break_a_leg
Trådstartare
I en annan tråd kom frågan upp om man har rätt att ta över en befintlig försäkring om man köper en häst för mkt mindre än vad den är försäkrad för. Jag skrev att så inte var fallet, och mailade till ett av de stora bolagen för att höra vad som gäller (eftersom det i bolagets villkor klart och tydligt står att man inte får göra ekonomisk vinning på sin försäkring).
Jag frågade alltså: Om jag köper en häst billigt (av någon anledning) har jag då rätt att ta över en befintlig försäkring med ett mkt högre livvärde. Jag hävdar att så inte är fallet, utan att man då måste sänka livvärdet. Vad är det som gäller?
Du har rätt i detta fall, man får inte tjäna på att ha ett djur
livförsäkrat.
Så köper man hästen billigare än det försäkringsbelopp hästen har på det förra avtalet så skall livbeloppet justeras. Om man sedan tränar och tävlar och kan presentera meriter för hästen så kan man naturligtvis höja hästen igen.
Visste ni om detta?
Jag frågade alltså: Om jag köper en häst billigt (av någon anledning) har jag då rätt att ta över en befintlig försäkring med ett mkt högre livvärde. Jag hävdar att så inte är fallet, utan att man då måste sänka livvärdet. Vad är det som gäller?
Du har rätt i detta fall, man får inte tjäna på att ha ett djur
livförsäkrat.
Så köper man hästen billigare än det försäkringsbelopp hästen har på det förra avtalet så skall livbeloppet justeras. Om man sedan tränar och tävlar och kan presentera meriter för hästen så kan man naturligtvis höja hästen igen.
Visste ni om detta?
Senast ändrad: