Köpa häst billigt och ta över försäkring med högre livvärde.

break_a_leg

Trådstartare
I en annan tråd kom frågan upp om man har rätt att ta över en befintlig försäkring om man köper en häst för mkt mindre än vad den är försäkrad för. Jag skrev att så inte var fallet, och mailade till ett av de stora bolagen för att höra vad som gäller (eftersom det i bolagets villkor klart och tydligt står att man inte får göra ekonomisk vinning på sin försäkring).

Jag frågade alltså: Om jag köper en häst billigt (av någon anledning) har jag då rätt att ta över en befintlig försäkring med ett mkt högre livvärde. Jag hävdar att så inte är fallet, utan att man då måste sänka livvärdet. Vad är det som gäller?

Du har rätt i detta fall, man får inte tjäna på att ha ett djur
livförsäkrat.

Så köper man hästen billigare än det försäkringsbelopp hästen har på det förra avtalet så skall livbeloppet justeras. Om man sedan tränar och tävlar och kan presentera meriter för hästen så kan man naturligtvis höja hästen igen.

Visste ni om detta?

Senast ändrad:
Sv: Köpa häst billigt och ta över försäkring med högre livvärde.

Förra försäkringen vi hade så tog vi över försäkring värd 15000 kr. Hästen köptes in för 5000 kr.
Men nu har vi bytt bolag och sänkt till 10000 kr.

Hade inte den blekaste faktiskt. Har bara köpt en häst "billigt", och det var en unghäst som vi därefter höjt värdet och därmed försäkringsvärdet på efter utbildning etc. Gammeln som vi fick, han blev ju utförsäkrad, men där var bara vet-vården intressant.

Skulle jag hamna i den situationen skulle jag ta en diskussion med mitt ombud eftersom jag säkert hade för avsikt att höja det ekonomiska värdet på hästen - för det går ju att göra likväl som man kan orsaka en värdeminskning hos djuret ... Och det sistnämnda har ju bolagen svårt att kontrollera om de inte kommer ut och besiktigar hästarna de försäkrar.

Senast ändrad av en moderator:

Har frågat mitt försäkringsbolag om dylikt ämne och hästen får försäkras i faktiskt marknadsvärde oavsett inköpspris. Försäkringsbolaget har faktiskt aldrig rätt att kräva att få veta inköpspriset, det är en helt frivillig uppgift att lämna, däremot kan de kräva att få bevis för att hästen verkligen har detta marknadsvärde den försäkras i. På mitt bolags nyteckningspapper finns inte ens någonstans att fylla i inköpspriset längre. Däremot får man inte överförsäkra en häst (även om man gjort en dum affär och gett alldeles för mkt pengar för en häst - det däremot är det inte många som känner till) När man vill försäkra en häst för höga belopp där försäkringsbolaget kan ana en överförsäkring så vill de ha bevis för prestationer el dylikt som ger hästen detta höga marknadsvärde. Detta pga "skenförsäljningar" till höga belopp för att försäkra in den dyrt för att sedan dömma ut den.

Ja, efter en tråd för något/några år sedan av ponnymamman tror jag det var som hade köpt en poony billigt med haft den försäkrad högre och fick bara ut inköpspriset när ponnyn tos bort kort därefter, jag har för mig att du var mycket aktiv i den här tråden eller blandar jag ihop dig med någon annan?

Men vad är en häst markandsvärde egentligen om det inte har "nått vissa resultat", en fd stallkamrat har på något sätt lyckats höja sitt gamla ÖK (ja ÖK är en komplimang) till att den är försäkrad för 200.000, jag tror faktistk helt ärligt att den inte skulle gå att sälja för 10.000 ens, den kan varken röra sig eller hoppa och speciellt snäll är den inte heller, jobbig att sko och i stort sätt "omöjlig" att lasta och är 185 cm hög. Den här hästen är uppenbarligen inte värd 200.000 men ändå har försäkringbolaget låtit hästen bli försäkrad för det.. vad gäller då, får han 10.000 som är MAX marknadsvärde på den här, eller ca 100.000 som ha har gett eller 200.000 som hästen är försäkrad i?

Jag har en förmåga att "ramla över" hästar till ett värde som är lägre än marknadsvärdet. Många ägare ser gärna att jag köper deras häst och sänker priset. Jag brukar alltid om jag ska försäkra in hästen uppge vad jag gett. Men också att det är under hästens normala värde. Jag har aldrig haft problem att få hästen försäkrad för vad som borde vara dess egentliga värde. Utan det försäkringsbolaget har gått efter är vad jag skulle få betala om jag behövde köpa en likvärdig häst.

Korrekt! Försäkringsbolagen har inget med att göra vad ägaren betalat för sin häst! Jag kan få en häst till skänks, köpa den för slaktvärdet eller betala en symbolisk summa, ett underpris osv osv....
Ett halvblod kan man försäkra för 100.000 utan att visa något som stärker hästens värde om den inte är för gammal. Problemet idag är ju knappast hästarnas "för höga" försäkringsvärde utan att de ofta är för dyrt att hålla dem försäkrade ens i närheten av vad de är värda.

Jag som har många hästar har endast vetrinärvård samt på några en liten försäkring som knappast täcker värdet och de hästar jag anser är mer värda har jag en rejäl försäkring på istället. ett exempel är en hbl val på 11år som står i 100.000 men inköptes för 20.000. Ett vetrinärintyg som intygar att hästen är frisk och ua är dock krav för att få försäkra en häst.

Det stämmer, det var ponnymamman som åkte på det den gången. Vet att hon hade en långrandig dialog med försäkringsbolaget i fråga men kommer inte ihåg att det blev en annan lösning. Är nog 1 eller 2 år sen.

Jo,jag visste om det, därför att jag varit med om det själv.

JAghade för några år sen en uppfödning som var försäkrad för 50 000, och rek att visas som hingst.

Pga olika omständigheter så gjorde jag en överenskommelse med en vännina som fick köpa honom symboliskt, försäkringsbolaget ville sänka honom till den symboliska summan vilket vi förstås motstred, men pga att att vi kunde "bevisa" att resterande belopp skulle vara likvärdigt med utbildning och ev lektioner i framtiden så gick de med på att fick vara kvarförsäkrad, (tror möjligen de sänkte honom till 40 000). Detta är nu ca 6 år sen och hästen ifråga var då 4 år och helt skadefri, vi kastrerade iof honom, men det kan ju inte ha påverkat försäkringsbolaget åt nått håll.

Agria var i af väldigt noga med att jag inte fick försäkra en häst hos dem för 60 000, när jag bara gett 55 000 för den, löjligt enligt mig...
Utgångspriset på hästen var 70 000kr, att jag sedan lyckades pruta ned den av olika anledningar har väl inte så mkt med saken att göra... tycker jag...

De försökte dessutom ge mig reservationer på försäkringen på båda frambenen. Hon har varit försäkrad hos dem sedan föl & har varit halt en gång, höger fram, inget hittades på böjprov & det visade sig senare vara en hovböld. Vänster fram skulle hon också ha reservation på för att vet anmärkt på besiktningen att hon biljarderade mer med ena frambenet :confused: ... vilket ju inte har något med hennes användbarhet att göra då hon aldrig varit halt på detta ben och gått igenom 3 klinikbesiktningar med jämna mellanrum u:a...
Jaja, de fick ett argt telefonsamtal eller 2, pratade med sin veterinär, ursäktade sig & tog bort reservationerna :devil:

Nej då, jag var redan då medveten om vad som stod i det avtal som gällde. Jag fick ju själv inte försäkra vår ponny för mer än inköpsvärdet + 5000 kr.

Virrpannan skrev:
Korrekt! Försäkringsbolagen har inget med att göra vad ägaren betalat för sin häst! Jag kan få en häst till skänks, köpa den för slaktvärdet eller betala en symbolisk summa, ett underpris osv osv....

På ett av det stora bolagens livskadeanmälan(den blanketten som ska fyllas i om hästen döms ut) måste man iaf fylla i när man har köpt hästen och för hur mycket.

OK jag läste ditt inlägg nogrannare nu och såg att det inte var en nyhet för dig, jag läste nog lite för fort sist och fick för mig att det här var en nyhet för dig som du ville dela med dig ;).

Vid försäkringsärenden får man ut marknadsvärdet på hästen eller annan vara. Överförsäkrade djur/saker får man inte ut belopp för så att man som försäkringstagare kan gå med vinst.

roslagen skrev:
Vid försäkringsärenden får man ut marknadsvärdet på hästen eller annan vara. Överförsäkrade djur/saker får man inte ut belopp för så att man som försäkringstagare kan gå med vinst.

Nej, jag vet. Men varför använder då de som ska sälja häst A1-värdet som ett försäljningsargument :crazy:

Alla kanske inte vet om det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 970
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 003
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30