Köpa Häst som tidigare haft kolik

T

Torahz

Jag undrar hur ni skulle resonera kring att ev köpa en häst som tidigare haft kolik och man har varit tvungen att göra en buköppning på.

Vad gäller kring försäkringar och bör priset vara som om hästen aldrig haft kolik?

Vad mer bör man tänka på?

Sv: Köpa Häst som tidigare haft kolik

Jag skulle vilja veta lite mer kring varför hästen fick kolik, och vad man såg när man buköppnade. Kanske tala med veterinär kring hur de ser på det som hänt. Jag har själv en häst som varit buköppnad som unghäst. Jag köpte henne för fyra år sedan och hon har aldrig haft några som helst problem med magen här. Inte hos förra ägaren heller sedan buköppningen. Hästen är idag 20 år, hon är nu pensionär, men tävlades tidigare i hoppning, har alltså haft ett "normalt", aktivt hästliv. En buköppning betyder inte nödvändigtvis att hästen får problem igen i framtiden.

Finns försäkring som går att överta? Om inte så nej aldrig.
Om ja så om jag fått prata med veterinär och fått journalen förklarad för mej och veterinären inte anser att det är större risk för kolik än för vilken annan häst som helst.
Priset bör ju sättas efter risken för kolik.

Om orsaken var att hästen hade varit utan foder och vatten oskäligt länge så har det ju inget med framtida risk att göra om inte sammanväxningar finns efter buköppningen som ökar risken och då finns det ju ingen andledning att sänka priset heller.
Beror det däremot på okänd andledning så nej, då hade jag inte köpt hästen alls faktiskt.

Det är alltid svårt med hästar som har visat sig känsligare än andra, då är det ju ofta bara tur och försynen som avgör om en häst får vara frisk eller bli sjuk.

Jag skulle aldrig köpa en häst med sjukdomshistoria alls, jag har fått min beskärda del av allt vad sjuk häst heter och det är inget jag skulle riskera igen, det är alltför smärtsamt:cry:

Det finns friska hästar eller rättare sagt hästar som inte har blivit sjuka än:crazy: och jag hade hellre valt en av dem.

Någon sa en gång, "det finns inga friska hästar, det finns bara dåligt undersökta hästar" det stämmer tyvärr allt för bra för säg den individ som får gå genom hela livet utan en enda krämpa.

Men genom att köpa en häst som är frisk vad man vet så har man iallafall gjort vad man har kunnat.

Knepigt.

Hur länge sedan var det? Vad berodde koliken på? Har hästen haft något/några anfall före eller efter operationstillfället?

Reservationer i försäkringen?

Krävs något specialfoder/foderrestriktioner?

Jag har haft en häst som hade återkommade kolik-liknande symtom i många år och som sedan dog av det, så jag skulle fundera på om det är så att symtom på kolik finns kvar även efter operationen? För jag antar att det är en reservation i försäkringen på den, det fick då min trots att man inte gjort mer än gett lite kramplösande på sin höjd. Så - kolla noga. TantEster ger kloka frågor.

Den hästen jag hade hade jag från den föddes till den dog när den var 13, men det var jättejobbigt att inte veta när nästa anfall skulle komma och så är ju lidandet så jobbigt. Totalt hade han kanske 20-25 anfall under 5-6 år, det började alltså inte förrän han var runt 7-8. Vid obduktionen visade det sig att han hade en förträngning i tarmen som förvärrades sakta med tiden, kanske på grund av maskangrepp (han var avmaskad enligt "gamla" metoder = Banminth och samma hage året om, och det fanns inga synliga tecken på mask)

Så, jättesvårt, men just kolik är jag inte alls förtjust i som du förstår.

Senast ändrad:

Knepigt.

Hur länge sedan var det? Vad berodde koliken på? Har hästen haft något/några anfall före eller efter operationstillfället?

Reservationer i försäkringen?

Krävs något specialfoder/foderrestriktioner?

OT men TantEster skriver med V! Grattis till det nya tangentbordet! :D

jag skulle definitivt aldrig köpa en häst som haft kolik flera gånger iaf den saken är säker. men är ytterst tveksam till att jag skulle köpa en häst som blivit buköppnad också.

Jag har varit med om två buköppnade individer, ingen av dessa har senare i livet haft kolik eller koliksymptom. I det ena fallet hade tarmen hängt sig över något ( kommer inte ihåg vad? Tant ester, vad är vanligast?). I andra fallet var det en tarmomvridning. Båda hästarna funkar idag i tävling, den ena i hopp och den andra i fälttävlan, båda hästarna i svår klass.

Min hobby häst har däremot haft kolik ( lindrig sån) vid två tillfällen hittills, hon är idag 11 år. Har behövt veterinärvård vid ett tillfälle, bara avslappnande inget slangande av olja eller liknande.

Jag skulle personligen inte avskräckas från att köpa en häst som haft kolik eller som har buköppnas, bara säljaren är ärlig ( vilket man aldrig vet om man inte känner häst och säljare sen tidigare.

/B

Jag har sålt en häst som var buköppnad pga sandkolik.
ca 1 år efter hennes op, så började hon få kolik på kolik på kolik.
Jag vet inte hur många gånger jag körde henne till H-borg......
Till slut var det nån som tog träckprov på henne och han hade massor av blodmask, TROTS ok avmaskning .
Detta var i början av -90 talet och det tillhörde inte vanligheterna att man skickade analys på samma sätt som idag. Jag hade inget direkt problem att sälja henne,men nya ägaren fick reservation på kolik .

Hej från Hambo

Till slut var det nån som tog träckprov på henne och han hade massor av blodmask, TROTS ok avmaskning .

Åh fy:crazy: det är så skönt att det är så enkelt att kolla maskstatusen idag så att vi kan förhindra sådant onödigt lidande.

min häst var undernärd + hade 10 L sand i magen + massor av blod mask när förra ägaren köpte henne. fick kolik då förra ägaren avmaskade och fick buköppnas. som tur är så har vi inte sandjord här, pollan gillar att gräva efter rötter så det var nog det som orsakade koliken. ger loppfrö några dagar i veclan när jag ser att hon gräver.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka