Köpa häst med lös benbit?

dreamhorse

Trådstartare
Har reservation i carpalleden vänster fram. Röntgen är gjord för 3 års sedan och då konstaterades att läget var oförändrat. Skulle ni gjort en ny röntgen, nån som har erfarenhet av häst med lös benbit? Hästen är ett fullblod 7 år☺️

generellt så hade jag inte velat ha en häst som jag vet har ett sådant hr fe. men om det nu är en häst jag verkligen vill ha så hade jag röntgat om och beroende på vad som kom fram där så hade jag pratat med veterinären och frågat om det är opererbart och hur prognosen ser ut. Jag hade därefter bara köpt den om jag fick den minst så mycket billigare som en operation + efterföljande rehab kan komma att kosta.

Jag skulle säga att det beror helt på var den sitter. Jag har själv haft en där flera veterinärer därav en expert på området sagt att den inte kommer flytta på sig och inte innebära några problem för hästen. Det var flera år sedan och hästen tränas och tävlas numera.
Så i ditt fall skulle jag be åtminstone två veterinärer kolla plåtarna, kanske ta nya också för att se hur det ser ut idag. Är hästen igång och rids för fullt?

Har reservation i carpalleden vänster fram. Röntgen är gjord för 3 års sedan och då konstaterades att läget var oförändrat. Skulle ni gjort en ny röntgen, nån som har erfarenhet av häst med lös benbit? Hästen är ett fullblod 7 år☺️
Vad ska den användas till?
Är du beredd att ta en risk dvs hur gärna vill du ha den?

Det beror helt på vad hästen gjort hittills, och hur den fungerat med det arbetet. Om det var en häst jag gillade, och som är/varit i träning/tävling sedan förra röntgen hade jag gjort en ny röntgen och diskuterat med veterinär vad fyndet innebär.

Jag hade själv en häst som fick en kotledsinflammation när den var 19. Då uppdagades att den hade en lös benbit, som den troligen haft sedan den var unghäst. Det var inte benbiten som orsakade kotledsinflammationen, och den hästen blev 27. Innan jag ägde den hade den tävlat avdelningsdressyr och hoppning upp till 130 cm, med sin lösa benbit. Så om hästen visat att den håller för arbete så är det en ganska viktig aspekt.

Du skriver att den är ett fullblod. Hur gick galopp-karriären? Problem där?

Om det var hästen med stort H så skulle jag röntgat hästen igen och om läget var oförändrat så skulle jag köpt hästen om jag fick den till reducerat pris. Om veterinären tycker att benbiten borde tas bort, så skulle jag ha köpt hästen om jag hade fått den till ett ännu mer reducerat pris och sen hade jag låtit kliniken på Solvalla operera bort biten.

Tre år gamla plåtar är inte relevanta längre. Jag hade tagit nya antingen hos expert direkt eller skickat till expert för utvärdering. En enkel operation (om så bedöms att det krävs) kostar runt 20 k med titthålskirurgi - Om det är värt det beror på häst, plånbok och ambition. Att köpa häst som skall ha benbitarna kvar hade jag kunnat göra om de sitter bra till, och hästen har fungerat väl på den nivån man själv vill rida under en längre tidsperiod.

Vi köpte en häst för drygt fyra år sedan som har en lös benbit och reservation på den. Fick hästen till ett bra pris delvis pga detta, tänker att reduceringen av priset skulle räcka till en ev operation.
Men hästen är fortfarande hel och frisk och tävlar regelbundet.:)

Vi köpte en häst för drygt fyra år sedan som har en lös benbit och reservation på den. Fick hästen till ett bra pris delvis pga detta, tänker att reduceringen av priset skulle räcka till en ev operation.
Men hästen är fortfarande hel och frisk och tävlar regelbundet.:)
Kompletterar:
Nu var detta en speciell häst vi verkligen ville ha. Om det finns flera likvärdiga alternativ, varav någon utan röntgenfynd, så skulle jag nog tänka ett extra varv.

Lycka till i ditt beslut!

Jag hade gjort en egen röntgen och bett om ett utlåtande om benbiten. Finns olika typer av benbitar och olika anledningar till dom. Det han vara allt från en medfödd som hästen haft hela livet till något som uppkommit efter trauma. Storlek och placering av den är det som har störst betydelse. Vissa kommer att ställa till förr eller senare andra aldrig och någon kan vara väldigt svår att säga något om.
Försäkringsbolag gör ingen skillnad utan sätter samma reservation för alla benbitar

Köpte en 3 åring med lös benbit i bakkota. Prutade motsvarande operation och opererade sedan bort den. Operationen gick på 11 000 kr.

Enligt de veterinärer som tittade på plåten innan skulle den mest troligen aldrig orsaka någon skada. När den opererades ut kunde veterinären konstatera att det var tur den togs bort. Dvs röntgenplåtarna berättar inte hela sanningen.

Köpte en 3 åring med lös benbit i bakkota. Prutade motsvarande operation och opererade sedan bort den. Operationen gick på 11 000 kr.

Enligt de veterinärer som tittade på plåten innan skulle den mest troligen aldrig orsaka någon skada. När den opererades ut kunde veterinären konstatera att det var tur den togs bort. Dvs röntgenplåtarna berättar inte hela sanningen.

Det kan jag skriva under på. Hade en uppfödning där man som unghäst upptäckte att den hade en lös benbit i en kota. Två mycket erfarna veterinärer och kirurger bedömde att det var osannolikt att den någonsin skulle innebära problem.

Så fort hästen reds in gav den problem. Omedelbart och direkt. (Den opererades bort och hästen blev besvärsfri)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
397
· Visningar
34 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat