Köpa häst som opererats för struppipning?

S

simplythetruth

Skulle ni göra det? Det är en valack som ska användas i sporten av mig och min syster, förhoppningsvis på högre nivå.

Den är vet besiktigad ua.

Åsikter

Sv: Köpa häst som opererats för struppipning?

Varför inte? Har en sådan i stallet och den är jättefin och det enda man märker det på är att han inte kan gnägga normalt och ibland småharklar sig.

Vi hade en sådan häst i stallet som op. för ca 4 år sedan och den går 1,50 hoppning idag, så det är nog inga problem :)

Jag hade inte köpt den om planen var att tävla på hög nivå. Det kanske beror lite på om det är hoppning,fälttävlan eller dressyr som är planen.
Det är ju jätte tråkigt att lägga ner en massa tid på att träna, om det efter ett tag sedan visar sig att operationen inte helt lyckats.

Min opererade struppipare används som distanshäst och har än så länge gått 120 km helt problemfritt.
Han opererades för fyra år sedan och jag var inne på klinik så sent som förra månaden och fick honom kollad i halsen, och det ser bra ut. Han tränas/tävlas rätt hårt, med relativt mycket galoppjobb (enligt "vanliga ridhästmänniskor").

Det som är är att han kan hosta lite i samband med att han äter och dricker.

Finns en sån i stallet, han är helt normal fast som sagt, han kan inte gnägga riktigt. Han har ett väldigt speciellt hest väs-gnägg. Och så andas han lite mer ljudligt. Verkar inte bekomma honom.

Har haft en häst som var struppipare som inte gick att operera. Inte roligt. Om jag vore du skulle jag ta reda på lite mer om struppipning, hur stor chans det är att de blir helt bra osv osv.

Men hade jag varit dig och med den erfarenheten av att ha haft en struppipare så hade jag inte köpt hästen.

Köp en frisk häst från början, - problemen kommer sen ändå, brukar man ju säga.

Lycka till!

Men den är opererad, friskförklarad och friröntgad...

Tack för era åsikter!

milton var opererad för struppipning!

så det går nog att hoppa med såna..... ^^

kapar tråden här....Min häst är opererad för strup pipning som 2 åring, är idag 11 år. Har startat svår hoppning. Kollad ett par ggr efter och det ser ok ut fortfarande. sista kollen för 1½ år sen.

Nu undrar jag om ni andra som har hästar som är opererade för detta har samma som min har???

Dvs, hostar alltid en del i början av ridpasset. Inte i skritten utan när man börjar trava. Några enstaka gånger gör han det inte...Efter några hostanfall så är det inget mer alls under ridpasset...

Han hostar så det sprutar slem när han ätit, kan göra det annars också om han är uppjagad.

Han låter inget vid ansträngning och orkar lika mycket som dom andra. Men det är just "slemmandet" och hostandet jag undrar över om det är normalt.

Förra ägaren sa att det hade varit så här hela tiden o inget att bry sig om...

Token: En struppipare har ett av stämbanden förlamade så att det "hänger ivägen" när hästen andas, operationen brukar oftast gå ut på att sy några stygn i det förlamade stämbandet så att det lyfts upp och inte hänger ivägen. Risken finns att det sys upp för mycket, så att det inte kan stänga igen. Då kan mat komma ner, och jag antar att även damm och liknande från när man rider kan komma och störa lungorna? Säkerligen ingen fara!

Min kompis häst är en sådan häst som ALDRIG blir trött och han har genomfört en stuppipningsoperation. Han blir aldrig trött och går 140 klasser. Min häst ska också opereras för det. Så det är inga problem!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
551
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023