Köpa häst med fång?

I

Ida81

Jag behöver råd...Hade äntligen hittat en häst som allt kändes bra med, och så drabbas hästen av fång! Hästen har aldrig haft fång förut och anfallet har nu troligen utlösts av för mycket kraftfoder i kombination med ingen motion. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hur stor är risken att en häst drabbas av fång igen? Hästen är 8 år gammal. :confused:

Sv: Köpa häst med fång?

Varför köpa på dig problem? Finns massor av friska hästar där ute. Problem får man ändå. Med en fånghäst får man alltid planera, vara orolig för nya anfall, hålla koll på vad hästen äter osv.

När blev hästen sjuk? Tänk på att det tar flera månader för en häst att återhämta sig efter ett fånganfall, är du villig att vänta kanske 6 månader innan du kan börja rida din nyköpta häst? Är du villig att lägga ut massor med pengar på veterinärvård om den skulle drabbas av nya anfall? Vill du ha en häst som troligen inte kan gå på bete på sommrarna?

Fundera på vad du vill ha ut av ditt hästägande o utgå från det

Jag håller med arabia, varför köpa sej på ett problem? Har dom väl börjat få fång så brukar det återkomma.

Se dej om efter en annan häst, det finns gott om hästar. Lycka till!

Hade aldrig köpt en häst med en så smärtsam sjukdom, med så hög återfallsfrekvens. Det är inte roligt att hela tiden behöva vakta vad hästen får i sig, gå och nojja över om den ändå inte har lite ont och vara orolig för hästens hälsa.

Hade aldrig köpt en häst som har haft fång.

Finns massa friska hästar att köpa.

Aldrig i livet!

För det första finns inga garantier att den någonsin blir fullt återställd, för det andra så löper den ökad risk att få fång igen jmf med en häst som aldrig haft det och för det tredje så en fånghäst innebär extremt mycket extra passning, trixande och ffa en nästan ständig 'noja'.

Jag skulle inte köpa en fånghäst under NÅGON annan omständighet än om jag köpte den som sällskap till en annan fångis, och där den vid köp var helt u.a. och återställd. Dock kommer man inte undan nojan, och risken för återfall och sa jag NOJAN.

Sommaren som ska vara en avslappnad tid innebär massa tid på box, munkorg, koll att munkorg sitter på, koll av hovar etc etc etc, det är eg om man börjar tänka efter en 'vidrig tid'. Just för att risken alltid finns där.

Så jag skulle absolut inte ens om jag fick den GRATIS skaffa mig en ridhäst med pågående fång. Never.

/Alexandra - med två fångisar, dock symptomfria osv nu. Den ena inköpt som sällskap till den andra (som fick fång hos mig). Och det är inget jag önskar min värsta ovän eg, att behöva ha och hålla fångisar, det är ett evigt pyssel och ett evigt kollade - och 'oron'.

Dessutom känner man sig som en skurk redan innan ett återfall, eftersom man tvingar hästen till ett liv som inte är särskilt avunsvärt (gruspaddock istället för gräs, box istället för dygnetruntbete etc). När sedan anfallet kommer känner man sig som en hemsk djurplågare som framkallat detta hemska smärttillstånd för hästen.

Ja, fång är inte roligt...

Dessutom känner man sig som en skurk redan innan ett återfall, eftersom man tvingar hästen till ett liv som inte är särskilt avunsvärt (gruspaddock istället för gräs, box istället för dygnetruntbete etc). När sedan anfallet kommer känner man sig som en hemsk djurplågare som framkallat detta hemska smärttillstånd för hästen.

Ja, fång är inte roligt...

Exakt. Man kan/måste glömma alla de där saker man EGENTLIGEN anser hästar ska ha. Som jag, jag har eg som ideal att LÅNGA dagar ute i hage, minst 12 h, samt så nära fritt grovfoder det går (av anpassad sort). Och sommartid ute heldygn och äta gräs, ev inne pga insekter då.

Och hur ser sommaren ut här? Stackarna går ute 8 h per dag, mellan 10 - 18. Med munkorgar och jag ser till att (då jag inte har gräsfri hage) klippa ner gräset så det knappt kommer in något genom det lilla hålet i munkorgen. Iofs är hästarna nöjda med att gå och försöka noppa gräs, men utetiden är bedrövligt dålig, även om mina snällt accepterar så det SKÄR i mig. Hagen är heller inte (just för att kunna kontrollera gräset) så stor som jag skulle vilja ha den.

Vintern är bättre utetidsmässigt, då kan de få sina 12 h. Men vad är det för 12 h egentligen? De får pyttelite silage var fjärde h, som är slut på 10 minuter. Tuggtiden är fruktansvärt dålig, trots att jag 'spär ut' med halm för att öka den.

Nu har ju jag 'turen' att ha tålmodiga, accepterande individer som tycker livet är helt okej ändå. Men alla är INTE så, och då står man inte bara inför att göra våld på sina egna principer, utan att endera ta bort hästen eller låta den ha ett liv även HÄSTEN tycker är miserabelt. Alla hästar har helt enkelt inte 'temperament och läggning' för att 'klara' det livet.

Kompisen skojar om att jag blivit 'väldigt tysk' i min hästhållning. Hon förstår ju varför och kritiserar inte, men det ligger en hel del i det. Mycket box etc. Och kombinationen mycket box OCH hårt begränsad mat är extra tråkig. Även om jag just nu efter över ett års slit lyckats hitta en nivå där de kan få hyfsat mkt halm.

Men ändå finns oron där hela tiden. Puls- och värmekollen, nojan om de har liite puls - är det värmen eller fång? Oron för att de ska få av sig munkorgen, eller ännu värre rymma och kunna äta helt olämpliga saker. Att hela tiden behöva ändra utetider, dra ner utetiden ännu mer särskilt riskfyllda perioder osv. Jag bävar redan för frostgräset.

För att förklara för någon som inte förstår - så det är på ett sätt en EXTREM LÄTTNAD att den ena är 'dömd' till mycket, mycket lång boxvila för annan anledning. För man blir så 'skadad' att mitt i allt elände dyker på allvar tanken upp att 'ja, men FÅNGRISKEN är ju minimal iaf, vad skönt'.

Med andra åkommer så blir förhoppningsvis hästen FRISK tillslut, och man kan slappna av och andras ut. Det jävliga med fång är att man aldrig når det läget, för det kan 'slå till' igen ÄVEN om man gjort allt man kan. Och precis som du skriver - den dagen känner man sig hemsk. Och det finns nästan alltid något man kunde gett annorlunda. Oavsett om man kunnat det eller ej kommer man känna så, och undra om 'det där äpplet' eller att man 'för man hade influensa inte kunde motionera dem på 2 v' eller si eller så spelade in.

Hej!

Jag skulle aldrig nånsin köpa på mej en häst med fång!

Återfallsrisken är som många redan skrivit stor och FÅNGESTEN släpper aldrig taget.

Du får hem en häst du inte kan rida på flera månader och när du väl får igång den kan du glömma saker som "åka bort några veckor med hästen på bete". Din häst kommer konstant behöva kollas, hållas i rätt hull- aldrig bli överviktig! Du kommer behöva ha koll på allt foder, alla foderbyten, jämt kolla puls och hovar..

Nej, det finns massor med hela hästar därute som kan ge dej både glädje och lugn- samma dag du får hem den. Fångisen kommer ge dej fångest och ett ganska tråkigt hästägarliv.

Köp den inte, är mitt råd!

/Lavinia, som har fångest utan fånghäst, min får INTE gå upp i vikt!

Måste bara tillägga att det måste innebära ren och skär ångest att ha en fånghäst uppstallad på inackorderingsstall. Där har ofta flera olika hand om fodringar, det kan ske tvära foderbyten, det kan ske felfodringar - ja, många mardrömsscenarion poppar upp.

Glad att inte ha fånghäst.

Nu måste jag bara skriva min "historia" här då. Och nu lägger jag till att jag förstår er som skriver att hon inte ska köpa häst med fång.

Förkortad version:

I slutet av maj hämtade jag hem min fösta egna häst, ni vet säkert hur glad man är då :) för 3 år sedan fick han diagnosen (säger man så?) avsprängnings frakturer i båda hovbenen fram, Alltså sprickor i hovbenen. Vi röntgade honom hemma i stallet, för att se att det hade läkt helt, och det visade sig att han aldrig hade haft frakturerna i hovbenen men istället hade han haft fång, det var då i februari han hade haft fång.

Eftersom dåvarande ägarna inte visste om det så har han, vad jag vet gått på vanligt sommarbete alla år. Och även i år han han gått på vanligt bete, utan munkorg, ibland nedklippt gräs men det var för att alla 3 hästarna blev feta (precis innan jag fick vete om fången).

Alltså, jag köpte en häst som hade haft fång. Jag kollar honom självklart och låter honom inte bli för fet, men det hade jag gjort med vilken häst som helst. Han går på vanligt sommarbete och mår bra.

// Tjo från oss

Har man tur, får man en sån häst, som inte får återfall och kan leva ett normalt liv även efter fången.

Men varför chansa och köpa en sån? Det går ju inte att förutsäga hur fångbenägen hästen kommer att vara i framtiden.

Det är nu 1½ år sen min häst fick fång och kraftiga hovbensrotationer. VI är nu i gång med ridningen igen, vilket känns roligt, men hela denna sommaren har jag fått hålla mig hemma, för att kunna ta hand om hästen, när alla andra har haft det skönt och ledigt med hästarna på bete.

På en bra dag är jag bara i stallet två ggr om dagen under sommaren - vissa dagar kan det bli 4 ggr. I tankarna är jag där jämt. Funderar hela tiden över hur jag skaffa hö, som passar honom, hur jag ska göra med hagen för att få lagom med gräs, hur jag ska skaffa hjälp till honom till helgen, när jag ska bort, hur jag ska lösa det så att han får en sällskapshäst, som kan klara sig på samma hö och lika kort gräs som min, om han kommer få återfall när han ska avmaskas etc etc.....

och i alla fall för mig, så det hjälper inte att hästen hållitnsig bra. Min shettis har haft fång innan jag köpte honom. När jag köpte honom var han symptomfri, och inte fått fång igen trots att han var groteskt fet, hade för långa hovar, åt fritt hö och dessuom gick på frostgräs. Ändå är jag nojig han ska få fång igen, och all koll och passning som beskrivits.

Visst, inte lika hypernojig med honom som med den som har ir, som dessutom fick fång helt utan aledning i februari, men nojan är alltid där.

Alla hästar kan få fång, men risken är så mycket större för en som redan haft det.

Skulle heller aldrig köpa en häst som haft fång. Mina två diagnostiserades fång ungefär samtidigt, ena efter en del diffusa symptom. Tyvärr dog den ena i kolik, den andra tog vi bort nu i maj efter 8 mån med vet.besök, röntgen, boxvilor, igångsättningar....han fick fång tillbaka utan eg. orsak. Jag måste säga att jag har nog inte mått så dåligt i hela mitt liv som under den tiden. Oroade mig hela tiden, hade dåligt samvete över boxvilan och den obefintliga maten....:crazy:

Jag vill och ska köpa en till häst, men oroar mig nästan redan för att nästa häst ska drabbas av fång! så hemsk sjukdom är det. Tror jag är lite "märkt" av gamla erfarenheter att det kommer att påverka nästa häst också. T.ex. vågar jag köpa shettis? kommer jag att våga ha hästen på dygnet runt bete? vågar jag ge mycket mat?

och FÅNGESTEN släpper aldrig taget.

Har haft 3 fång fria somrar med min pålle och han får gå ute dygnet runt en månad på "bete" när gräset har lagt sig och stödfodringen infaller, han går på magert bete.

Hursomhelst så kommer den där FÅNGESTEN, den kommer ungefär i februari och sitter i till oktober, den gör små glapp när jag är i stallet med honom och när han är inne, men vissa dagar så knyter det sig ändå i magen och jag vill åka ut och panik kolla honom, för att "nått känns fel".

Skippa skiten, jätte trist om det är en bra häst, jag menar min har inte haft nå problem efter det, men det är döjobbigt att oroa sig hela våren och sommaren.

Usch, ja, jag kan skriva under på all "fångest" och panik som föregående talare har skrivit om... Det är INTE kul och man blir fruktansvärt låst...

Jag behöver råd...Hade äntligen hittat en häst som allt kändes bra med, och så drabbas hästen av fång! Hästen har aldrig haft fång förut och anfallet har nu troligen utlösts av för mycket kraftfoder i kombination med ingen motion. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hur stor är risken att en häst drabbas av fång igen? Hästen är 8 år gammal. :confused:

Nej. Aldrig i livet att jag skulle köpa på mig en häst med fång. Aldrig - i - hela - mitt - liv !!!

Jag oroar mig i stort sett större av min vakna tid över min häst. Minsta lilla tecken på att något inte är som det ska så är dagen/veckan/månaden/året helt åt skogen och måste ägnas åt REHAB.

Man blir fruktansvärt trött, och slut av att äga en fånghäst.

Ok! Tack för alla råd. Låter som alla är eniga om att köpa fånghäst är en dålig idé. Synd när hästen är så trevlig i övrigt bara :(

Ok! Tack för alla råd. Låter som alla är eniga om att köpa fånghäst är en dålig idé. Synd när hästen är så trevlig i övrigt bara :(

Du har fattat ett klokt beslut! Du kommer hitta en annan frisk häst:) Lycka till..

Jag fick avliva min drömhäst som blev sjuk i fång. Det är verkligen en hemsk och framförallt lurig sjukdom. Fångesten som man har ständigt är så jobbig...

Ja det är självklart jättesynd, men du får trösta dig med att hästens trevlighet kommer du mkt sällan att få glädje av, då risken att du kommer spendera hela din tillvaro med enbart fångproblem som kommer ta upp hela din tillvaro med, och runt om hästen, vilket kommer påverka hela din övriga tillvaro typ 24/7, är oerhört stor.

Köp en frisk häst!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka