Köpa häst med känsliga luftrör?

carolineartemis

Trådstartare
Efter att min häst gick bort för snart en månad sedan så har jag nu börjat se mig om efter en ny. Har hittat en jättetrevlig valack som jag verkligen fattade tycke för. Problemet är att han har känsliga luftrör. Han hostade en del vid provridningen men detta sa ägaren berodde på att han hade fått hö när ensilaget varit slut (han måste tydligen äta ensilage).
Det som mest oroar mig är att hans hosta kanske är bestående och jag vet ju inte hur det kommer fungera i mitt stall. Ventilationen är helt okej men det finns hästar i närheten som både står på halm och äter hö. Ägaren vill dessutom inte låta mig prova honom först och se så allt fungerar.
Hur ska man göra? Jag har ingen erfarenhet av hosthästar, vågar man chansa?

Sv: Köpa häst med känsliga luftrör?

Jag hade inte valt att köpa en häst med luftrörsproblem. Det är dumt att köpa en häst som kommer att begränsa dina valmöjligheter till uppstallning och annat praktiskt. Om han tex inte skulle tåla att boxgrannen äter hö eller står på halm (spån kanske inte funkar heller?) - hur gör du då? Byter stall? Stallbytet kanske måste ske akut, och då står du med dubbla stallhyror under uppsägningsperioden. Eller så kanske det inte finns stallplatser någon annanstans utan du får stå i kö - vad gör du med hästen undertiden?
Vad jag menar är att det kan bli väldigt kostsamt att behöva vara så petig med damm, och det kan innebära många extra viloperioder.

Jag vet många sk hosthästar som fungerar problemfritt på lösdrift, kan det vara ett alternativ om du ändå väljer att köpa hästen?

Sen så kan ju uttrycket "känsliga luftrör" vara ganska brett. Det kan innebära allt från att han hostar till när han har ätit ett dammigt hö inne brevid en nysopad stallgång till att inte klara att vistas inomhus, ens i ridhus.

Det är tillräckligt problematiskt att ha häst ibland, det blir bara ännu värre om utgångsläget inte är det bästa.

Skulle inte köpa en sådan häst ,kan bli stora problem framöver.

Jag skulle inte köpa en sådan häst heller. Kommer med största säkerhet bli problem framöver.

Åh det där en knivig fråga. Min häst har fått diagnosen kronisk bronkit. Den fick hon för över 4 år sedan och har sedan behandlingen avslutats (enbart slemlösande och miljöbyte) varit symptomfri i stort sett helt och hållet. De gånger hon hostat är när hon fått hö. Min häst äter endast hösilage och har stått på både torv och spån. Däremot vet jag inte alls hur hon skulle reagera på halm. Däremot skulle jag aldrig kunna ställa henne på ett stall med dålig ventilation. Men det skulle jag inte göra med någon häst någonsin igen eftersom det var den dåliga luften som gjorde min häst sjuk.

Veterinären som behandlade min häst sa att 25% av hästarna i Sverige lider av luftrörsproblem. En häst ska normalt sett inte hosta. Självklart kan den vara förkyld eller sätta i halsen. Men när flera hästar i stallet hostar regelbundet och gärna på morgonen borde man kanske öppna ögonen?

Som sagt, det är en knivig fråga. Min pålla är ju helt "frisk" så länge som jag ger henne hösilage och har henne i stall med god ventilation, vilket alla hästar borde ha rätt till.

Ja det är verkligen jättesvårt. Byta stall det gör jag helst inte då det inte finns några andra i närheten som har de underbara hagarna och ridmöjligheter som mitt stall har.
Jag kommer säga till ägaren att jag köper honom om jag får ha honom på prov, annars får det vara.

Jag skulle inte chansa, problem kommer ändå utan att man börjar med ett. Hostan kan bero på så mkt mer än att den inte tål att hö, den kan vara allergisk mot en hel massa saker. Den kanske måste medicinera under långa perioder. Jag är också misstänksam mot säljare som säger "det eller det gör den bara för att, den brukar inte göra så". Har själv varit alldeles för godtrogen vid hästköp.

Ja det är verkligen jättesvårt. Byta stall det gör jag helst inte då det inte finns några andra i närheten som har de underbara hagarna och ridmöjligheter som mitt stall har.
Jag kommer säga till ägaren att jag köper honom om jag får ha honom på prov, annars får det vara.

Det finns fler hästar som är fantastiska till salu!! Har du den på prov kanske du blir jättekär i hästen och köper dig ett jätteproblem! Har haft en hosthäst och det kan vara så att den just nu, när det är torrt och varmt mår helt ok för att när den stallas in, vädret blir fuktigt och kallt - blir hur vissen som helst! Glöm den!! En kroniskt hosthäst är kroniskt sjuk och blir aldrig bra hur mycket du än fixar med hö, strö, stall, luft osv. Köp dig en så frisk häst det bara går! Det är köparens marknad nu och finns oändligt med hästar till salu!!!

Min pålle var hosthäst innan jag köpte honom. Nu hostar han aldrig, trots att han står på halm och äter hö. Stallet är väldigt väl ventilerat. Fick inskrivet i kontraktet att de skulle ta tillbaka honom om han inte blev frisk när han stod hos mig. Kan vara en idé för dig att få in en liknande klausul i kontraktet.

Aldrig att jag skulle köpa på mig problem, de kommer tids nog ändå. Har du oturen så kanske hans hosta förvärras o då kanske blir hästlös snart igen. Det finns många friska hästar till salu, satsa på nån av dessa istället

Jag har fått ägaren att gå med på att jag får prova honom i två veckor först och att mi veterinär besiktigar honom. Om hostan inte går över under de två veckorna så kommer jag inte köpa honom.
Det finns många fina hästar till salu absolut, men tyvörr inte så många i min prisklass!

Har en bronkit häst själv, & det är så gott som alltid kroniskt. Du kan hålla det borta genom att anpassa allt för honom, som vissa skrivit här.

Min får örter varje dag för det & han funkar bra på det. Men så fort han får en bal som jag inte sett är dammig inuti så har han fått tillbaks hostan & snorar.
Det är mycket att tänka på för hans skull. Det påverkar oftast ridining då du börjar kräva lite mer i kondition av honom. Våran hostar då. Två veckor är inte tillräckligt för att du ska kunna avgöra hur hans hosta blir hos Er.
När han blir mer igånsatt, vädret sämre så kan han bli värre, då står du där & kan inte ångra dig. Det finns andra fantastiska hästar utan bronkit där ute i landet.

Det jag vet idag gör att jag inte hade köpt en bronkit häst. Men våran sa dom inget om, utan bronkit hästarna säljs oftast på sommaren, då symtomen är minimal el. helt borta.

Lär dig av våra andras misstag & avstå !

Visst kan man välja att köpa en häst med ett problem om man vet vad man ger sig in på och är beredd att ta konsekvenserna. Hosthästar kan bli symptomfria med rätt uppstallning och omständigheter men det krävs att ägaren är beredd att göra det som krävs och att man inser att det inte finns några garantier. Om du inte är beredd på det ska du inte köpa hästen. Det finns många andra hästar.

Efter att ha haft CoPD-häst kan jag förstå din tveksamma inställning.

Jag hade kunnat tänka mig att köpa en bronkithäst, men bara om jag hade fått luftvägarna kollade (det är ju en baggis på klinkik) och endast om jag hade haft stall hemma så jag själv hade fått ge hästen de förutsättningar som krävs. Att vara utlämnad till andras idéer om ventilation, soprutiner, fodringsrutiner och foderhygien gör jag inte igen, det är för frusterande och kostsamt.

Hade jag haft utebox och garanterat gott foder, då hade jag kanske kunnat fundera på det under förutsättning att priset är satt utifrån förutsättningarna. D v s billig häst. Behandlingarna är så dyra att det faktiskt påverkar inköpspriset.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka