Köpa häst som HAFT lös benbit?

A

AnnikaH

Hade ni gjort det? Jag vet att världen är full av friska hästar men råkar gilla den här extra mycket.

Den är ung (under 6 år) och har blivit opererad i båda framkotorna för lösa benbitar. Har varken före eller efter operationen varit halt, har tävlat efter operationen i hoppning. Pris mellan 50 - 75 tusen.

Vad säger ni?! :confused:

Sv: Köpa häst som HAFT lös benbit?

Hej! Min kompis häst har också varit opererad för lös benbit och hon tävlar nu 130 klasser med honom, han har heller aldrig visat hälta eller liknande. Att dom blir halta utav lösa benbitar är ju för att den skaver på lederna.. Så om du nu verkligen fastnat för denna hästen, så tycker ja att du ska köpa h*n:rofl:

Har en kompis som köpte en 5 åring som blivit operrerad för lösa benbitar. Hon köpte hästen för 15 000:- ett välstammat halvblod men lite knepig i ridningen. Hon har fått en RIKTIGT bra hopphäst av den hästen! Den hästen kommer utan tvekan kunna gå svår hoppning inom några år. Är dom operrerad så kommer ju problemen sällan tillbaka.

Opererade mitt hoppsto som åttaåring (vänster framkota) och hon går 130-140 hoppning utan problem fortfarande nu,5 år efteråt.
Jag skulle köpt om jag var du!

Det finns många hästar som har lösa benbitar och som inte har problem av dem. Finns säkerligen också många som har det utan att det blivit upptäckt. Alla hästar är ju inte röntkade.

I travarvärlden har eller har haft var och varannan häst lösa benbitar och den träningen dom får kommer du inte i närheten av med en ridhäst.
Köp hästen!

Har en som är opererad för lösa benbitar, märker inget av det:)

Tack till alla som svarat!!! :bow:
Positiva svar känns bra att få från er alla med egna erfarenheter av lösa benbitar som opererats bort.

Vi får väl se om det blir något köp ...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 204
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 109
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka