köpa hopphäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Baddy96

Trådstartare
Nån som har nåt tips på bra hopphästar till salu...nån förmedlare eller nån privat som säljer bra hästar..ni kan väl pm:a till mig i så fall....:)

Sv: köpa hopphäst

Vilken prisklass skulle det handla om i såfall, ålder på häst och vilka klasser ska den ha gått?

5 åringar går inte 130. Och köper du en 6 el 7 åring som gått 130 så kostar de oftast bra mycket mer än 120 000:-
Håller med, ska du ha en 6 åring som gått 130 o har potential att gå bättre får du nog hosta upp runt 200 000....:crazy:

5 åringar går inte 130. Och köper du en 6 el 7 åring som gått 130 så kostar de oftast bra mycket mer än 120 000:-

....och fölston är ytterliggare ett år efter. Och det handlar ofta om de riktigt bra stona, diplomston som visat att de kan få föl. Inte ens de släpps ofta för 120, trots att de inte är i närheten av 1.30
Tro du får svårt att få ihop din ekvation om du vill ha kvalitet. Antigen får du en alldeles för hårt tagen tysk eller holländare som kommer sluta hoppa (finns alldeles för många exempel på det), eller också en häst som nått sitt tak på msv höjder.

Tänk igenom vad som är viktigast och vad det får kosta en gång till så kanske du kan få hjälp. För visst finns det massor av fina 5-7åringar till salu.

Sen tycker jag det kan vara bra att skriva hur långt du kan tänkas åka för att titta på den. Finns några kanonhästar uppe i Umeå till salu..... (som för visso är i Falsterbo nu, men ändå)!

Oj..jag Menade 1,20...fÖrlÅt....sjÄlvklart Vet Jag Att En 5-Åring Inte GÅr 1,30....mÅste Verkat Helt BlÅst:)....vet Att Det Är SvÅrt Att Hitta En HÄst FÖr Dom Pengarna Men Jag Har Varit Och Provat En Del SÅ Det Är Inte OmÖjligt..och De HÄstar Jag Provat Har BÅde Varit ExportrÖntgade Och Besiktigade SÅ Dom Finns....bor I ÖstergÖtland Och Kan VÄl TÄnka Mig Att Åka RÄtt LÅngt, Fast Helst Inte Mer Än Typ 40 Mil Och DÅ MÅste Det Verkligen Vara En HÄst Jag Tror PÅ....

5åringar går väl visst 130cm. De som går championaten brukar ju gå upp i 130cm för att förbereda sig. Finalerna går ju i 125cm

ja, fast de är ju överjordiskt dyra, så jag räknar inte dom..hihi....mina tränare har ett par 5-åringar som är med i falsterbo och de har väl starta nån 1,30....

var och tittade på en fin 7-åring i lördags....inte så stor, 162 cm, men jag är ju själv bara 159 så det kändes precis lagom. Hästen hade placeringar i nationella 1.30 i år(har kollat upp det) och var superhäftig att rida, lite i starkaste laget för mig, men när vi har ridit ihop oss lite och ev med ett annat bett (mitt favvobett happy tounge tex) så kan det nog funka riktigt bra. På minde enormt om en ponny, letade hinder och var superhärlig. Tyvärr hade den ingen stam, och jag som tycker att det är så kul med släktforskning:(.
Tror ni det kan vara en bra häst ändå? vet ju att det är ganska ovanligt att hästar utan stam går lite större klasser...

Nej det är inte speciellt ovanligt se bara på alla Irländare.

Det är ju inte stammen som spelar någon roll direkt om det är tävla man vill

Tror ni det kan vara en bra häst ändå? vet ju att det är ganska ovanligt att hästar utan stam går lite större klasser...

kolla på ponnysarna, hur många SM ponnyer finns det itne utan stam? ;) så länge det inte är ett sto som du tänkt avla på har väl inte stammen någon betydelse. Finns många importhästar som hoppar kanon men utan stam.

mmm...får se hur jag gör..verkligen jättefin häst alltså..och skäck också.hihi....ska titta på fem hästar på söndag..är ingen av dom nåt jag vill ha så köper jag nog den här...

Jag hade absolut satsat på skäcken om allt kändes bra, strunt samma i stammen om du inte har tänkt ha hästen för framtida avel t ex?
Det kanske vore bra att prova den en gång till bara för att se om det känns lika bra andra gången? Samt att veterinärbesikta hästen noga! Lycka till! :)

sjävklart ska jag prova hästen igen....och veterinärbesiktiga på klinik..har haft sån otur med hästar förut...när jag skulle köpa d-ponny gick dom fyra första ponnyerna jag bestämde mig för inte igenom (och detta var alltså tävlingsponnyer som hoppat mellan LA och MSV A)....så jag är lite rädd för besiktningar....Hästen röntgades i november....tycker ni att jag ska röngta den igen för säkerhets skull?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 562
Senast: MiaMia
·
R
Kläder & Bli fin Jag ska ha denhär kjolen imorgon och jag undrar om nån har tips vad som skulle passa att ha till den. Inte för jag kommer vara på nåt...
Svar
3
· Visningar
496
Senast: cirkus
·
Fritid Behöver köpa mig en vettig jacka för nästa års vandringar. Känns så himla onödigt att packa ner både skal och regnjacka, så vill banta...
2
Svar
35
· Visningar
1 468
Senast: Kirre
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka