Köpa in hö, torv mm.

Elisha

Trådstartare
Hej! Har under alla år stått inanckorderad där hö, spån och kraftfoder ingått. Nu ska jag köpa det själv.
I stallet står bara min häst + stallägarens två hästar som får ett hö med väldigt högt näringsinnehåll och min otroligt lättfödda övervuxna ponny skulle inte kunna äta många kilo.

Har en jag kommer köpa hö av, men hur mycket ska man köpa åt gången? För ett helt år (minus sommarmånander) eller för en period bara? Har alltid använt silage men nu antar jag att jag måste börja använda hö, för småbalar i silage, hur mycket finns i dom, vanligtvis? Är det så pass lite som 10 kg tro?

Sen strö, om man ska köpa från RG produkter, kör dom hem så lite som till en häst utan att man måste köpa för ett helt år? Eller får jag räkna med att köra hem från granngården en ggn i månaden? Stallägaren står på halmpellets och jag kör gärna på torvmix...

Tacksam för svar!!

Sv: Köpa in hö, torv mm.

Småbalar av hösilage brukar ligga runt 40-45 kg så det är svårt att använda året om till bara en häst. Men hur mycket (lite) äter din häst om du vill ha balar som är så små som 10 kg? En hösilagebal håller sig fräsch åtminstone 2-3 dagar efter att du öppnat den. Under den kallare delen av året kan du nog fodra med hösilage ur småbal utan problem men du behöver nog komplettera med hö isåfall.

Hur mycket du ska köpa åt gången beror på hur mycket lagringsplats du har och hur dealen ser ut med din leverantör. Finns utrymme på gården där du står är det skönt att köpa allt på en gång för att slippa tänka på det mer, samt att du garanterat får samma hö/hösilage hela perioden. Ska du använda hö finns ju dock risken att det möglar om inte förvaringsplatsen är tillräckligt bra och du då står där med en massa värdelöst foder. Då är det nog bättre att köpa lite i taget om din leverantör kan reservera åt dig så att du vet att det finns tillräckligt för hela året.

Sv: Köpa in hö, torv mm.

Jag skrev lite fel, menade att balarna inte kanske är så små att silaget håller innan det har gått ut? Min äter ca 10 kg per dag beronde på näringsinnehåll såklart. På vintern är det väl inga problem att silaget håller i några dagar, men värre på vår/höst?

Kanske lättast att satsa på hö året om istället.

Tack för svar!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Foder & Strö Har bara haft hösilage de senaste åren men ska i år köra på enbart torrhö, men funderar på hur mycket jag ska köpa hem, hur hade ni...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023