Köpa hinderstöd

H

Helan

Jag har två alternativ, men båda består av vanliga hinderfötter i svetsat zinkat järn. Jag har idag stolpar som är 95x95 mm och de är ganska tunga att kånka runt på, nu när jag ska köpa nya fundrerar jag på 75x75 mm istället. Står dom stadigt? Funkar de lika bra stabilitetsmässigt som de grövre?
Lite tankar från er vore bra.

Plaststöd är inte intressant, har provat, och de blåser bara omkull och ser tråkiga ut.

Sv: Köpa hinderstöd

till 75/75 stolp så har du inga hinderskållor som passar, de som är för 95x95 hänger bara..
men ett tips som jag har är att göra stöden kortare.. hoppar du max 120 cm så gör stöden vara 130-140 cm höga.. du kan ju ha 2 stöd som är högre om du ska maxa någon gång..

jag har funderat på att göra stöd som bara är 100 cm höga bara för att det ska gå fortare att släpa fram på träningar..

Det låter ju onekligen ganska praktiskt men jag tänker lite på säkerheten;
Om du har ett stöd som är en meter högt och din häst tar ett jättesprång, lite snett åt sidan, och landar mitt uppepå stödet med magen, :eek: då blir det inte så bra. Därför tror jag att jag vill ha högre stöd. Dessutom har vi ambitionerna att hoppa ganska högt, så stöd på 120-130 räcker inte riktigt.

Jag tänkte köpa hinderskållor till de nya stöden som passar. Och de gamla hinderfötterna får nya stolpar så jag kan använda dem också.

vart hade du tänkt köpa hinderskållor som passar? jag har inte sett några hinderskållor i den storleken när jag shoppat runt.. fast känner du nån som är bra på att svetsa så går det ju bra..

hästar som hoppar ett snett helikopterhopp kan likagärna landa på ett 180 cm högt stöd med magen.. isf bör du har minst 300 cm höga stolpar om du ska vara helt riskfri..
hoppning är aldrig riskfritt..

jag tycker det är vanskligare med markbommar, vet 2 hästar som brutit kotan när de landat på sådana när det var hoppträningar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka