köp en digital systemkamera för att ta bilder, inte för att filma.

dessutom tycker jag att 40D är bättre än 50D. de extra 5 megapixlarna gör bara att kameran har mycket mer brus vid höga isonivåer än vad som skulle vara nödvändigt.

Tänk på att batteriladdaren inte kommer att passa i ett svenskt väggutag. Det är enkelt att få tag i sådana där små "pluppar", men tänk på att du måste köpa amerikansk-till-europeisk, och inte tvärtom. Be din pappa att gå in på Bestbuy och köpa ett kit med converter plugs. Finns annars för så där $10 på amazon.com.

(Var det helt oförståeligt? Jag är dödstrött. :()

Förresten kan det vara bra att packa upp kameran i usa så att din pappa inte tar den förpackad genom tullen (tex lägger lådan i resväskan och har kameran i handbagaget). Tydligen har de blivit ganska petiga med det där, om man nu råkar ut för en kontroll. :angel:

Jo, tanken var att han skulle använda kameran under tiden han är där, så ta den i handbagaget kommer han absolut göra. Lådan kan han få slänga för säkerhets skull, jag har inget behov av den, lådan till min 350D har bara stått här i en hylla och tagit plats sen jag köpte den. :D

Kuckeliku skrev:
klämmer in en liten kommentar.
Många fabrikat, bl.a. nikon, har inte världsgaranti på sinakamerahus, så går något sönder måste man posta den till butiken i det land man köpte den.
Vet inte hur canon har det, men jag undrar om de inte har samma regler.
Objektiv är det däremot världsgaranti på.
Ja det är samma för Canon, världsgaranti på objektiv men inte kamerahusen. Går den sönder får jag lösa det på något sätt...

Baka_kun skrev:
filmmöjligheten på 500D är fortfarande svårt handikappad, finns ingen möjlighet att följa focus under zoomning eller panorering, så köp en digital systemkamera för att ta bilder, inte för att filma.

dessutom tycker jag att 40D är bättre än 50D. de extra 5 megapixlarna gör bara att kameran har mycket mer brus vid höga isonivåer än vad som skulle vara nödvändigt.

Vem tror du köper 500D för att filma och inte för att ta bilder? :confused: Är mitt syfte att börja leverera högkvalitetsvideo så köper jag väl en filmkamera... Självklart köper jag kameran för att ta bilder, och 500D tar ju uppenbarligen mycket bra sådana (speciellt när jag vet hur bra 350D är). Att det går att filma med kameran ser jag som en bonus i stil med filmfunktionen på vilken kompaktkamera som helst, vilken jag saknat ibland sedan jag gav bort min gamla kamera för ett par år sedan. Däremot är jag säker på att 500D levererar helt ok bildkvalitet. Att fokus inte ändras/följer med vid panorering/zoomning är väl logiskt, det gör det ju inte heller när man fotograferar utan då måste man fokusera om. Det går ju att fokusera manuellt även under filmning! Sök på 500D på t.ex. Vimeo så kan ju var och en avgöra om det är tillräckligt eller ej.

Jag har även kollat på 50D/40D och de har ju sina fördelar, men många väljer XXD framför XXXD för att huset är aningens större/tyngre och för mig är det ingen fördel. Jag trivs med greppet på 350D och är glad för att kameran väger så lite. Jag har alltid mitt Tamron-objektiv på och det väger en del vilket gör kameran mer stabil än jag kan tänka mig t.ex. kitobjektivet ger. Jag fotograferar ofta med min 350D, mitt Tamron-objektiv och en 580EX ovanpå med EN hand, och redan det är i tyngsta laget. :o Dessutom har 500D en bättre display än 40D och jag har inget behov av snabbare seriebildstagning. Det känns inte motiverat att betala mer för 40D än 500D, prisskillnaden är liten men just nu så sparar jag hellre de slantarna och uppgraderar senare.

Jerseyite skrev:
Tänk på att batteriladdaren inte kommer att passa i ett svenskt väggutag. Det är enkelt att få tag i sådana där små "pluppar", men tänk på att du måste köpa amerikansk-till-europeisk, och inte tvärtom. Be din pappa att gå in på Bestbuy och köpa ett kit med converter plugs. Finns annars för så där $10 på amazon.com.

(Var det helt oförståeligt? Jag är dödstrött. :( )

Tack för tipset! Det var fullt förståeligt. :laugh:

/Erica

Personligen skulle jag aldrig handla hus utomlands då jag inte anser att det är värt det, speciellt när du tjänar såpass lite som du gör på det. Garantin i Sverige är värd det plus att du stöder den svenska marknaden och svenska handlare vilket jag anser är extra viktigt i dessa kristider. Dessutom har vi reklamationsrätt i tre år vilket skulle kunna rädda dig om kameran pajar utan att du gjort något själv. Dessutom finns det t.ex. Cyberphoto och Scandinavian photo som har extremt mycket good will och faktiskt VILL hjälpa dig om något händer så du får det fixat snabbt och smidigt. Jag röstar helt klart på köp här hemma. Håller med baka_kun om att köpa en DSLR för att plåta, inte för att filma, vill man filma kan man skaffa en liten kompakt som oftast har hyffsad filmning och AF under filmning.

Min förra kamera är köpt på Scandinavian Photo, och personligen är jag väldigt förtjust i Cyberphoto, gillar deras webbutik och tester. Men jag vet inte om det känns motiverat att betala 40% mer för att köpa kameran i Sverige bara för att få garanti? Kanske... Känns dock som sagt rätt snålt att behöva fundera på det :o och jag önskar att jag kunde säga att 2-3000 kr är ingenting, men det är ungefär vad jag kan spara undan per månad.

Som sagt så köper jag inte kameran för att kunna filma, utan för att jag varit så nöjd med min 350D och blir osäker på om skälen till att uppgradera är stora nog. Jag har funderat på att köpa en liten kompaktkamera men jag vill inte spendera pengar (hur lite det än är) på att köpa en kamera vars bilder jag sedan kommer bli så missnöjd med att jag inte vill använda den. De jag isåfall vill ha (typ Panasonic Lumix LX3) blir ju då helt plötsligt inte särskilt billiga längre...

Jag tycker dock det är lite konstigt att vissa reagerar så starkt negativt på att kameran kan filma. Ungefär som att det skulle inkräkta på kamerans möjlighet att ta bra bilder? Samtidigt blir det ramaskri när 50D inte har möjlighet att filma när Nikon D90 kan. Nästa XXD-modell lär ju definitivt kunna filma den med.

Jag velar fortfarande. Jag har kollat även på 40D men jag hittar inget kit jag riktigt gillar. Jag är som sagt ute efter ett billigt objektiv med mer vidvinkel än det jag har (Tamron 28-75/2.8) och tänkte då att Canons vanliga kitobjektiv skulle vara ett lämpligt alternativ. Fler förslag?

/Erica

vi ser det inte som något negativt, bara inte som en fördel som ger den "övertag" på andra kameramodeller.

Canons kitglugg till 40D:n är väl 18-105/F4L sist jag kollade iaf, den är vädertätad men inte speciellt upphettsande ifråga om skarphet och teckning.
jag skulle isåfall köpt sigmas 18-50/2.8 Macro, den har fått extremt bra recensioner och är att betrakta som bästa "normalzoom" för aps-c i dagsläget.

Tack för objektivtipset, där finns ju även Tamrons motsvarighet som fått toppbetyg och som jag inte kan tänka mig är dåligt med tanke på hur nöjd jag är med mitt. Men jag vet inte hur mycket jag skulle använda det och vet inte om det är värt pengarna, mitt 28-75 har rätt bekvämt brännviddsomfång. Kanske visserligen beror på att jag inte haft möjligheten att prova... Jag ska fundera på saken. Jag tänkte mest att Canons billiga kitobjektiv (18-55 med eller utan IS) kändes som ett bra slit- och släng-alternativ. Det beror ju förstås på hur mycket ljus jag behöver.

Dagens nyhet är dock: Min kamera fungerar igen! :eek: :rofl: Detta är andra gången på ett par månader som den lurat mig att den gett upp totalt. Förra gången var det batteriet, nu vet jag inte vad det var. Efter några dagars vila fungerar den klockrent igen. Jag ska nog dock börja fundera på att införskaffa mig en efterträdare inom en inte alltför lång framtid, men det är skönt att lite extra tid på sig.

Nu blev jag dock sugen på att köpa en telezoom istället. :angel: För det är ju världsgaranti på objektiven trots allt! :idea:

/Erica

18.55 IS är att föredra före II alla dagar, för 18-55 F3.5-4.5 II är kitobjektivet som gör att alla nikonmänniskor hånar canon för deras urusla objektiv.
För det ÄR oskarpt och hemskt på alla sätt och vis.

Varken Sigmas 18-50 2.8 eller Tamrons 17-50 2.8 har imponerat på mig då skärpan på båda (I mina ögon) är under all kritik. Däremot är faktiskt Tamron 28-75 lika skarp som Canon 24-70 2.8L, vilket är extremt bra. Den når inte lika högt som Nikons nya 24-70 AF-S, men ganska nära. Jag rekommenderar Tamron 28-75, i min mening den glugg som ger mest pang för slanten när det gäller normalzoom.

pratar du normalzoom för aps-c eller för fullformat nu? ett 28-75 är snarast ett kort tele på en aps-c (44-120mm)

Jag håller med om 18-55 F3.5-4.5 II. Det är så uselt att det knappt ens går att sälja på ebay.

Varken Sigmas 18-50 2.8 eller Tamrons 17-50 2.8 har imponerat på mig då skärpan på båda (I mina ögon) är under all kritik. Däremot är faktiskt Tamron 28-75 lika skarp som Canon 24-70 2.8L, vilket är extremt bra. Den når inte lika högt som Nikons nya 24-70 AF-S, men ganska nära. Jag rekommenderar Tamron 28-75, i min mening den glugg som ger mest pang för slanten när det gäller normalzoom.

Det är just detta Tamron 28-75 jag har. :D Jag är jättenöjd, men som sagt vill jag även ha ett objektiv med mer vidvinkel. Ett fast vidvinkelobjektiv skulle jag gärna ha, men det verkar inte existera sådana i vettig (fattig :o ) prisklass.

Jag trodde dock att skärpan på Tamrons 28-75 och 17-50 var likvärdig, åtminstone verkar det så på alla recensioner, både proffs- och användarrecensioner.

/Erica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka