Köpa importerad Boston terrier?

Dex

Trådstartare
Tänkte att det kanske finna någon vänlig själ här aom kan hjälpa mig reda ut mina förvirrande tankar :)

Har kontakt med en kvinna som ska sälja en Boston terrier hane på 4 månader.
Importerad ifrån kennel i Polen, veterinär besiktar innan försäljning, reggad i skk.
Kan något gå snett, borde jag inte köpa denna valpen?
Så rädd att köpa hund på annons men denna kvinnan föder upp en annan rad och har en hemsida.. De tänkte börja föda upp btsen pga av sjukdom blev det flytt och nu får det varken tid eller plats för hund.

Hur som helst, om jag får papper ifrån import, skk och ifrån vet.. Är det så farligt att köpa hunden? Kan jag bli lurad..?

Kan man kolla upp sjukdomshistoria på föräldrarna i Polen?

Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Ja han finns i Sverige och ska ha fått stamtavla i skk. Väntar på mejl om Reg nummer. När jag har fått det måste jag kunna kolla upp det?

Ja jag är ju rädd för att bli lurad och är väldigt rädd för annonser.
Funderar dock på vad man kan bli lurad på om alla papper finns?

Att jag är intresserad av denna annons hänger inte på pengar och han är inte många kronor billigare än vad han borde kosta. Det är just att han är några månader(vill helst inte ha en 8v valp). Finns heller ingen hane hos någon kennel till salu nu.

Kan lägga till att jag fått bilder på honom och hittar honom på den polska kennelns sida så ser att han är ifrån den kenneln, de föräldrarna..

Bilder på internet från en kennelsida säger absolut ingenting om vilka föräldrarna är, eller ens att den kommer därifrån.
Varför har valpen tagits till Sverige, o av vem?

Jag köpte en importerad 2-årig hane från tyskland, inte är jag lurad inte. Hanen var tagen hit för avel och utställning, han har fått två kullar men är för hög för att ställas ut på den nivån de ville (min hobynivå går bra, men jag jagar inte internationella och skandinaviska titlar)

Jag köpte honom här i svergie, har aldrig sett föräldrarna mer än på bild (om ens det?) men jag köpte en äldre hund och visste så sätt vad jag fick.
Jag ska kolla på hur hans papper ser ut, finns något tillägg från skk som visar att hans stam är godkänd inom sverige.

När du har fått reg.nummret borde du kunna kolla på Hunddata om hunden är med där, ett simpelt sett att se så att det står rätt till.

Fast jag skulle ha googlat kenneln han kom från på engelsspråkiga sidor för att se till så det är en bra kennel.

Jag är inte glad i att lägga upp hans papper på nätet, men om du bor i Värmland så kan du få komma hit och titta på dem:)
Min hund har:
Ett tyskt EU-pass (med alla vaccinationer i)
Tysk stamtavla, denna har skk stämplat med hundens svenska reg.nr och datum+signatur från den som gjorde det. Stamtavlan måste ha gjorts när han skulle importeras hit och sedan skickas till skk för granskning och godkänande
Köpavtal med bibehållen avelsrätt (från när jag köpte honom)
Besiktningsprotokoll som gjordes bara dagar innan vi hämtade honom (ej u.a tänder och anteckning om att han inte hade mycket päls)
Svenskt papper där det står reg.nr, namn, ras, färg, född, kön

Men du köpte en vuxen hund, som redan tävlats o varit i avel, det är skillnad mot att köpa en miniatyrhund från Polen som är 4 månader gammal, tycker du inte det själv?
Jag har oxå en importerad hund, kom hit vid 10 månader, importerad av en känd kennel i Sverige o jag har honom på helfoder. Och ja, jag hade redan då bra kontakter med rasklubben o uppfödare här så jag var ganska säker på att jag skulle få en bra hund.

Självklart är det skillnad, men samtidigt har min hund fler rädslor än vad vi trodde från början.
Om nu hunden har dessa papper jag rabbla upp så skulle jag inte vara rädd för att köpa denna hunden,
Fast jag hade kollat upp ursprungskenneln och så hade jag velat veta varför den importerades och varför ingen annan kennel vill den.

Jag tycker att du ska vänta och fundera på hurudan hund du vill ha. Inte ta det som råkar finnas just nu. Och en valp på fyra månader är inte vuxen ännu, utan kräver nästan lika mycket jobb som en 8-veckors.

Kanske det vore bättre för dig att väntat på en vuxen hund som säljs.

Eller exakt vad är det du vill slippa genom att ta en lite äldre hund?

Och jag har läst o hört alldeles för mycket o importerade småhundar från fd Öststaterna för att jag skulle våga köpa en hund därifrån om jag inte hade personliga kontakter o hämtade hunden själv.

Han är hittagen av personen som säljer honom. Han är hittagen för avel och utställning. Sen om hennes orsaker stämmer varför hon säljer vet man ju aldrig tyvärr. Att hon gör sig av med avelshundar från den andra rasen hon haft ett tag bekräftar väl en aning att hon kanske är sjuk och flytt.

Helst av allt skulle jag såklart ha en valp men pga av jobb vore det lättvindigt om han var rumsren och kunde klara av korta stunder själv. Sen vill jag ha allt jobb med en valp, det är ju det roliga. Är han några månader är det dock lättare att tidigare ta med honom till jobbet.

Tack för alla svar och åsikter!
Skickat ett mejl till Jordbruksverket så jag ska ha koll på alla regler ifrån Polen.
Sen väntr jag på Reg numret. Får jag det kan jag tänka mig att hälsa på så jag får se alla papper och träffa hunden.

Id märkt, skk nummer/stamtavla ,vet besiktad, pass, ägarbyte papper. Ngt mer? Får se vad j.verket svarar om rabies osv.

Historien du blivit presenterad är den klassiska för dem som sysslar med massproduktion av valpar för att sälja till blåögda svenskar som inte orkar vänta på hund.
Jag har hört den ganska många ggr förut.

Men du kan ju bevisa att jag har fel genom att återkomma om ett år.

Senast ändrad:

Ja vi får väl se vad som händer.
Men Anser att det är bättre att fråga här och bli avrådd än att stå där i efterhand med en sjuk hund och noll koll.
Sen kanske det blir en svensk kennel hund ändå men då har jag i alla fall undersökt mina
Möjligheter.

Det är bra att du kollar allting kring innan, har också hört många sådana historier men samtidigt så finns det visa importer som är seriösa, även från Polen. Just polen( och andra öststatater) har snygga vita dvärgschnauzer så jag höjer inte några ögonbryn om jag ser en sådan på en kennel.

Vi kan byta mailadress via pm så får du se stämpeln

Han är hittagen för avel och utställning.

Om en seriös uppfödare importerar en hund för de ändamålen så har hunden något extra som hon inte kan hitta här. Om det är stam, meriter eller vad det nu kan vara. I alla fall så är en sådan hund oftast intressant för andra uppfödare av rasen, och då hittar man inte den på blocket.

Och varför sälja en hund man precis tagit hit? Om hon blev så sjuk att hon måste avvecka sin uppfödning så hinner hon väl stoppa importen av denna valp?

Nä, jag hade varit mycket försiktig.

Jag har själv inte importerat, men känner en som köpt 2 hundar som importerats från en kennel i Polen. Hon som köpte dem gjorde det på samma sätt som du har tänkt göra och hon blev inte lurad. Alltså hon köpte dem av den som importerat dem för avel, som sedan ångrade sig av någon orsak som jag inte vet. Det jag har hört är att det ska vara viktigt att hunden har en exportstamtavla från landet den kommer ifrån. Om den har exportstamtavla och pass utfärdat i Polen så borde det vara OK om hunden dessutom är reggad i SKK.

Inte en blocket annons men det spelar inte så stor roll vart annonsen var.

Enligt säljaren så hade hon bokat denna valpen och fick inte tillbaka pengarna sen när hon tänkte avboka den.
Det jg tänker då är att man väl oftast inte betalat hela utan lägger en handpenning bara? Så då hade det ju inte varit så farligt att avboka.

Sen tycker jg också att om man vill sälja sin tänkta avelshund kanske andra kennlar är intresserade, speciellt eftersom det är en liten ras och nytt friskt blod borde kanske vara eftertraktat?

Nu kan inte jag något om import men kan kansle vara så att det var billigare att ta hit en importhund än att köpa en här? Att det är anledningen varför hon importerade.
Själv struntar jag i om hunden har massa meriter i stamtavlan, eftersom jag inte är så väldigt utställnings intresserad. Men jag VILL ha en FRISK hund och jag vill inte stödja något illegalt.

Ju mer ni påpekar här ju mer har jag att fråga om, om vi nu ska träffas.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka