Köpa häst med lindrig KS

Andorra

Trådstartare
Ridläraren vet om ett trevligt 8-årigt halvblodssto med konstaterad lindrig KS. Hon tyckte jag skulle kolla på hästen men jag är väldigt tveksam.
Det är viktigt att hösten rids rätt och ska vara ganska känslig också. Ägaren har sålt hästen men fått tillbaka den för att de nya ägarna hade problem med den. De red den inte rätt så nu är det igångsättning av hästen som gäller.

Har nyligen fått ta bort min ena häst pga diverse saker och är inte sugen på att köpa en häst med kända problem hur billig den än må vara.

Vad innebär KS och hur blir det när hästen blir äldre eller t ex skadad och måste vila någon period?

Sv: Köpa häst med lindrig KS

KS kan innebära allt från inga problem (oupptäckt!) till avlivning beroende på hur allvarligt det är, om nerver kommer i kläm etc. Många håller sina KS-hästar friska och fina genom bra träning. Dock kan det t.ex. göra att de får svårt för vissa saker, t.ex. samling. Jag skulle själv inte köpa en KS-häst eftersom det ändå är en osäkerhetsfaktor och det finns ju massor av hästar att välja på.

En häst som man fått tillbaks pga problem är något som jag hade blivit tveksam till. ENORMT tveksam!
Detsamma gäller en häst med KS.
Jag personligen hade inte köpt. Det finns hästar som är friska eller som man iaf inte än fått problem med.

Det finns många hästar med KS som går att hålla hur fina som helst. Det finns också de som inte går det.
Många hästar har röntgenförändringar i kroppen, ryggen bl.a., utan att ha problem av det. Men den här har ju uppenbarligen haft det.

Vissa såna kan ju heller inte stå. Man kan glömma sommarbete för egen semester etc.
Det är ju också inte en åkomma som försvinner/blir bättre rent skelettalt. Det kommer finnas kvar som minst. Ev kan det förvärras.

Om du vill köpa. Kolla upp försäkringsvillkor.
Det kan ha stor betydelse för dig och om du ev måste sälja.

Hej! Jag har inte mer erfarenhet av KS än med min häst, som har överrindande tornutskott mellan S14-15, ung mitt i där sadeln ligger.
Då han endast hade det gick det bra att rida men han måste vara välmusklad i ryggen, så det blev mycket arbete i töm. Vet du var KS sitter på den hästen som du är intresserad av?

Nej, jag vet inte vad det sitter. Har fått numret till ägaren som även fött upp hästen. Ägaren är dressyrtränare och hästen ska vara välutbildad och välriden men eftersom den varit såld och hen fått ta tillbaka den så funderar jag på om den är så okomplicerad som ridläraren fått för sig att den är.

Har inte bestämt mig om jag ska ringa än. Ska fundera någon dag och kanske se någon bild på den.

Är den vansinnigt billig eller vad gör att du funderar på det?

Om priset lockar hade jag tänkt på att det är inte inköp som är det dyra med häst. Spec inte om man riskerar en massa trassel med vetvård, försäkring/reservationer etc.

OM jag skulle ha hästen som ridhäst och det var just ridningen som var det viktiga i mitt "hästägande" hade jag inte ens funderat på den här hästen. Men om jag skulle ha en häst mer för att ha en häst där det viktiga är att ha en häst och umgås med (eller vad man ska kalla det). Där inte världen hade rasat för att den inte gick att rida på jag då hade jag nog tittat på den.

För som skrivet innan den kan fungera som ridhäst om man har tur men det kan ju också bli riktiga problem alt väldigt mycket extra jobb om man vill rida den. Det är en klar chansning att köpa den. Är då så att man inte har eget stall och ska betala för kanske en dyr stallplats för en häst som kanske inte fungerar. Då är det inte roligt att ha häst. Har man eget stall och kanske fler hästar så kan man chansa men vara beredd på att det kanske bara blir en gå i hagen häst om man har otur.

Det var klokt skrivet, för det stämmer säkert. Jag är äldre själv och är "tokig" i hästen och därför har jag anpassat mig efter hans "krämpor" (nu är det fler än KS). Det är en chansning.
Vet en dam som fick en utdömd unghäst, som inte gick att rida in. Överridande tornutskott mellan 13-14-15-16, tror jag jag det var. Hon fick råd av vet, 50% chans. hon byggde upp den så fantastiskt med arbete i töm och den fungerar som ridhäst tror jag än idag. Det är nog ca 10 år sedan. Jag fick lära mig massor av henne.

Det är ju ridningen som jag tycker är roligast. Att tömköra ligger inte så högt på listan och att ha en häst som inte kan användas utan bara skrota i hagen då kan man få tag i billigare sällskap i så fall.

Har bestämt mig att jag inte ens ska ringa. Är alldeles för lättövertalad och påverkbar

Tack för era synpunkter och Sverige är ju fullt av hästar som inte redan har kända fel.

Kissing spines är inte så farligt som många tror faktiskt! Har läst flera som liknar den här:
I en svensk studie av 33 väl fungerande tävlingshästar från 2004 hade cirka 2/3 av hästarna någon grad av kissing spines. I en annan studie från samma forskargrupp av hästar med ryggproblem hade också 2/3 av hästarna kissing spines förändringar. Detta visar att det inte finns ett självklart samband mellan kissing spines förändringar och problem för hästen.
Så det är vanligare än man tror:):(

Kissing spines är inte så farligt som många tror faktiskt! Har läst flera som liknar den här:
I en svensk studie av 33 väl fungerande tävlingshästar från 2004 hade cirka 2/3 av hästarna någon grad av kissing spines. I en annan studie från samma forskargrupp av hästar med ryggproblem hade också 2/3 av hästarna kissing spines förändringar. Detta visar att det inte finns ett självklart samband mellan kissing spines förändringar och problem för hästen.

I det här fallet har hästen redan problem och är därmed inte välfungerande ens just nu utan behöver byggas upp. Det förändrar oddsen en hel del.

Min med lindrig KS var efter rehabperioden inga problem, inte ens efter viloperiod. Tror att hans KS då spökade eftersom han hade andra besvär, blev en ond cirkel helt enkelt.

Men i ditt läge så skulle jag gjort som dig - inte ens ringt.

Problemet är att folk tror dom rider bättre än vad dom gör.. hade dom flesta ridit hälften så bra som dom tror dom gör hade inte KS/närliggande tornutskott varit det problemet som det är idag.

Hej!

Jag, som köpt 2 helt friska hästar och ändå haft mer skadeperioder än friska perioder skulle säga nej tack till en KS-häst som dessutom är "känslig". Känslig för mig låter mer som en ursäkt för att hästen faktiskt har problem av sin rygg än nånting annat, speciellt om ägaren redan tagit tillbaka den en gång.

Vill du ha en häst du mer säkert kommer ha glädje av- köp en annan, är mitt råd. Visst kan den funka alldeles super, men det låter som du är osäker och då är det oftast bättre att låta bli.

Och jag vet att många hästar med KS funkar superbra, men jag hade inte velat chansa med en häst som inte fungerat felfritt innan.

/Lavinia

Problemet är att folk tror dom rider bättre än vad dom gör.. hade dom flesta ridit hälften så bra som dom tror dom gör hade inte KS/närliggande tornutskott varit det problemet som det är idag.

Huvudet på spiken där, har tyvärr själv kommit till insikt om hur man kan förstöra en häst på kort tid genom att sitta och jucka med underlivet eller låta hästen gå omkring med spänd rygg i tron att eftersom den kröker så snyggt på nacken så går den också i en bra form :crazy:

Huvudet på spiken där, har tyvärr själv kommit till insikt om hur man kan förstöra en häst på kort tid genom att sitta och jucka med underlivet eller låta hästen gå omkring med spänd rygg i tron att eftersom den kröker så snyggt på nacken så går den också i en bra form :crazy:

:bow: ;)

tiotio

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 990
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 960
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka