Sv: Köpa häst? Ja? - Nej?
Hur jobbig skolan blir beror helt och hållet på dig själv. Jag gjorde inte en enda läxa på min fritid när jag gick i högstadiet och gymnasiet, utan jag gjorde dem på lektionerna eller rasterna. Så när jag kom hem hade jag all tid i världen åt hästarna. Men jag gick i princip aldrig på bio, aldrig ut med kompisar, hade ingen pojkvän och spenerade oftast helgnätterna åt mina andra hobbys. På vardagarna var det bara hästarna och skolan jag hade tid och ork för.
Beroende på var du stallar in hästen så kan kostnaderna bli höga eller låga, men de kommer i vilket fall som helst överstiga ditt studiebidrag. Så har du snälla föräldrar som har sparat undan en rejäl slant åt dig så kan det funka ändå, annars måste de skjuta till pengar varje månad för att det ska gå ihop.
Man får offra mycket när man har häst, men de flesta med häst gör gärna den uppoffringen för sina bästa, 4-benta, vänner. Men man bör vara medveten om att det troligen inte finns på världskartan ens ibland att gå ut med kompisar och ha roligt, dels för att tiden inte finns och dels för att man inte har råd. Att resa utomlands i en vecka, eller ens över en helg, kan bli väldans svårt om ingen kan passa hästen under tiden.
Det är litegrann som att skaffa barn (missförstå mig rätt nu) för man måste fokusera till 100% på att man har häst och därför kan man inte rymma ibland och skita i allt ansvar. Jag har stått och mockat i 40 graders feber åtskilliga gånger för att ingen kunde hjälpa mig, och det är nåt som jag gärna gör för att behålla mina pållar, men just när man står där så är det inte särskilt muntert. Och mina föräldrar har muttrat mer än en gång om att de måste skjutsa till och från stallet i tid och otid, så man blandar liksom in hela familjen i hästens skötsel och behov.
Känner du att du klarar det så ge det ett försök! Men börja med en foderhäst för säkerhets skull, det är schysstast mot djuret om du skulle ge upp mitt i bistraste vintern.