M
Mickan
Jag är en 16-årig tjej som har några frågor. Jag rider bara en gång i veckan på ridskolan (HATAR den) och söker förbrilt efter en medryttarhäst/foderhäst dygnet runt. Detta har jag gjort i 4 års tid! För tre år sedan hade jag faktiskt en medryttarhäst i 8 månader, mängder med orsaker till varför jag slutade att rida honom (har ingenting med mig att göra!). Jag red honom då sammanlagt bara 3 gånger i veckan, jag ville ju rida varje dag. Iallafall så hittar jag ständigt hästar som är till salu som jag verkligen skulle vilja provrida. Ingen i min familj eller släkt är hästintresserad förutom jag som har ridit i 7 år på ridskola. Dock så känner mina föräldrar ett par stycken som har egna hästar och så. Alla säger ju alltid att man ska ha med sig sin tränare när man provrider. Men jag har ju ingen tränare, min ridlärare är kass så vem ska jag ta med isåfall? Kan jag ta med mig någon av mina föräldrars kontakter som har egna hästar, men som inte känner mig ett dugg? Huvudsaken är ju att det är en van hästmänniska som vet vad jag vill (det är ju bara att vi pratar ihop oss). Är det bäst om jag eller om denne hästmänniska ringer på annonser? Och nej, det är inte säkert att jag ska få en häst. Men jag har räknat flera tusen gånger om på ekonomin (med en nypa salt, oförutsedda utgifter tillkommer självklart). Jag har all tid i världen och då menar jag verkligen det! På sommarlov och helger skulle jag vara i stallet morgon och kväll och direkt efter skolan. Så tiden och ekonomin är inga problem. Även utrustning och sådant har jag kollat noga över minst tusen gånger där med. Jag kommer att ha hästen inackorderad i ett stall med andra hästkunniga människor som jag kan fråga om det är något, så det är inga problem heller. Men alla behöver ju rida för en tränare, vi har ett enda ställe här som har träningar för 3 olika tränare - ALLA grupper är fullsatta med över 20 st på reservplatser så där kan man ju titta i himlen. Ridskolan har en enda privat hoppgrupp (för min nuvarande ridlärare) som dessutom är full också. Ingen annan tycks känna till någon mer tränare. Så hur får man tag i en tränare och hur ofta bör man rida för den? Jag vill ha en allround häst, kommer inte att tävla. Jag har läst och läst i tidningar, böcker, på internet, kollat på DVDer - jag vet vad det innebär att ha häst i teorin. Inget hastigt foderbyte, ta med foder från förra ägaren, ankomsten till nya stallet, första tiden. Skulle självklart provrida minst 5 hästar innan jag bestämmer mig och provrida flera gånger och pröva allt med hästen. Jag har ingen kompis som har en egen häst heller som jag kan få rida. Övrigt så är jag enormt ansvarsfull och ordningssam, enligt mina föräldrar, mina lärare och min kompis. Tycker ni att jag kan köpa en egen häst efter allt det jag har skrivit?