Köpa häst? Ja? - Nej?

M

Milen

Hej!
Ny här vet en om jag skriver i rätt forum. :confused::crazy:
Är 15 år och drömmer om en häst. (fortfarande;))

Men för det första: Börjar jag snart 9.an! Är det klokt att köpa häst då?

För det andra: Alla säger att det är dyrt. Och det vat jag!
Men Hur dyrt är det? Vad kostar foder,torv/spån,hovslagare osv. hur mycket blir det per månad?

Är det billigare på att ha på foder och isåfall hur mycket billigare.

Snälla hjälp mig lösa dessa frågor :)

Sv: Köpa häst? Ja? - Nej?

Hej ;D
Jag tror att det beror sig helt på hur mkt du kan tänka dig att offra för hästarna och vad du har för mål med skolan, hur beroende du är av att vara mkt medkompisar/killen. Hästar tar mycket tid med andra ord.

Angående priset tror jag du ska räkna med 4000-5000 i månaden i stora drag.
Det är oftast inte billigare att hålla en häst på foder, det enda är väl att du slipper inköpspriset och möjligen köp av utrustning osv.

Det beror ju lite på om du har föräldrar som ställer upp och hjälper dig med vård och kostnader av hästen.
Kostnaden varierar ju lite efter var man bor också.
Fördelen med foderhäst eller att hyra häst är ju att du har möjlighet att känna efter om du verkligen har tiden för en häst. Man hinner inte med så mycket mer än hästen och skolan.
Oftast står ägaren till hästen för försäkringen, så den kostnaden kan man ju slippa om man lånar häst.

Jag tycker helt klart du ska ta en häst på foder. Detta för att känna efter hur det är att ha egen häst, framförallt att känna på kostnaderna! Min foderhäst som jag har kostar mig 1000:- i rena stall- och foderkostnader per månad, men naturligtvis tillkommer försäkring, viss utrustning mm. Då har jag dock hästen i grannens stall till "kompispris", och hjälper dem med stallsysslor, ut- och insläpp mm.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju mycket på hur engagerade dina fräldrar är och framförallt, hur engagerad du är. Det är inte så kul att åka till stallet och mocka varje dag (när hästen står inne vill säg). Dessutom så kan jag tänka mig att du behöver en hel del tid till plugg nu sista året, vilket kommer ta ännu mer tid på din fritid.

Jag har själv aldrig haft häst på foder men jag tror att det blir billigare. Det finns en tråd här på buke om kostnader av häst och det var allt möjligt mellan 2000 och 8000. Men jag tror att det är svårt att komma undan med mindre än 3000, jag tror inte att du ska räkna med det iaf. Om du räknar med 4000-5000 så kanske du får lite över med lite tur.

Sen beror det en del på var du hade tänkt stalla upp hästen, om du ska ha den i ett eget stall eller om du ska hyra in dig i ett stall nån annan stans. Det kan ju ingå massa olika i hyran, de kan hjälpa till med insläpp och på vissa ställen hjälps man åt med mockning och sånt. Då kanske du bara behöver göra det ett par gånger i veckan, men kanske några extra boxar istället. Det kan dessutom vara bra om du nån gång skulle behöva resa bort eller blir sjuk så finns det förhoppningsvis någon som kan ta hand om din häst under tiden.
Rätt stall kan vara avgörande!

För mig kostar det ca 2000:-/mån dem månader hästen inte går på bete.

Dom månader han går på bete blir det nåra ynka 100 för skoning, och halva stallhyran dvs 250:-

Tänk på att du verkligen ska ha intresset och tiden för att ha häst. Det är både dyrt att ha häst och tar mycket tid.

Stallhyran varierar från stall till stall. Våra inhyrda i vårat stall betalar 1900kr/månad och gå ingår: ut/insläpp alla dagar, fodringar 4ggr om dagen alla dagar, spån, havre, max 10kg/hö per dag, mkt utevistelse, och ridbana precis vid stallet.
Tänk också på vad som ingår i stallhyran när du letar efter stallplats, för det är väldigt varierande och det är det som även avgör priset.
Skoning kan kosta allt ifrån 500kr och uppåt, jag själv betalar 600kr/per skoning på vår/sommar/höst på vintern blir det 900kr då min häst har guldskor.
Nu vet inte jag riktigt vart du bor i Sverige men räkna iaf med en stallhyra på 1.500kr/månad plus hovslagare ca 600kr. Sedan tillkommer även vaccinationer och avmaskningar.

Det är faktiskt inte mycket billigare att ha häst på foder, det är bara att du slipper att betala köpet av hästen. Men du betalar fortfarande för stallplatsen, foder, spån, hovslagare. Oftast så betalar ägaren försäkringen. Men tänk på att detta då inte heller är din egen häst.

Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor! Lycka till !

MVH Mikaela

Jag skulle rekomendera att du väntar till du börjar gymnasiet. Det är stor skillnad på grundskola o gymnasie..
Om du vill känna på hur det känns att rida lite mer så kanske du kan försöka få tag på en medryttarhäst så länge?! :)

Det är väldigt dyrt att ha häst om man inte har turen att ha den uppstallad billigt, och slipper från sjukdommar/skador.
Hur stor kostnaden blir beror helt o hållet på var du bor men du får räkna med att det går på över 3000:- plus att du bör ha sparade pengar för eventuella veterinärräknignar (Kan bli väldigt dyrt, och det är ju trist om du måste ta bort hästen för att du inte har råd med behandling...)

jag köpte häst (första:love:) sommaren innan jag skulle börja nian, mina föräldrar visste knappt vad en häst var och jag har fått gjort allt själv, vilket har blivit satans jobbigt vid varje terminsslut, har varit påväg "in i väggen" två ggr men jag har haft en satans otur;)

har nu, 3 år senare inte haft en sovmorgon sen i december (med undantag för tre söndagar då jag var på praktik utomlands) och kommer inte ha en till september, hästen har haft en ögonskada och går på medicin 2ggr om dagen, som mest var det fyra ggr/dag. när det var som värst sov jag ca 5h per natt i ca 3 månader i sträck, plus skola på det...första månaden går man på energireserv, andra på adrenalin och socker. tredje går man på vilja. det finns säkert folk som har haft det värre;)

det är bara en av våra historier, ibland hatar man att ha häst!! t.ex på regninga måndagsmornar då man måste gå upp halv 5...

men det är värt allt slit och folk som pratar skit och gnäller på småsaker!

jag tycker att du ska skaffa häst, man lär sig så förbannat mycket om både människor och hästar :idea: men var beredd på att få kämpa. man får en äkta vän som lever bara för dig

ridsport handlar inte om liv eller död, det är viktigare än så:laugh:

jag drömde också om en häst då, vänta med det något år är mitt råd, jag börjar nu trean på gymnasiet och har köpt häst för några månader sen. Jag har nu bestämt mig för att skaffa medryttare för både min och hästens skull.
Gymnasiet blir jobbigt, inte minst första året, betygen är jätte viktiga liksom i nian, och hästen tar all din lediga tid.
Räkna med minst 2000 kr/mån, men jag bor i liten ort och har extrem billig stallhyra.... så räkna med minst 3000 kr/mån Det finns alltid saker man inte räkna med.

Det är inte så stor skillnad på egen och foderhäst, det är i så fall inköpssumman, sattsa på att bli medryttare eller halvfodervärd på en häst istället. Det lönar sig på flera sätt om inte annat kan du spara penga som kan användas till din framtida häst.

Men glöm inte att det är ditt val och tänk igenom för och nackdelar med en häst som bara du sköter och betala för.

Hur jobbig skolan blir beror helt och hållet på dig själv. Jag gjorde inte en enda läxa på min fritid när jag gick i högstadiet och gymnasiet, utan jag gjorde dem på lektionerna eller rasterna. Så när jag kom hem hade jag all tid i världen åt hästarna. Men jag gick i princip aldrig på bio, aldrig ut med kompisar, hade ingen pojkvän och spenerade oftast helgnätterna åt mina andra hobbys. På vardagarna var det bara hästarna och skolan jag hade tid och ork för.

Beroende på var du stallar in hästen så kan kostnaderna bli höga eller låga, men de kommer i vilket fall som helst överstiga ditt studiebidrag. Så har du snälla föräldrar som har sparat undan en rejäl slant åt dig så kan det funka ändå, annars måste de skjuta till pengar varje månad för att det ska gå ihop.

Man får offra mycket när man har häst, men de flesta med häst gör gärna den uppoffringen för sina bästa, 4-benta, vänner. Men man bör vara medveten om att det troligen inte finns på världskartan ens ibland att gå ut med kompisar och ha roligt, dels för att tiden inte finns och dels för att man inte har råd. Att resa utomlands i en vecka, eller ens över en helg, kan bli väldans svårt om ingen kan passa hästen under tiden.

Det är litegrann som att skaffa barn (missförstå mig rätt nu) för man måste fokusera till 100% på att man har häst och därför kan man inte rymma ibland och skita i allt ansvar. Jag har stått och mockat i 40 graders feber åtskilliga gånger för att ingen kunde hjälpa mig, och det är nåt som jag gärna gör för att behålla mina pållar, men just när man står där så är det inte särskilt muntert. Och mina föräldrar har muttrat mer än en gång om att de måste skjutsa till och från stallet i tid och otid, så man blandar liksom in hela familjen i hästens skötsel och behov.

Känner du att du klarar det så ge det ett försök! Men börja med en foderhäst för säkerhets skull, det är schysstast mot djuret om du skulle ge upp mitt i bistraste vintern.

Jag tycker inte du ska köpa häst just nu.
Försök hitta en medryttarhäst som du kan hjälpa till med 1-2 dagar i veckan.
Skolan är viktig o just sista året är superviktigt.
De som redan har haft hästar i flera år har kommit på sätt att hinna med båda. Men du som inte har haft häst innan kommer nog att få för lite tid till både häst och skola.
// Linda

Håller med, Jag köppte första hästen i nian och ja fick gå om ett år ;D!!
Men de beror på hur du är i person, men de är lätt att blir man "sliten" och inte orkar.
Bli medryttare till en början, först 1,2 dagar och sen kan du ju alltid komma överens om tdu tar (TEX) mån,ons,fre,.. och sön lite då och då. och att ni delar på kostnaderna så att du får "känna" på hur de är att få betala osv.

du har fått jättebra råd. men jag kände att jag kanske skulle hoppa in med lite tips ändå.

jag köpte min ponny när jag gick på högstadiet, jag hann med henne jättebra och det flöt på toppen. när jag sedan skulle söka gymnasiet hittade jag min drömlinje 22 mil hemifrån. så detta år har jag haft med mig ponnyn på skolan, det har varit rätt ordentligt krävande. skolan har blivit lidande, hästen går ju alltid först! så nu har jag insett att jag inte hinner med längre, och sålde henne nu i sommar. visserligen till världens bästa människor, och jag har också utvecklats mycket med henne under tiden jag haft henne. men det kan ändå vara bra att tänka på, gymnasiet ger idag stora möjligheter. och då kan det vara svårt om man har häst, dessutom tar skolan mer tid än tidigare.

men du gör såklart som du känner för, detta kan dock vara bra att ha med i beräkningarna!

Lycka till i framtiden!

/Sanna

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 842
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
2 053
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama