Köpa häst med lång leveranstid...

T

Tokmaja

Sitter i hästköpartagen och ska bla titta på en häst som har föl vid sidan, men "leverans" av stoet sker först efter fölets avvänjning.
Hur går ett sådant köp till??
När skriver man papper?
När betalar man?

Om jag bestämmer mig för hästen i helgen, betalar man då handpenning och hur mycket ligger den på? (procentuellt alltså då) För inte betalar man väl hela summan NU?
Hästen står långt från mig så jag kan inte "kontrollera" den på något sätt under de här månaderna fram tills november utan måste lita på ägaren, då vill jag ju inte "köpa" hela hästen nu när jag inte kan ansvara själv för att den är ok och för vad som händer med den!!

När görs veterinärbesiktning?
Gör man den nu och även i höst? Eller bara vid ett tillfälle?
Leverans är troligtvis i november då.

Vad ska man tänka på vid ett sådant köp?

nån som har köpt så?
Har en ytlig bekant som gjort så vet jag men henne är ingen jag pratar med dagligen så jag frågar här först!! :bow:
tacksam för svar!!! :bump:

Sv: Köpa häst med lång leveranstid...

Såg nu att det fanns en liknande fast gällande föl, vad ska man tänka på med stor häst då.
Vet att det är en stor risk, men det är släktings vän som säljer den här hästen så vi litar på ägaren i fråga får jag väl tillägga efter att ha läst inläggen i den andra tråden!

Ni får vara noga och skriva ett avtal där ni kommer överrens om hur allt ska fungera. Avtalet skriver ni då ni kommer överrens om att du vill ha henne och vilket pris som ska gälla. Hästens papper får du när den är fullbetald.
Personligen skulle jag betala handpenning nu, om jag gillade stoet, och resten vid/före leverans. Handpenning är vanligen 10%.
Hästens ska max en vecka före leverans besiktigas på klinik och då vara godkänd och utan anmärkning. Besiktning nu verkar onödig tycker jag.
Då är det ju upp till säljaren att se till att hästen håller sig frisk tills dess.
Naturligtvis ska det framgå i avtalet att handpenningen ska återbetalas i sin helhet om hästen ej blir godkänd.
Foder och hästens uppehälle under tiden tycker jag säljaren står för, man får ju skylla sig själv om man säljer en häst innan den är leveransklar.

Krångligare än så tror jag inte det behöver vara...

Jag har en vän som sålt på det viset, och det gick bara fint.

Tack!
Ja det här med besiktning, det trista är väl i så fall om hästen redan nu har nån "skada" och man bestämmer sig, och om 5 månader när man ska få hem hästen så visar det sig vara nått fel... :smirk: FAST å andra sidan, gör man det nu också och det är ok blir man väl ÄNNU mer besviken om det sedan visar sig något i höst!!!

Du kan ju alltid höra med säljaren om denne är beredd att stå för en besiktning nu, och du sedan står för besiktningen till hösten...

Vad ca går en besiktning på?

Man skulle väl kunna göra en grundlig undersökning med röntgen osv nu, och sedan bara en billigare gårdsbesiktning vid leverans för att kolla att hästen inte fått någon vrickning eller liknande.
Alltså, att redan nu kolla att hästen inte har någon ärftligt/slitage, det lär ju inte ändra sig på 5 månader tänker jag...

Jag har betalat omkring 1000:- för gårdsbesiktning och 2000:- för klinikbesiktning utan röntgen.

tror inte att ägaren är så sugen på att köra in sto med föl till klinik nu... tyvärr... Jaja, jag får väl diskutera det hela med henne OM jag gillar hästen! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 318
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama