Köpa häst utan tränare??

M

Mickan

Jag är en 16-årig tjej som har några frågor. Jag rider bara en gång i veckan på ridskolan (HATAR den) och söker förbrilt efter en medryttarhäst/foderhäst dygnet runt. Detta har jag gjort i 4 års tid! För tre år sedan hade jag faktiskt en medryttarhäst i 8 månader, mängder med orsaker till varför jag slutade att rida honom (har ingenting med mig att göra!). Jag red honom då sammanlagt bara 3 gånger i veckan, jag ville ju rida varje dag. Iallafall så hittar jag ständigt hästar som är till salu som jag verkligen skulle vilja provrida. Ingen i min familj eller släkt är hästintresserad förutom jag som har ridit i 7 år på ridskola. Dock så känner mina föräldrar ett par stycken som har egna hästar och så. Alla säger ju alltid att man ska ha med sig sin tränare när man provrider. Men jag har ju ingen tränare, min ridlärare är kass så vem ska jag ta med isåfall? Kan jag ta med mig någon av mina föräldrars kontakter som har egna hästar, men som inte känner mig ett dugg? Huvudsaken är ju att det är en van hästmänniska som vet vad jag vill (det är ju bara att vi pratar ihop oss). Är det bäst om jag eller om denne hästmänniska ringer på annonser? Och nej, det är inte säkert att jag ska få en häst. Men jag har räknat flera tusen gånger om på ekonomin (med en nypa salt, oförutsedda utgifter tillkommer självklart). Jag har all tid i världen och då menar jag verkligen det! På sommarlov och helger skulle jag vara i stallet morgon och kväll och direkt efter skolan. Så tiden och ekonomin är inga problem. Även utrustning och sådant har jag kollat noga över minst tusen gånger där med. Jag kommer att ha hästen inackorderad i ett stall med andra hästkunniga människor som jag kan fråga om det är något, så det är inga problem heller. Men alla behöver ju rida för en tränare, vi har ett enda ställe här som har träningar för 3 olika tränare - ALLA grupper är fullsatta med över 20 st på reservplatser så där kan man ju titta i himlen. Ridskolan har en enda privat hoppgrupp (för min nuvarande ridlärare) som dessutom är full också. Ingen annan tycks känna till någon mer tränare. Så hur får man tag i en tränare och hur ofta bör man rida för den? Jag vill ha en allround häst, kommer inte att tävla. Jag har läst och läst i tidningar, böcker, på internet, kollat på DVDer - jag vet vad det innebär att ha häst i teorin. Inget hastigt foderbyte, ta med foder från förra ägaren, ankomsten till nya stallet, första tiden. Skulle självklart provrida minst 5 hästar innan jag bestämmer mig och provrida flera gånger och pröva allt med hästen. Jag har ingen kompis som har en egen häst heller som jag kan få rida. Övrigt så är jag enormt ansvarsfull och ordningssam, enligt mina föräldrar, mina lärare och min kompis. Tycker ni att jag kan köpa en egen häst efter allt det jag har skrivit?

Sv: Köpa häst utan tränare??

Nej, jag tycker du kan allt för lite för att skaffa en egen häst med tanke på att du inte har någon som helst hästkunnig i din närhet som kan hjälpa dig i det dagliga. Dina föräldrar kan ingenting, det är dyrt och du ska antagligen börja gymnasiet till hösten och kommer inte alls kunna lägga lika mkt tid som du tror på en häst.

Om det är så hopplöst med att börja rida för tränare redan nu så kan du väl inte tro att det ska lösa sig bara du köper en egen häst? Vem ska betala den, du eller dina föräldrar? Var ska du ha den?

Fortsätt leta medryttarhäst istället och kolla om du inte kan ta privatlektioner istället så kommer ridningen att gå bättre ska du se. :idea:

Nej jag tycker inte att du ska köpa en häst direkt. Det finns så jättemycket saker att lära sig när man har ridit på ridskola och ska köpa häst. Kan du inte kolla om du skulle kunna få låna dina föräldrars kompisars hästar någon gång i veckan? Oavsett hur mycket man kan teoretiskt så är det jätteviktigt att vara erfaren i praktiken också!

Tycker att det låter helt osannorlikt att du letat medryttarhäst/foderhäst i fyra år dygnet runt utan att hitta något passande...

Jag tycker att du låter ansvarsfull och eftertänksam men som andra redan påpekat så är praktisk erfarenhet viktigt också - det kanske blir ett lite väl stort steg att gå från att rida på ridskola till att ha en egen häst. Och som någon annan sa, finns det inte möjlighet att rida för någon tränare nu, så kommer det kanske inte bli enklare bara för att du ha en häst, och du kommer garanterat att behöva en tränare, specellt under första tiden.

Och det brukar ju inte vara en sååå stor tränarbrist? Du får försöka lägga ut fler korkar där. Kanske en annons?

Helt ärligt? Nej, utifrån det du skrivit tycker jag inte att du ska köpa häst.

Mitt råd är att söka efter ny medryttarhäst och sök efter tränare på internet, många annonserar (exempelvis på buke, hastnet, eller equippa). De flesta kan också köra ett antal mil (emot ersättning) för att hålla träning. Går du samman med en eller två till som vill rida för samma instruktör så behöver det inte bli så dyrt.

Vill du "jättegärna" ha egen häst så försök att hitta en foderhäst som du kan ha ett tag och testa hur det funkar. Det finns också många stall som hyr ut hästar 6-12 månader emot en ganska liten summa. Då står du vanligen för stall, foder, skötsel, hovslagare och liknande, medan ägaren står för försäkringen. Det är ett utmärkt sätt att få känna på hur det är att äga häst, utan att sedan stå där med en levande varelse som kostar X antal tusen varje månad i kanske 15 år.

Varför funkar det inte mellan dig och din ridlärare? Finns det ingen annan klubb i närheten?

Önskar dig lycka till!

Jag stod i lite samma situation, köpte min första häst för snart ett år sen, och det blev egentligen inte alls som jag tänkt mig.

Jag har haft en halvfoderhäst och sköthäst på ridskolan, och ridit och tagit hand om andras hästar, men när jag fick hem mi häst blev det helt annorlunda.
För det första var hon 4 år, inte alls vad jag letade efter. Fruktansvärt dominant, första gången vi skulle in från hagen var det maktkamp, och den pågår än i dag, ett år senare. Men jag har alltid haft min tränare bredvid mig. Det var i princip hon som valde ut häst, och hästen stod också uppstallad i hennes stall och hon hjälpte mig med allt ifrån foderstatsuträkning till ridningen och hanteringen. Jag kan säga att om jag inte haft min tränare så hade det aldrig blivit så bra som det är nu. Även fast min häst inte står i hennes stall längre så är hon alltid den jag vänder mig till om jag undrar över något, litet som stort, och tränar för henne minst en gång i veckan.

Så jag skulle då tycka att du skaffar en bra tränare, det kommer du och hästen verkligen att behöva, det tar ju ett tag innan man hittar varandra .. Och när man börjar gymnasiet har man inte lika mycket tid som innan, även om dom säger "läxfritt" ...

Varken jag elr en tjej som är lika gammal som jag vet jag garanterat inte tycker om henne iallafall. Har inte direkt frågat de andra i gruppen (vuxna). Det är hela ridskolan jag inte gillar. Hästarna mosar en i väggen och hugger efter en och sparkas så fort man kommer nära. Hälften är hemska att hoppa och ungefär 3 hästar är bra på dressyr. Självklart beror det på vem som rider, men av det jag har sett så kan ju inte alla vara lika dåliga/bra. Ridläraren ger en samma häst 4-5 gånger i rad elr så byter hon varje gång - även om man säger till! Hon förklarar inget vidare och vill egentligen hela tiden att det ska vara fart på hästarna i princip. Har man fart på dom som är det bra. Jag personligen har inteutvecklats ett dugg sen jag kom över till stor häst. På ponny tog det 2 år innan vi fick galoppera - nu däremot verkar dom få göra det med en gång. Övrigt så ser lla ridlärare och de som hänger i stallet ner på en och tycker att man egentligen inte har något där att göra. Jag fortsätter där för att det är enda sätter för mig att få rida.

Ska väl påpeka att jag faktiskt har gjort det också. Den enda av min mammas kontakter (jobbkompisar) hade en häst som jag skulle provrida 2006. Hästen var ett stort och klumpigt kallblod med en enorm mage som jag knappt nådde runt (var 175 cm lång redan då, nu med). Jag red inne i ridhuset och det gick ok i skritten, fruktansvärt långsamt och jag höll på att bli tokig, ingen reakton överhuvudtaget. hela tiden stod det typ ägarens kompis med en annan häst i mitten, de bara stod där hela tiden med full utrustning. så när jag skulle trava så drog min häst hela tiden in till den andra i mitten och mer än så hände inte. plus att hon hörde inte av sig igen, jag skulle tydligen börjat rida den annars. januari 2007 så var det en kontakt till pappa, han var travtränare, men hans fru red och de hade tydligen ett 6-årig varmblods valack som jag skulle kunna få rida. jag provred denne med, som itne kunde stå stilla en sekund och som blev rädd för allting. vi red ut (jag och 3 till) och vi skrittade 90 % av tiden och travade 10%. efteråt fikade vi och hon skulle höra av sig - INGENTING! sen så hade jag till slut en medryttarhäst i augusti 2007, en korsning arab/halvblods valack 12 år. han var jättesnäll i stallet men honom red jag bara i 8 månader. anledningar: man kunde bara rid ut - samma runda varje gång! han var världens mest nervösa och tittigaste häst som hoppade till för allt! han till och med skenade med mig en gång. sen så brukar nåon elda vid ett ställe som man var tvungen att passera på vägen.... ägaren hade även en häst till (hennes egna lilla gård med 2 boxplatser) ett varmblod på 4 år som hon skulle rida in. när hon en gång var ute med den hästen och jag swkulle hämta min sköthäst från hagen var han helt vild! han gnäggade nåt fruktansvär och hade uppspärrade ögon, galopperade runt i hagen och allt. att ta in honom till stallet var inte kul... sen så var det en medryttartjej till som red två andra dagar än jag då. hon hade tydligen slarvat en del med bla. mockningen som ägaren anklagade MIG för. jag var alltid supernoga med allting för att jag just inte ville att ägaren skulle tycka att jag var dålig. även hennes man sa till mig en gång som inte ens är hästintresserad! ägaren trodde inte på mig, det syntes lång väg men om flera sånna saker fick jag skäll för och ägaren tog den andra tjejens parti för att honm kände hennes mamma jättebra så.... sen i april så blev hästen halt och ägaren frågade om jag ville skritta lite, jag sa nej. jag tyckte det var så skönt att slippa både hästen och ägaren, så när han väl var frisk så sa jag att jag inte ville rida mer. dock så saknade jag att få ta hand om en häst men jag stod inte ut där mer. sen så finns det INGENTING här, jag kollar på alla hästsidor som finns. och det är inte det att inget passar, men jag kanske inte vill rida en 5-åring, ett 20-årigt varmblod som inte kan galoppera eller en ponny som jag är för stor för. så det handlar inte om att jag inte tycker att nåot passar - INGET finns

angående med tid och gymnasiet. min mamma har en kompis som har en dotter som nyss gick ut på det naturbruksgymnasium som jag ska gå på och hon har en egen häst. (har även provridit hennes häst för att vara medryttare men hon var verkligen snobbig och såg ner på mig, blev inget med det än att ajg red en gång) hon klarade det. dessutom så har jag inga andra fritidsaktiviteter eller kompisar överhuvudtaget och läxor har jag alltid skött! brukar göra 90 % av läxorna i skolan ändå. de 10 % har jag då behövt göra hemma för att klara själva uppgiften om man säger så.

öhm... "hästen kommer att stå uppstallad i ett stall med hästkunniga människor" missade du det? jag frågade faktiskt hur ofta man behöver rida fö rtränare och om det räckte med privatlektioner då och då - men det missade du också antagligen.. och ta privatlektioner nu? på vaddå? en käpphäst? du kanske kan utveckla ditt svar lite... och nu framstår jag som en idiotiskt tonåring, men jag blir lite trött när folk inte läser innan dom svarar

Inte för att låta elak, men saker som en tittig häst, eller en som drar mot mitten i ridhuset låter ganska harmlöst. Tror du att du kommer slippa det om du får en egen häst? När du radar upp motsättningarna hos de olika hästarna blir jag skeptisk och tänker faktiskt att motsättningarna finns hos dig. Visst, en bra häst ger bra vanor, men att tro att du kommer slippa liknande incidenter bara för att hästen är din, det är lite naivt.Och det kan ju faktiskt vara så att de som inte hörde av sig mer tyckte att du var inte kunnig nog.

Det är STOR skillnad på en ridskolehäst och en "normal" privathäst. De flesta hästar brukar testa sin ryttare och se vart gränsen går och för att se om du är en värdig ledare som den kan lita på. En del gör det genom att inte röra sig mer än de måste, andra genom att busa, bli rädd för onödiga saker etc. De flesta hästar kommer någon gång in skärrade från hagen, kanske har en älg sprungit förbi eller så luktar det konstigt. Då måste du kunna hantera den. Om du i princip bara ridit ridskolehästar så kommer det ta ett tag innan du ställt om till den häst du rider annars.

Att du skulle ha den i ett stall med hästkunniga är en absolut förutsättning, men om du inte har en bra grund att stå på så kommer de tröttna på dig och inte orka med dig om du inte kan ta för dig och klara ut grundläggande situationer själv. Det är guld att ha kunniga människor i sin närhet, men de ska inte lära dig att ta hand om din häst. De ska kunna hjälpa dig när det uppstår situationer som kräver ett vant öga eller erfarenhet som kan ta många år att skaffa sig, men de ska inte lära dig att ta hand om din häst.

Jag fick min första ponny när jag var 12 år och hade ridit på ridskola i 5 år. Mina föräldrar och syskon hade inget intresse av hästar alls, men jag hade då en stallkompis (det var bara vi två i stallet på min gård) som hållt på med hästar i över 25 år. Det blev inte alls som jag tänkt mig att ha häst... jag tyckte det var ångest varje dag att gå ut. Min ponny testade mig varje gång. Ställde sig i ett hörn och vägrade gå. Bockade järnet i skogen, vägrade gå först, vägrade på hinder, ville inte kliva på transporten. Jag vågade bara skritta och trava lite i en hage. Jag red för tränare en dag i veckan, men tyckte det var skitjobbigt.

Jag härdade ut och blev tuffare, och det blev till slut en riktigt trevlig ponny som lärt mig allt jag kan i princip. Honom hade jag i över 6 år innan jag till slut var tvungen att inse att jag vuxit ur honom. Jag började gymnasiet i samma veva och hade inte tid för honom. Eller, jag hittade på ursäkter för att slippa därför att jag inte orkade. Inte rättvist för honom... Under andra halvan av gymnasiet hade jag ingen häst alls. Jag gick på ett internat, och det blev för meckigt eftersom jag ofta var hemma på helgerna, och det fanns andra saker jag ville göra just då.

Om jag var du skulle jag ändå lägga manken till och hitta en medryttarhäst. Jag lovar att det finns något som kan passa, och det låter som att du behöver bita ihop lite och sänka dina krav. Säkert tränar ägaren till hästen för någon, och du kan säkert be att få träna för denne några gånger tills du lärt känna hästen. Man kan faktiskt lära sig väldigt mycket på en häst som har mycket "egenheter", faktiskt mer än på en häst som "kan allt". De flesta unga ryttare med egen häst börjar ju faktiskt med en ganska egensinnig ponny som har åsikter om allt och det är så de lär sig rida.

Jag tycker det låter som att du har sunda åsikter och värderingar, men det är helt omöjligt att förstå vilket ansvar det är och vilken tid det tar med en egen häst, även om man tycker att man tänkt på allt. Särskilt om du ska börja på gymnasiet så tycker jag du ska vänta någon termin och känna efter hur mkt ork och tid du har. Man ändrar sig MYCKET under gymnasiet, och du kommer garanterat att träffa nya kompisar och känna att det är saker du vill göra. Om du ska börja på detta gymnasium finns det dessutom säkert nya vänner som kan behöva hjälp med sina hästar, även om du haft otur och träffat en snorkig tjej tidigare.

Efter det tycker jag du ska skaffa en foderhäst, kanske med en begränsad tid så att du har en "deadline" på kanske ett år när hästen ska lämnas tillbaks, och där du kanske måste bita ihop lite tidvis för att fixa det, och där du kan känna att du "bara" måste ha den ett år om du känner att det blir dig övermäktigt. Funkar det så har du kanske ett bättre hum om vilken sorts häst du vill eller inte vill ha.

Det är kan också vara lättare att hitta en bra häst om den bara lämnas ut en begränsad tid, kanske för att någon ska plugga, resa eller något annat ett år eller så. De flesta "bra" hästar vågar inte ägarna låna ut på foder på obegränsad tid, utan det kan ofta vara problemhästar som man inte vill ska säljas vidare, en gammal häst som man vill ha koll på etc. Såklart måste det inte vara så, men min erfarenhet är att de bra hästarna säljer man om man inte vill riskera att något händer så att de tappar sitt värde vid en framtida eventuell försäljning.

Det brukar finnas möjlighet att ta privatlektioner även på ridskolor.

Ska väl påpeka att jag faktiskt har gjort det också. Den enda av min mammas kontakter (jobbkompisar) hade en häst som jag skulle provrida 2006. Hästen var ett stort och klumpigt kallblod med en enorm mage som jag knappt nådde runt (var 175 cm lång redan då, nu med). Jag red inne i ridhuset och det gick ok i skritten, fruktansvärt långsamt och jag höll på att bli tokig, ingen reakton överhuvudtaget. hela tiden stod det typ ägarens kompis med en annan häst i mitten, de bara stod där hela tiden med full utrustning. så när jag skulle trava så drog min häst hela tiden in till den andra i mitten och mer än så hände inte. plus att hon hörde inte av sig igen, jag skulle tydligen börjat rida den annars. januari 2007 så var det en kontakt till pappa, han var travtränare, men hans fru red och de hade tydligen ett 6-årig varmblods valack som jag skulle kunna få rida. jag provred denne med, som itne kunde stå stilla en sekund och som blev rädd för allting. vi red ut (jag och 3 till) och vi skrittade 90 % av tiden och travade 10%. efteråt fikade vi och hon skulle höra av sig - INGENTING! sen så hade jag till slut en medryttarhäst i augusti 2007, en korsning arab/halvblods valack 12 år. han var jättesnäll i stallet men honom red jag bara i 8 månader. anledningar: man kunde bara rid ut - samma runda varje gång! han var världens mest nervösa och tittigaste häst som hoppade till för allt! han till och med skenade med mig en gång. sen så brukar nåon elda vid ett ställe som man var tvungen att passera på vägen.... ägaren hade även en häst till (hennes egna lilla gård med 2 boxplatser) ett varmblod på 4 år som hon skulle rida in. när hon en gång var ute med den hästen och jag swkulle hämta min sköthäst från hagen var han helt vild! han gnäggade nåt fruktansvär och hade uppspärrade ögon, galopperade runt i hagen och allt. att ta in honom till stallet var inte kul... sen så var det en medryttartjej till som red två andra dagar än jag då. hon hade tydligen slarvat en del med bla. mockningen som ägaren anklagade MIG för. jag var alltid supernoga med allting för att jag just inte ville att ägaren skulle tycka att jag var dålig. även hennes man sa till mig en gång som inte ens är hästintresserad! ägaren trodde inte på mig, det syntes lång väg men om flera sånna saker fick jag skäll för och ägaren tog den andra tjejens parti för att honm kände hennes mamma jättebra så.... sen i april så blev hästen halt och ägaren frågade om jag ville skritta lite, jag sa nej. jag tyckte det var så skönt att slippa både hästen och ägaren, så när han väl var frisk så sa jag att jag inte ville rida mer. dock så saknade jag att få ta hand om en häst men jag stod inte ut där mer. sen så finns det INGENTING här, jag kollar på alla hästsidor som finns. och det är inte det att inget passar, men jag kanske inte vill rida en 5-åring, ett 20-årigt varmblod som inte kan galoppera eller en ponny som jag är för stor för. så det handlar inte om att jag inte tycker att nåot passar - INGET finns

Kanske är så att din kunskapsnivå är för låg?:angel:

klarar du inte av dessa vardagliga rid och hanterings situationer är då långt ifrån mogen att skaffa egen häst.

Att du inte fick fortsätta rida de hästar du provridit berodde gissningvis på att du inte riktigt klarade av dem - det är inget att skämmas för, det handlar om att träna och lära sig mer hela tiden. Det viktiga är att fokusera på sig själv som ryttare och vad man kan göra bättre, inte fastna i tanken att "det var en dum häst". Alla hästar kollar läget med nya ryttare.

Jag tror fortfarande på att du bör att prata med din ridlärare på ett trevligt sätt och förklara att du vill lära dig mer, alternativt hitta en ny klubb. De flesta ridklubbar erbjuder privatlektioner, clinics och liknande, gå på alla utbildningar du hittar. Är hästarna aggressiva så be ridläraren visa dig hur du ska göra, och fråga varför de är så griniga. Liksom du under lektion frågar ridläraren varför ni ska göra olika saker, sitt inte och var frustrerad - det leder ingenstans.

Det bästa sättet att lära sig är att fråga, och som sagt finns det ofta möjlighet att hyra en häst en kortare period. Men du måste inse att även hästen du hyr kan hitta på en massa grejer som du kanske inte ännu vet hur du ska hantera. Som andra redan påpekat kan du få mycket hjälp i ett stall med kunniga hästmänniskor, men de har egna hästar om kommer snabbt tröttna på att hjälpa dig med småsaker.

Så du har redan en boxplats till den obefintliga hästen? Varför kan du inte hjälpa till hos någon av alla de hästägarna isf? Privatlektioner kan man som regel rida på alla ridskolor, så du kan ju sluta upp med att uppföra dig som en bortskämd snorunge när det helt klart och tydligt är hos dig själv felet ligger att du inte utvecklas eller hittar någon häst som duger åt dig.

Tänk lite själv så fattar du med att det inte går att svara på hur ofta någon behöver rida för tränare, det hänger ihop med vilka mål man har, vad hästen kan, vad du själv kan och vad man behöver hjälp med.

Så intressant med ridningen kan det ju inte vara eftersom inget duger åt dig, du har aldrig tänkt på att du lär dig hela tiden på olika hästar även om de inte kan galoppera? Framförallt lär du dig att hantera dem, vilket du inte kan efter vad man kan läsa från dina hopskrivna mastodontinlägg.

Läs igenom dina egna inlägg igen. i det första låter du som en seriös tjej som verkligen vill ha en häst och rida och är beredd på allt och har förberett dig noggrannt. I nästa inlägg så låter du som en bortskämd barnunge. Inget duger till dig, ridskolan är pest och alla hästar du provrider är det något fel på, du verkar dessutom besviken på att du "bara" fått rida medryttarhästen 3 gånger i veckan. Dessutom så är du inte aktiv när du söker hästar, givetvis bör man när man provridit och de inte hör av sig höra av sig själv om inte annat för att få reda på vad som är problemet.

Är det månde en drömbild du söker om hur det kunde vara att rida och hur du tror det är att ha egen häst? Finns verkligen hästen du söker, den som aldrig blir sjuk eller halt, inte är tittig, aldrig stirrar upp sig, inte försöker gå in till mitten om det står andra hästar, välutbildad och aldrig skenar? Jag tror faktiskt inte det.

Hmm, jag tror nog att du hade kunnat köpa en egen häst med tanke på vad du skriver. Att du kan få hjälp i det stallet där hästen kommer stå och att det finns duktiga människor att fråga.

Men du får ändra din attityd, det finns INGEN häst i hela världen som alltid är lugn, lydig och gör som du vill. Du måste förstå att man inte kan skylla allt på hästen, utan kolla på vad man själv gjorde (speciellt i ridningen)

Jag uppfattar det som att du har alldeles för höga krav på det mesta. Ta det bara lugnt och försök lära dig så mycket som möjligt. Oavsett om du hittar en medryttarhäst eller köper en egen. :)

Jag ska börja med att beröma dig. Du har fattat att en tränare är a och o när man har egen häst, och det ska du ha en eloge för. Det gjorde nämligen inte vi, och det har vi fått betala ett högt pris för.

Men sen till själva ämnet. Jag håller med de allra flesta här. Bara för att man vet vad ett hästägande innebär i teorin så vet man ytterst lite om hur det är i verkligheten. Det lät superknäppt i mina öron, jag menar, hur svårt kan det va? Svaret på det är: Svårt. Väldigt svårt. Och tidskrävande. Och fysiskt och psykiskt påfrästande. Och rent av fruktansvärt i vissa ögonblick, men ett genuint hästintresse låter inte något av detta stoppa en.

Och jag, precis som andra märkte jag, tycker nog att dina krav är lite för höga. Jag tycker ABSOLUT att du ska skaffa en medryttarhäst först, men du vill inte rida en 4- åring eller ett 20-årigt varmblod som inte kan galoppera. Varför inte? Jag säger inte att det är en BRA idé att sitta upp på en 4-åring om man inte är tillräckligt rutinerad, men vad har DU att förlora? Precis som någon sa tidigare, en riktigt bra häst vill folk sällan ha en okänd medryttare på, de som finns tillgängliga är ofta lite avdankade eller knackiga, men om ditt slutliga mål är att skaffa en egen häst, då är det ju inte drömhästen du letar efter, det är ju ERFARENHET! Oavsett vad du rider så kommer du att få erfarenhet. Därför tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att prova rida något du aldrig skulle köpa. Som den där pigga, rädda hästen du red förut. LÄR dig rida den istället för ätt säga att den är "dålig". Då kommer du aldrig behöva bli rädd när din egen häst ser spöken överallt för att testa dig. Det är som min häst, hon är hälften 50-50 halvblod och fullblod. Hon var lugn när vi provred henne, blev en galen rodeohäst efter några veckor hemma och nu 1½ år senare är hon lugnare än hon någonsin varit. Jag skulle NÄSTAN våga sätta upp ett barn på henne. Och om jag hade haft lite mer erfarenhet av såna hästar i början så hade det inte behövt ta 1½ år =)

Hoppas du förstår att jag inte säger dessa saker för att vara elak på något sätt. Jag vill bara dela med mig av det jag lärt mig, så att alla inte behöver göra samma misstag.

Och glöm aldrig, en pålitlig tränare som du trivs med är A och O, ALLTID!

Lycka till med dina beslut!

Är det månde en drömbild du söker om hur det kunde vara att rida och hur du tror det är att ha egen häst? Finns verkligen hästen du söker, den som aldrig blir sjuk eller halt, inte är tittig, aldrig stirrar upp sig, inte försöker gå in till mitten om det står andra hästar, välutbildad och aldrig skenar? Jag tror faktiskt inte det.

Det var ju en sån häst som jag letade efter men den fanns inte. Istället fick det bli en alldeles vanlig häst :D.

Till TS: Välkommen till verkligheten!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar