Sv: Köpa Häst som tidigare haft kolik
Finns försäkring som går att överta? Om inte så nej aldrig.
Om ja så om jag fått prata med veterinär och fått journalen förklarad för mej och veterinären inte anser att det är större risk för kolik än för vilken annan häst som helst.
Priset bör ju sättas efter risken för kolik.
Om orsaken var att hästen hade varit utan foder och vatten oskäligt länge så har det ju inget med framtida risk att göra om inte sammanväxningar finns efter buköppningen som ökar risken och då finns det ju ingen andledning att sänka priset heller.
Beror det däremot på okänd andledning så nej, då hade jag inte köpt hästen alls faktiskt.
Det är alltid svårt med hästar som har visat sig känsligare än andra, då är det ju ofta bara tur och försynen som avgör om en häst får vara frisk eller bli sjuk.
Jag skulle aldrig köpa en häst med sjukdomshistoria alls, jag har fått min beskärda del av allt vad sjuk häst heter och det är inget jag skulle riskera igen, det är alltför smärtsamt
Det finns friska hästar eller rättare sagt hästar som inte har blivit sjuka än
och jag hade hellre valt en av dem.
Någon sa en gång, "det finns inga friska hästar, det finns bara dåligt undersökta hästar" det stämmer tyvärr allt för bra för säg den individ som får gå genom hela livet utan en enda krämpa.
Men genom att köpa en häst som är frisk vad man vet så har man iallafall gjort vad man har kunnat.