köpa häst från USA?

Seabaz

Trådstartare
Vilka processer går man igenom när man ska köpa häst från utlandet?

Såhär långt har jag fattat:

Jag reser dit, kollar på häst, bestämmer mig för häst X och vill ha med den hem till Sverige.
Sen då?? hehe

Vad händer sedan?
Vilka papper?
Båt eller flyg?
Karantän?

Vad kostar allting om man fixar allt själv, allt med pappren och tillstånd eller vad det nu kan vara?

Och vad kostar det om man går genom en förmedlare?

Om man går genom en förmedlare, är det oftast då bara dennes "kontakter" dom hjälper till att förmedla hästar från?
Eller kan man köpa av en privatperson själv och sedan anlite förmedlare med själva importen och att skaffa papper?

Vad går kalaset på? Exklusive sin egen resa för att hitta rätt häst då ;)

Sv: köpa häst från USA?

Enklast för att få rätt svar så kontakta Jordbruksverket om ev karantän, vacination och intyg, Tullverket om avgifter och en speditör om transporten och transportvägen. Den som oftast brukar användas mellan Sverige och USA är Ingstad & Co.

Sv: köpa häst från USA?

Det enklaste ar att anlita ett transportbolag sa skoter de resten. Det ar manga ganger riktigt krangligt att transportera en hast fran USA till Europa, sa jag tycker att du ska lata de som ar vana vid det skota allting. Ett transportbolag skoter alla papper och hastena omvardnad. Du behover bara saga till dem vart hasten ska, sa fixar dem det.

Vill du dock gora allting sjalv, tycker jag att du ska ta kontakt med KLM (flygbolaget), da de har mest erfarenhet och ar relativt billiga.
Men jag lovar att det ar billigare med ett transportbolag eftersom de flyger sa manga hastar och har helt andra priser an vad du som privatperson har.
Priset ar olika beroende pa vart i USA du hittar din hast. Det ar stor skillnad mellan ost och vastkusten.
Nu vet jag inte vad det kostar fran Sverige, men fran Irland brukar det kosta ca 5-6000 euro fran Dublin, via Amsterdam, till USA...antingen LA eller New York.

Idagens lage aker ingen hast bat mellan USA och Europa, det tar for lang tid och ar inte helt snallt mot hastarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
3 269
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Hästmänniskan Är på gång att köpa en häst, det blir första gången jag köper en häst, dessutom av en människa jag inte känner. Hästen står ca 60 mil...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Pilotta
·
D
Ekonomi & Juridik :idea: Jag och min make, mestadels maken har funderat ihop en väldigt rolig och på papperet lönsam idé. Jag tänkte ni kunde komma med...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
18 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka