Köpa häst med hosta???

Marina_s70

Trådstartare
Vi har en stor foderhäst (ca172cm) som vi funderar på att köpa efter sommaren.
Han är 8år utländsk import, stor och snäll.
Men han har haft hosta länge enligt ägaren, så hon gav han alger mot det och hon tyckte det hjälpte. Jag köpte nu lakritsrot för att se om det blir bättre.

Hans hosta kan vara lite slemmig ibland och torrhosta ibland. Vi trodde det kunde bero på höet men han hostar även ute när han äter gräs.

Upptäckte även häromdagen att det verkade som han hade svårt att andas när han låg ner. När han reste sig så var det som vanligt.

Vad kan det tänkas vara?

Han har även haft strålröta sen vi hämta han (ca 1 årsen) 1 hov är fortfarande inte bra. Vi har provat ALLT och lite till men det verka som att Keratex är bäst utav allt.

Vågar man köpa hästen? Eller är det risk för stora kostnader längre fram?

Sv: Köpa häst med hosta???

En häst som är så pass påverkad måste undersökas av veterinär. Gäller även om ni fortsätter att "bara" ha den på foder.
Det finns en risk för såväl stora kostnader som känslomässigt jobbiga perioder, ja. Men det finns också bra hjälp att få, bara ni får rätt diagnos.

Jag hade inte köpt . Luftvägs problem är oftast kroniska och kräver mkt resurser milt talat att ens hålla bukt på och är det kroniskt blir det inte bättre utan sämre över tid.

Hade tagit hästen på fullständig utredning och fått diagnos innan jag öht övervägt köp .

Han hostar inte hela tiden och varje dag
Ägaren sa att det inte var någon fara med hans hosta. Har glömt å fråga om hon har kollat upp det.

Han hostar även till i ridningen

Men upptäcker jag igen att han andas svårt när han ligger ner så åker vi in med han...

Jag tycker att ni ska kolla upp det hos veterinär även om ägaren påstår att det inte är någon fara, faktiskt.
Jag menar inte att låta dryg på något sätt, men det är onödigt att hästen går och hostar om det är något som är behandlingsbart. Ni får kanske en piggare och gladare ridhäst på köpet!

Har det gjorts några miljöåtgärder för att lindra hostan?

Host häst är inget bra köp även om han får vård så kanske det kan komma tillbaka?

Host häst är inget bra köp även om han får vård så kanske det kan komma tillbaka?

Exakt det är oftast kroniskt om hostan varat kontinuerligt särskilt om inga yttre omständigheter orsakar det tillfälligt . Hosta är ett symptom på problem i luftvägarna och är det kroniskt förstår du problematiken .

Jag har haft en hosthäst med kroniska besvär. Det är inte bara grovfoder eller att hästen står på stall som kan vara problemet. Även vädret spelade roll för min häst. Jag skulle aldrig köpa mig en häst med problem med hosta, som några tidigare skrivit så blir det väldigt lätt kroniska problem.

Den sista tiden min häst fanns var han tvungen att få cortison för att luftvägarna skulle fungera, det behöver kanske inte bli så för din häst, men risken finns. I vilket fall som helst skulle jag konsultera veterinär, även om det blir köp eller ej.

Fråga veterinär! Om han hostar är det något i miljön han reagerar på.

Tusen tack för alla svar!

Vi har beslutat oss för att inte köpa han och det kommer bli jättejobbigt att lämna tillbaka denna snälla lilla plutt.....

Sen kommer det tråkiga och jobbiga igen att hitta en ny häst...Till min dotter som vill ut och tävla. Vi har haft otur med våra foderhästar dom senaste 3åren.

Skall det vara så svårt att hitta en frisk häst med en normal ägare????

Senast ändrad:

Varför inte fråga en veterinär först hur prognosen ser ut och hur mycket det påverkar honom?

Nu har vi bokat tid på en Häst Klinik så får vi se vad dom säger om lilla gubben.
Vi får hoppas att det inte är något allvarligt

Nu har vi bokat tid på en Häst Klinik så får vi se vad dom säger om lilla gubben.
Vi får hoppas att det inte är något allvarligt

Håller tummarna för att det är något som går att hålla schack, har själv en hosthäst men hon är besvärsfri om hon får hösilage och står på torv. Ett tag förvarade vi höbalar i stallet och då började hon hosta igen.

Varför inte passa på att kolla igenom hela hästen när ni ändå är på klinik? Menar inte att i ska röntga och så men en enklare hälsokontroll om ni funderar på att behålla honom.

Jag skulle inte köpa på mig problem.

Det finns massor av fina trevliga hästar out there som inte har hälsoproblem.

Jag tror nog att det är en prisfråga - man får helt enkelt vad man betalar för.

Ang att andningen låter ansträngt när han ligger så är det helt normalt. Alla hästar jag träffat andas tungt när de ligger, så just det har inget med astma ed att göra.

Men du bör ju kolla upp hästen ordentligt, den kanske behöver medicineras för att må bra. Att han har slem i luftvägarna och ofta hostar låter inte så bra.

Om vi skulle ha köpt han så skulle vi göra en snabb röntgen på benen och ryggen. Han är ju trots allt en stor häst och polsk import......
Vår polska import fick vi avliva efter 6mån, så vi har sagt aldrig mera en import...

Idag har han kutat runt i hagen och ingen hosta vad jag har hört
Så han kanske är allergisk???

Vi får se vad dom säger på kliniken

? De andas inte tungt för att de ligger om de är friska .

Konstig reflektion just i samband med en tråd där Hästen historiskt har problem med luftvägarna .

Nu har vi varit på kliniken med hästen och han hade Bronkit
Så vi skall medicinera han i ca 21 dagar och sen återbesök om 1 månad

Vi har meddelat ägaren att vi inte köper han..... och hon åker med sen när vi skall på återbesöket.

Vi får hoppas att han svarar på medicinen annars skulle han få kortison sen och spola ren halsen.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 977
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka