L

Lexia

Eftersom jag har haft min häst på helinackordering så är inköp av hö helt främmande för mig. När köper man hö eller hösilage? Finns det att tillgå året runt eller är det bättre att köpa vid någon speciell tidpunkt? Hur mycket köper ni åt gången?

Sv: Köpa Hö

vi brukar köpa hö på sommaren, får det hemkört. i år har vi fått hem 3.5 ton.
Men andra år har vi inte haft så mkt plats så då har vi köpt mitt i vintern också. Även då har bonden kört hem det till oss.

Förut når jag stod i "eget" stall köpte vi in 2 ggr/år. Första lasset fick vi hemkört efter sommarbetet och det andra i jan/feb. Tog hem 4,5 ton varje gång (2 hästar).
Jag brukade kontakta min höbonde i april ungefär och boka upp nästa säsongs hö.

Tack för era svar! 4,5 ton låter mycket men det varar ju länge också...

Om man har plats så är det bästa att köpa allt på en gång tycker jag. Då har man hemma och behöver inte vara beroende av någon annan när fodret börjar ta slut. Själv ska jag ha 4 ton/häst och det tar väldigt mycket plats men har hittat en bonde som kan köra ut höt flera ggr/år. Kanonbra! :)

Hästarna stod på fri tillgång och det gick åt drygt 30kg/dygn :p
9 ton på 9 månader smaskade dom i sig, inga problem alls :smirk:

Låter mycket.. men speciellt mycket är det inte.

Räknar på att min häst äter minst 15 kg hö om dagen.
jag slår det på 30 dagar * 12 månader = 5400 KG

det är 5.5 ton hö på ett år lite drygt för en häst på fri tillgång.

Beror på vad stallägaren vill att amn köper. vissa vill inte att amn köper hösilage då de luktar enligt dom.. svårt att köpa ensilage om amn bara har häst..Finns 30 kilos balar som är svindyra att köpa men de går om amn promt vill om man är berädd på att betala för de=)

Jag föredrar hö och har jag råd så betalar jag allt på en gång eller köper halvårsvis åt gången!

Mmen jag har hittills alltid köpt allt på en gång, hö, havre och halm så de räcker hela vintern! :)

Hej. Jag for runt mellan olika bönder i början. Tyckte av olika anledningar inte om att handla av vissa. För det mesta handlade det om att balarna sällan eller aldrig innehöll så många kg som de lovade.

T ex så sa de att priset var 2 kr kg. Balarna skulle då innehålla ett visst antal kg för att priset verkligen skulle vara 2 kr/kg.
Men det skillde så mycket i vikt att jag en gång faktiskt betalade över 100 kr för mycket!

Så mitt tips är: Om inte bonden kontrollväger så ta med en våg och väg! Lita inte på om de säger: "Vissa väger mindre men sen väger vissa mer så det jämnar ut sig"

Varje gång de sa det så kollade jag när jag kom hem och det jämnade inte ut sig!

Nu har jag dock äntligen hittat en höbonde som är sjysst! :)
Jag kontrollvägde i början men jag känner att jag inte behöver det mer. Höet är alltid jättefint och pållen mår bra.

När det gäller hur mycket man köper så kan inte jag köpa mer än för en månad i taget. Står i ett litet stall med begränsade utrymmen.
Men jag vet ju hur mycket hö det går åt/månad och räknar sedan ut ungefär hur många balar jag behöver under hela höst/vinter/vår-säsongen. Sen ringer jag min bonde och bokar allt det höet.

Men jag hämtar bara mina, i mitt fall, 20 balar i månaden. Jag betalar inte hela lasset på en gång utan bara det jag hämtar en gång i månaden.

Så om du har dåligt med plats eller om det blir för dyrt att betala allt på en gång så är det ju bra om man kan göra så här.

Ang. tillgång året runt tar bönderna in det första höet runt midsommar så jag brukar ringa och boka strax därefter.

Tänk på att om det varit ett dåligt hö-år (som förra regn-sommaren) så är det många som "slåss" om det lilla fina höet som finns och det kan bli knepigt att få tag på. Speciellt framemot våren innan bönderna fått in det nya. Så se till att få boka så det räcker.

Tänk också på analys! Fråga runt på olika ställen om de tagit analys på höet, och jämför värdena.

Förra året var första året jag köpte oanalyserat hö och gjorde en analys på det själv - efter köpet. Det gör jag aldrig om igen! Det visade sig vara det sämsta höet jag någonsin haft - trots att det luktade gott och såg hur fint ut som helst.

7,6 MJ energi/kg foder
8 g smrp/kg foder :eek:

- Marie

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad