Köpa galopphäst!

Sanette

Trådstartare
Det är så att jag har tänkt att köpa en galopphäst. Var hittar man dem ? Har funderat på att åka över till England och se om jag hittar någon fin. Jag har inte mycket erfarenhet av galopphästar. Skulle behöva lite råd och tips. När rids de in och vilken ålder är det lämpligt att köpa dem? Vad ligger de i för prisklasser? Typ normalt pris för en 2 åring? Kanske svårt att säga men mellan tummen och pekfingret? Hur gamla är de när de startar första gången?Tacksam för alla svar! :banana:

Sv: Köpa galopphäst!

Är den så att du ska ha en häst att starta i galopp? För att få starta den måste du först bli amatörtränare och det är 2 kurser du går steg1 och steg 2 sen måste du innan du går steg 2 ha haft 72 timmars praktik i ett proffs stall eller en godkänd amatörtränare. ska du ha en tvååring måste du bli proffstränare och det krävs mycket mer men det bästa är ju att börja från början och skaffa dig erfarenhet. Som amatörtränare får du träna 3 åriga och äldre hästar.

Hur gamla de är när de startar första gången är inviduellt pga hur de växer och hur psyket är men de hästar som ska försöka starta i derbyt som treåringar brukar kvala vid 2-2½ års ålder men det är som sagt olika.

Skriv lite mer frågor, svårt att berätta all så där rakt av.

Tiggertjejen skrev:
Är den så att du ska ha en häst att starta i galopp? För att få starta den måste du först bli amatörtränare och det är 2 kurser du går steg1 och steg 2 sen måste du innan du går steg 2 ha haft 72 timmars praktik i ett proffs stall eller en godkänd amatörtränare. ska du ha en tvååring måste du bli proffstränare och det krävs mycket mer men det bästa är ju att börja från början och skaffa dig erfarenhet. Som amatörtränare får du träna 3 åriga och äldre hästar.

Hur gamla de är när de startar första gången är inviduellt pga hur de växer och hur psyket är men de hästar som ska försöka starta i derbyt som treåringar brukar kvala vid 2-2½ års ålder men det är som sagt olika.

Skriv lite mer frågor, svårt att berätta all så där rakt av.

Jag hade inte tänkt att starta den själv utan bara rida den hemma och låta någon annan starta den. Får man lov att göra så eller måste man va amatörtränare då? Var hittar man galopphästar till salu?

Har du någon som kan träna den till dig då? Ingen vet ju vem som rider häsen men du måste ha den hos en tränare som kan starta den. Kanske kan du få rida den för den som tränar den men var inte helt säker på den saken.

Tror inte att någon tränare accepterar att du har hästen hemma, tror att de vill ha hästen i sitt eget stall pga doping risker m.m.

Var du hittar galopphästar är lite olika, ibland säljer tränare ut, man kan ju som du skrev tidigare åka ner till England och köpa en.

Kanske du bör börja med att faktiskt testa på ett rida lite hoss en tränare INNAN du skaffar ett fullblod att träna? Får du god kontakt med en tränare som kommer att lita på dig så kanske han kan tänkas ”stå för din häst”. Men jag tycker att det låter tveksamt att du bör skaffa dig en unghäst att rida in, det kan vara svårt som det är att få till det rätt även för proffsen! Jag har tyvärr träffat på massor med jätte trevliga personer som har haft höga ambitioner, men bara kastat sina pengar i sjön på kanon fina unghästar som alldrig kommit till start.

Minna tipps är:
Köp in dig på tillräckligt stor del i en mer eller mindre klar unghäst som du kan ha hoss en tränare, men träna och rida tillsammans med denne. Dels får DU erfarenhet av att galoppträning och egna idéer hur DU skulle vilja träna i framtiden. Du får också tid att gå tränarkursen och ha en naturlig praktikplats. Genom att dela hästen kan du dela på kostnaderna och alla amatörtränare får träna hästar som de är delägare i (vissa får träna 2åringar). Alla får dock inte träna andras hästar. Fördelen med en amatörtränare är att de oftast är öppnare för denna form av träning, flexiblare tider att träna då de själva har arbeten, ingen träningsbana att passa men framför allt de har suttit i samma sits som du någon gång! :D

Jag tycker att du skall kolla upp om det finns någon amatörtränare i närheten som du kan ringa och se efter om de kan tänkas behöva hjälp. Vintern närmar sig och alla vet att höstarna på landet blir mörka och dystra efter jobbet. De flesta amatörtränarna behöver hjälp att få ut sina hästar under höst/vinter perioden! Stall tjejerna sviker när skolan drar i gång och regnet börjar, trotts att det är en av de stundtals finaste perioderna att träna på landet med alla stubbåkrar! ;)

Lycka till!

Hej!! Vilka planer du har :) Men du är ju liten så det passar väl bra. Hoppningen ligger på hyllan? Jag galopptränar faktiskt med Cordo och skall kanske vara med i ett ridhästlöp :rofl: (För er övrige, vi hoppar och Cordo är en stor holsteiner)

Men iaf. Du vet Charlotte som har Jannike på TG. Hon köpte av ett galoppstall när Jannis var liten. Hon har gått löp och har världens stam. Du kan väl höra med Challe var det var hon köpte.

Hoppas Sanette och Solero mår bra!Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar