Ok. Vad jagar du för slags vilt?Jag har spetsar (västsibirisk laika)
De jagar 2-5 dagar i veckan mellan 1 augusti - 28 februari.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok. Vad jagar du för slags vilt?Jag har spetsar (västsibirisk laika)
De jagar 2-5 dagar i veckan mellan 1 augusti - 28 februari.
Grävling, vildvin, älg, björn, mård, tjäder, orre, räv, lodjur, mink, kronhjort. Tror inte jag glömt nått men lättare kanske, allt vilt som står stilla när hunden skäller på det.Ok. Vad jagar du för slags vilt?
Det var inte illa! Duktig hund du har Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?Grävling, vildvin, älg, björn, mård, tjäder, orre, räv, lodjur, mink, kronhjort. Tror inte jag glömt nått men lättare kanske, allt vilt som står stilla när hunden skäller på det.
Jo du får tex spåra efter ett tafikskadat vilt om du är eftersöksjägare utan markägarens tillstånd.
Nu är ju inte gemene man eftersöksjägare men poängen är att du inte behöver tillstånd.
@HeddaVovven och @lady_vip
Pga nyfikenhet så mailade jag Naturvårdsverket, och det räknas som föreberedelse till jakt och går ej under allemansrätten. Markägaren ska kontaktas
Fråga från araslei@araslei.se:
Hej!
Jag undrar om viltspår (blodspår med hund, eftersöksträning) går under allemansrätten eller om det räknas som förberedelser inför jakt och därmed går under jaktlagen? Måste man fråga markägaren om lov för att få lägga spår med blod och klövviltsben på privat mark?
Tack!
Vänligen,
AraSlei
NATURVÅRDSVERKET
Naturavdelningen, Viltförvaltningsenheten
BESÖK: Forskarens väg 5, 831 40 Östersund
TELEFON: 010-xx xx xx, FAX: 010-xx
INTERNET: www.naturvardsverket.se
Skickade frågan via det här formuläret:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/?ht=apc
Bra initiativ
Kunde önskat en hänvisning till lagtext, men i övrigt så känns det för mig självklart att det går under förberedelse till jakt.
Ja men precis, såfort man har vilt med sig (blod, fågel, klöv etc.) så känns det för mig som förberedelse för jakt. Sen kan jag väl känna att träning med enbart dummies är ett gränsfall om det är förberedelse till jakt eller inte, det är ju nästan samma sak som att jag kör ett uppletande med föremål...Ja, hon hänvisade tyvärr inte till någon lagtext, det hade ju känts som det bästa. För mig är det också självklart att det är förberedelse för jakt Precis som att retrieverträning är det.
Ja men precis, såfort man har vilt med sig (blod, fågel, klöv etc.) så känns det för mig som förberedelse för jakt. Sen kan jag väl känna att träning med enbart dummies är ett gränsfall om det är förberedelse till jakt eller inte, det är ju nästan samma sak som att jag kör ett uppletande med föremål...
@jerseyko har mer än en hund...Det var inte illa! Duktig hund du har Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?
Det var inte illa! Duktig hund du har Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?
Då gäller det att man har med sig rätt vapen för bytet.Charmen med den typen av hund är att man aldrig riktigt vet vad hunden kommer med för vilt
Då gäller det att man har med sig rätt vapen för bytet.
Om man jagar i ett jaktlag kan det väl ställa till problem? Vad säger jaktlaget om hunden väljer att jaga nåt annat än älg? Får den inte vara med då? Enklare om man har egen mark och gör som man vill.
Det var inte illa! Duktig hund du har Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?
Man får bara jaga med drivande hund till sista januari här nere. Krasst sett har många jakthundar det skittråkigt när det inte är jaktsäsong, men det börjar bli bättre generellt tycker jag, hundgårdskultuten är på väg bort.Apropå allroundhundar (förlåt för OT), jagar de då bara under tex älgsäsongen?
Vildsvin får väl tex jagas året runt, fast kom precis att tänka på koppeltvånget iof...
Apropå allroundhundar (förlåt för OT), jagar de då bara under tex älgsäsongen?
Vildsvin får väl tex jagas året runt, fast kom precis att tänka på koppeltvånget iof...
Många hundar som används till annan jakt driver också rådjur. Alltså kan man inte använda en sån till älgjakten i augusti- september. Om jaktlaget skjuter fullt inom ett par veckor får en älghund som inte är "rådjursfri" inte jaga älg alls. Tråkigt för den och för ägaren.Hundar som driver och därmed också kan driva rådjur.. får man bara släppa mellan 1/10 och 31/1.