Köpa häst

H

Horserider

Nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa häst igen efter att ha "vilat" från hästar ett tag. Jag har haft kontakt med en ägare som har en underbart fin häst. Jag vill verkligen, verkligen ha den.
Grejen är att jag har ridit i.. 6 år (?) och den här hästen är född kring 1999- 2000. Den kan väl grunderna inom ridningen och så.
Men och andra sidan så känns det inte som att jag är ute efter en tävlingshäst då jag mest bara tänkt lulla i skogen med den, och eventuellt rida lektioner någon gång i veckan.
Nu kommer den stora frågan; tror ni att jag är för orutinerad för denna häst?
Såklart är det jätte svårt att säga om man bara läsa beskrivningen såhär, men man kan ju alltid fråga. Grejen är att jag inte vet särskilt mycket heller om hästen då jag inte träffat den i verkligheten då den står flera mil bort från mig. Är rädd att hästen ska vara som min förra sköthäst då det kändes helt omöjligt att både rida den och hantera den. Eftersom det är chans att hästen kommer få stå i samma stall igen så känns det inte som att jag vill ha en till "problemhäst" då det skulle knäcka mitt självförtroende totalt om det går åt skogen.
taack,

Sv: Köpa häst

Är det verkligen ingen som har nåt svar på detta, eller är det bara så att jag har lagt i fel tråd? :(

Kan den bara grunderna och du kan inte rida till hästen själv så skicka hästen till en tillridare som kan rida till hästen bra.

Men det är känns det inte onödigt att köpa en tävlingshäst som "lulla-runt-i-skogen-häst" som har kapacitet inom en spec. gren? :confused:

Men vem vet, om ett par år kanske du är riktigt tävlingsugen och vill börja tävla och då kan ju denna häst passa bra :)

Det känns som att du är väldigt tveksam.
Åk och träffa den, om mötet känns okej, fråga om du kan få ta den på foder till att börja med.
Om inte det går och du fortfarande tvekar, titta efter en läromästare runt 12 år eller liknande istället.

Jobbigt att ha med sig ett problemhäst-minne så :(

Om man tror att det ska gå åt skogen så tycker jag att man ska tänka en vända till ifall man ska ha en häst eller inte. Vad kan jag ge hästen för liv är en bra fråga att ställa sig vid hästköp. Kritiskt, jag vet, men ibland måste man tänka efter lite varför man ska ha häst överhuvudtaget.
Detta var inte riktat mot dig utan till folk i allmänhet som "vill ha" häst.

Läste en bra sak i en bok förra veckan:

"Köp rätt häst! Köp den du tycker om!"

Varför skulle du INTE klara av hästen? Jag har hållt på med hästar i 20 år snart och jag lär mig ständigt nya saker (ungefär varje dag). Bästa sättet att lära sig är väl att ha en bra kompis att lösa alla problem tillsammans med!

Om du är osäker (efter att du har träffat hästen, du ska självklart åka och titta på den först) tycker jag inte du ska köpa den. Då kan det vara bättre att antingen vara fodervärd/medryttare eller att du köper en äldre läromästare, som är runt 10-15 år och som är välhanterad och välriden.

även om du och hästen är orutinerade så fixar ju det sig om du tar hjälp av en tränare lr annan kunning person

Tack för all hjälp, nu har jag lite grann och fundera på också får vi se hur det blir med hästköp eller inte; ett stort och viktigtbeslut.
:bow:

du MÅSTE se hästen och du MÅSTE provrida. annars har du all anledning att tveka, och du kommer inte känna dig bekväm i starten med den osäkerhet du uttrycker, om du inte sett och provat hästen först.

berätta hur det gått och vart du står i frågan när du varit och tittat! ska bli spännande att höra! Lycka till!!!!!

mackan skrev:
du MÅSTE se hästen och du MÅSTE provrida. annars har du all anledning att tveka, och du kommer inte känna dig bekväm i starten med den osäkerhet du uttrycker, om du inte sett och provat hästen först.

berätta hur det gått och vart du står i frågan när du varit och tittat! ska bli spännande att höra! Lycka till!!!!!

Håller med! Villket inte är så ovanligt.
Klart du måste "provåka", ta med en hästkunnig person som kan ge en opartiskt åsikt.

Är du osäker så åk och titta på hästen först. Om du nu är en bästa vän du letar efter så måste ju kemin stämma :) Det är iaf min mening. Man passar ju olika bra ihop med olika hästar. Att köpa häst osedd är en risk i sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka