Köpa hus, vad tänka på?

Turali

Trådstartare
Det kanske redan finns trådar i stil med denna, ber om ursäkt för det i så fall.

Jag och sambon har hållit koll på bostadsmarknaden i närområdet senaste året men inte hittat något spännande. Förra veckan kom det upp ett hus som vi spontant kände var "wow". Det är precis vad vi har letat efter.
Vi var på visning ikväll och granskade kritiskt, men hittade inget mer än småfel. Att trappan var rosa är lätt åtgärdat med en målarburk och pensel. Ägaren har renoverat i omgångar och det var väldigt fräscht och påkostat.
Vi har tänkt ge oss in i en budgivning och nu är min undran vad vi ska tänka på?

Jag har ingen aning om hur det här med husköp går till och känner mig helt nollställd. Ska ringa till mäklaren imorgon och säga att vi är intresserade. När brukar en budgivning börja? Är det något vi ska ta reda på innan? Vad ska vi tänka på när vi tar kontakt med banken? Är det någon bank som är "bättre" än någon annan att låna pengar av?
Vad finns det för fallgropar att passa sig för?
Vi misstänker att huset kommer gå på mer än vad utropspriset är - frågan är hur mycket. Det var en annan person som tydligt uttryckte att hon var intresserad.

Jag ska givetvis sätta mig och googla runt själv, men misstänker att ni kan ha erfarenheter som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Senast ändrad:
Sv: Köpa hus, vad tänka på?

Budgivningen börjar när någon lägger ett bud ;) När man gör det väljer man helt själv.

Tips är att kolla med banken om lånelöfte FÖRST, annars kanske ni lägger en massa energi på ett hus som är betydligt dyrare än vad ni får låna på. För att inte säga att ni dessutom tar upp tid av köpare/mäklare utan anledning...
Bara att gå in och kolla på de olika bankernas hemsidor, så kan du ansöka där. Svar inom 24 timmar brukar det vara.

Är ni intresserade så lägger ni sedan ett bud, är fler intresserade så lägger de bud.
Kontrakt skrivs, och sen kommer väntan tills ni tar över det ;)

Tänk på att det kan tillkomma en hel del kostnader med pantbrev, lagfart ect.

Hör av er till fler banker så ni kan jämföra vilken ränta ni kan få. Så har ni lite kött på benen och kan presentera för banken ni sitter på vad den andra banken ni nyss var hos kan erbjuda, så kan de oftast tänka sig gå ner lite i pris.

Har ni 15% kontantinsats att lägga? Det är inte så kul med blankolån...
Som vilse skriver så tänk på att det tillkommer pantbrev och lagfart. På vårt hus blev det ca 50.000 kr mer än vad vi köpte huset för, så man inte glömmer bort dem eftersom det också är ett måste.

När ni bjuder på huset, gör lite skumma bud, det var så vi fick flera budgivare att gå ur ganska direkt när vi la bud. Många ger 10.000 kr/gång, vi la typ 35.000 kr varje bud och då sållar man ju bort folk väldigt snabbt.
Hon som på visningen sa att hon var intresserad så ni hörde det kan ju vara för att skrämma bort så många som möjligt från budgivningen eftersom de då fick veta att de har konkurrens av en som "ska" ha huset men som i själva verket kanske inte kan lägga mer än utgångsbud.

Kolla så ni får lån med banken först. Ingen mening med att buda på ett hus man ändå inte kan köpa.
Bestäm i förväg hur mycket ni är villiga att gå upp i pris så ni inte bara hänger med av farten och gör ett impulsköp.
Kolla med pantbrev, lagfart m.m.

När vi var och kollade på vårat hus så var det en till som var där vid den visningen vi var på och han sa högt och tydligt att han var väldigt intresserad och skulle återkomma med ett bud rätt så snart. Men han la inget bud alls så det behöver inte betyda något det hon sa på visningen. Ibland så säger folk så bara.

Vi la knappt några jämna bud alls. Sista gången drog vi till med 20.000 kr direkt för att skrämma dom andra och det lyckades. Fram till dess så var det mest småsummor från övriga, typ 2000 kr O_o per gång och vi la minst 10.000 kr varje gång och sista gången dubblade vi och det funkade. Det var också vårat sista bud så det kändes bra kan jag säga :p
Nu var detta inte ett så dyrt hus om man ska jämföra med övriga här i området, men det var i stort behov av renovering och det får man också tänka på när man köper hus. Ifall man vill ändra något och vad man är villig att lägga på det. Vi har lagt några hundratusen kr nu det senaste året.

Ringde och pratade med mäklaren förut och sa att vi var intresserade, men att vi inte har något lånelöfte ännu. Vi har planerat att sätta oss ned ikväll och jämföra olika banker och se vad som skulle passa oss bäst. Handpenningen har vi råd med just nu och en bit till. Igår när vi satt och kalkylerade räknade vi på 150 000 mer än vad utgångspriset är. So far so good.

Vad som stressar mig nu är att mäklaren verkar otålig. Trodde inte riktigt att budgivningen skulle börja så fort. Vi är 4 intresserade köpare och det har redan lagts två bud. Mäklaren ringde nyss och undrade om jag ville buda över. Förklarade att min sambo inte är hemma förrän ikväll, men det lät nästan som han skulle ringa en gång mer idag och höra om vi ville buda.
Är vi ute ur leken om vi inte kan buda förrän imorgon? Jag tror inte det är något problem för oss att låna pengar, men precis som ni skriver vill jag inte buda innan vi har lånelöftet.

Ser ni något som vi missat? Huset i fråga: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=48C2OQIH8K82PVO6
Är medveten om att det tillkommer andra kostnader. Vad är bank/inteckningskort? Vad betyder de 6 pantbreven?

Mäklare tillåter ofta inte bud innan lånelöfte finns så skaffa det så fort som möjligt! Ring en bank nu. Helst ska det vara klart innan visningen för det kan gå riktigt snabbt i budgivande och kontraktskrivande och ni hinner kanske inte ens få in en fot i det.

Ni behöver inte förhandla om räntor än, det gör ni vid tecknandet av lånet.

Tänk på att taxeringsvärdet motsvarar ungefär 75% av värdet på hus och mark så låt det inte springa iväg för mycket... Man kan ju säga att hus och mark är värt ungefär 400.000 kr i det där fallet, sen är det självklart att värdet ökar med tiden, men det är ju lite att gå efter.

Här kan du läsa om pantbrev: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantbrev

Jag stressar sönder av det här!
På en timme har huset gått från 415-450 000. Nu har vi lånelöfte i alla fall. Tycker min sambo kan komma hem från jobbet nu. Har egentligen saker jag behöver göra men är för nervös för att göra någonting just nu.

Vårat hus höjdes med 255 tusen kr innan budgivningen var klar. Så det kan öka på rätt snabbt.

Tänk på att taxeringsvärdet motsvarar ungefär 75% av värdet på hus och mark så låt det inte springa iväg för mycket... Man kan ju säga att hus och mark är värt ungefär 400.000 kr i det där fallet, sen är det självklart att värdet ökar med tiden, men det är ju lite att gå efter.

Förlåt, självklart ska det stå 500.000 kr.

Som andra redan skrivit, tänk på pantbrev och lagfart, alltid lite extra pengar. Jag vet inte om ni tycker det är värt det, men det skadar inte att göra en besiktning av huset. Så ni inte får några obehagliga överraskningar.

Hoppas ni får det om ni vill ha det!:)

Huset är vårt! :D
Det har svettats en del senaste veckan. Vi trodde det skulle stanna av runt 450, det var några budgivare som hoppade av i den vevan. Sedan kom det in några nya budgivare som la ett enstaka bud innan de lade sig. Vi hade satt 500 000 som gräns och det var där det stannade.
Känns jättekul och skrämmande på samma gång - skönt att ha sitt eget hus att rå om samtidigt som det rör sig om mycket pengar.
Imorgon ska huset energibesiktas och besiktigas. Sedan ska vi ha ett möte på banken och på kvällen ska vi skriva under preliminärkontraktet. Det blir ingen lugn pluggdag imorgon inte :)

Vi hade räknat med 15% handpenning, men tydligen är det 10% av köpeskillingen - det visste jag inte om. Precis som ni skrev kommer det bli extra utgifter med lagfart och annat. Just nu känns det överväldigande, men jag hoppas det kommer att klarna imorgon efter att vi varit på banken.

Stort grattis :)

Det brukar vara 15% i kontaktinsats. Vi betalade 10% i handpenning och resterande sen direkt hos mäklaren med banken uppkopplad på mötet. Supersmidigt.

Det enda frågetecknet jag kan se är trekammarbrunnen, är den godkänd eller måste den göras om? Det kan ju dra iväg rejält om det krävs direkt vid ägarskiftet.

Blir alltid grön av avundsjuka när jag ser huspriserna på andra ställen än de snordyra härnere :D

Känns jättekul och skrämmande på samma gång - skönt att ha sitt eget hus att rå om samtidigt som det rör sig om mycket pengar.
.

Nja, det håller jag inte med om. Skrämmande absolut, men mycket pengar kan det knappast räknas som. Ett helt hus, för 500.000 kr. Räntan på 85% av det om man förhandlar bra närmar sig vad vi betalar i MÅNADEN för vår hyresrätt.

Trekammarbrunnen är också i ordning, sambon har ringt och pratat med dem på kommunen.
Vad som är mycket pengar är givetvis individuellt. Jag har alltid föredragit att spara pengar en längre tid och köpa loss saker direkt - det kan jag inte göra här. Dessutom började jag studera i januari och planerar att göra det ett par år framöver. Har inte längre samma ekonomi som jag hade innan och det gör att det blir lite skrämmande.

Sedan kan jag hålla med om att det är ett billigt hus i förhållande till hur mycket vi får för det. Vi köper inget renoveringsobjekt, utan det är fullt funktionellt som det är.

Nja, det håller jag inte med om. Skrämmande absolut, men mycket pengar kan det knappast räknas som. Ett helt hus, för 500.000 kr. Räntan på 85% av det om man förhandlar bra närmar sig vad vi betalar i MÅNADEN för vår hyresrätt.

Håller med, 500.000 kr för ett hus i dag är inte mycket pengar!

Ni betalar 10% i handpenning för huset när ni skriver papperna för huset, resterande 80% betalar ni när ni skriver över huset på er hos mäklaren på tillträdesdagen.
15% av pengarna ska däremot komma ur er ficka och inte vara lånade pengar (isåfall finns väl bara blankolån för dem).

500,000kr är ju inte mycket pengar för ett hus! O_o

Nu när jag och sambon letar ny bostadsrätt (större) har vi satt en budget runt 5 miljoner, det är vad vi har kontant i handen utan att låna för en lägenhet, 4:a-5:a runt 100 kvm! ;) Förvisso bor jag i Gbg, ett av de finare områderna och vi har höga krav, men ändå, DET känns lite galet! :)

(Är uppvuxen i Villa så att lägga så mycket på en lägenhet i sig känns galet)

Så fira du som får ett hus för den summan, GRATTIS! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka