Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag ska köpa min första häst och undrar om ni med erfarenhet skulle köpa en häst som haft hovbölder?
Förändringar i si leden eller hovbölder vad är värst?
När du köper din första häst ska du alltid köpa en häst som är frisk och kry så att du får ha det roligt med din kuse ! Inte kul att köpa en första häst och så kommer gamla skador tillbaka !
Hovböld kan vilken häst som helst få så det ser jag inte som något hinder. Förändringar i SI-leden skulle jag ALDRIG acceptera. Been there, done that, never again.
Hovbölder (flertal) hade jag absolut passat mig för. Det kan påverka hovbenet om det vill sig illa, jag har tyvärr sett det på nära håll (total sulavlossnad vid ett tillfälle efter försäljning).
Förädnringar i leder (röntgenförändringar) hade jag inte heller köpt på mig. Det finns hästar som är hela och friska, jag vill inte lägga pengar och tid på att reparera.
Nåon enstaka utläkt hovböld ser jag inte som hinder men väl en häst med så dålig hovkvalitet om den drabbas ofta. Röngenförändringar hade jag inte accepterat någonstans.
Det finns så många hästar där ute som är friska så jag råder dig till att köpa en sån istället.
Jag har sett en häst som fick en hovböld som exploderade så hela hoven fick gröpas ur!
Har hästen upprepade hovbölder så hade jag avstått köpet.
Den hästen jag nämnde fick avlivas. Hon blev aldrig frisk trots över två års behandling.
Hej
En utläkt hovböld skulle jag inte backa för. Många hästar har små pålagringar i SI-leden men det beror ju på om hästen har problem med det. Hur många hästar har aldrig haft en hälta eller skada? Kanske där ägaren inte märker att de är halta
Hej
En utläkt hovböld skulle jag inte backa för. Många hästar har små pålagringar i SI-leden men det beror ju på om hästen har problem med det. Hur många hästar har aldrig haft en hälta eller skada? Kanske där ägaren inte märker att de är halta Det är ju också en avvägning vad man kan få för de pengarna man kan lägga. En fin häst med helt rena plåtar brukar vara dyr.
En fin häst med massor av anmärkningar lär vara billig i inköp, men dyr i veterinärkostander. Sammantaget lär det vara billigare att köpa den hästen med rena plåtar, särskilt om man lägger in att man vill rida och inte bara mata och vårda konvalcent.
Finns det anmärkningar som påverkar användbarheten är hästen väldigt billig. Är det anmärkningar utan betydelse för användbarheten (enligt veterinär) bör priset ligga något under vad en häst utan anmärkningar betingar. Då köper jag hellre en utan anmärkningar.
Om man konstaterat pålagringar på SI-leden så lär hästen haft problem. Det lilla jag kan om den typen av problem så tar det ofta lång tid innan man hittar dem och börjar behandla. En häst med den typen av problem skulle jag definitivt inte köpa.
Hästmänniskan
Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad.
Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.