Sv: Köpa galopphäst!
Kanske du bör börja med att faktiskt
testa på ett rida lite hoss en tränare INNAN du skaffar ett fullblod att träna? Får du god kontakt med en tränare som kommer att lita på dig så kanske han kan tänkas ”stå för din häst”. Men jag tycker att det låter tveksamt att du bör skaffa dig en unghäst att rida in, det kan vara svårt som det är att få till det rätt även för proffsen! Jag har tyvärr träffat på massor med jätte trevliga personer som har haft höga ambitioner, men bara kastat sina pengar i sjön på kanon fina unghästar som alldrig kommit till start.
Minna tipps är:
Köp in dig på tillräckligt stor del i en mer eller mindre klar unghäst som du kan ha hoss en tränare, men
träna och rida tillsammans med denne. Dels får DU
erfarenhet av att galoppträning och egna idéer hur DU skulle vilja träna i framtiden. Du får också tid att gå tränarkursen och ha en naturlig praktikplats. Genom att dela hästen kan du dela på kostnaderna och alla amatörtränare får träna hästar som de är delägare i (vissa får träna 2åringar). Alla får dock inte träna andras hästar. Fördelen med en
amatörtränare är att de oftast är öppnare för denna form av träning, flexiblare tider att träna då de själva har arbeten, ingen träningsbana att passa men framför allt de har suttit i samma sits som du någon gång!
Jag tycker att du skall
kolla upp om det finns någon amatörtränare i närheten som du kan ringa och se efter om de kan tänkas behöva hjälp. Vintern närmar sig och alla vet att höstarna på landet blir mörka och dystra efter jobbet.
De flesta amatörtränarna behöver hjälp att få ut sina hästar under höst/vinter perioden! Stall tjejerna sviker när skolan drar i gång och regnet börjar, trotts att det är en av de stundtals finaste perioderna att träna på landet med alla stubbåkrar!
Lycka till!