Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?
Ser att du provred i galopp(eller i alla fall tränings) sadeln
Jo, kan ju inte påstå det var någon jättehöjdare, men inte så hemskt som jag befarat, svårt sitta i ordentlig 'ridsits' bara.
Det ser ju inte ut att vara på Täby så hagar är hon nog van vid redan?
Angarn är det. Därifrån jag köpte henne ju. Hon har gått i hage på fm, eller från morgon som jag inte riktigt vet vilken tid det är, till lunch. Och på em ridits eller gått i walker en stund. Haft lekkompis (jämnårig valack)fram tills hon började brunsta, sen dess har hon gått själv, pga risken för sparkskada.
Men alltid kul med jämnåriga lekkamrater, "våra" far runt här i hagarna varje dag också, det blir små skrap och småsår ibland men det är inte mycket att bry sej om oftast.
Jotack, de är lika lyckliga båda två, min dam hade ju gått själv en dryg månad pga valackens boxvila, så det var ömsesidig glädje över att få en lekkompis av 'samma skrot och korn'
Hon ser trevlig ut, ja grov fram, men det är de ofta. kanske inte fullt så grova över halsen dock.
Halsen är rätt vidrig just nu om man frågar mig, men den är en sabla massa muskler i princip, är ju övermusklad fram med, men jag tycker det i grunden är en god ridhästmodell som nog kommer bli bra när det 'är klart', dvs ommusklad och så. Hon använder gärna halsen att köra rakt upp nu, eller gjorde på provridningen iaf, innan hon fått rasta sig så var det bara huvudet i luften och hopp och skutt, mycket trevligare när hon fått rasta av sig lite med en galopp på rakbanan (bilderna är när jag återvände till volten efter)
Nu i början kanske hon hoppar till extra för saker, de reagerar ju blixtsnabbt, men det går över lika fort. Inget att bry sej om.
Jag har lyckats hitta ett ovanligt ex av fullblod, inte nog med att hon är lättfödd, hon är synnerligen cool med, och när det är läskigt stannar hon och tänker över situationen. Som ex så tog det 15 min att övertyga Åsnan Ior om att gå ur boxen och inte bara frysa fast i boxdörren och glo när veterinären stod på stallgången. Hon tyckte det var säkrast stanna i boxen. Enda gången hon 'stimmat' hos mig är när hon tycker något gör ont (sprutor, sårrengöring av ett ben, det andra gick utmärkt), men när hon då t ex fnattar runt, så hon har lyckats kliva rakt ner i medicinlådan, backa in i vattendunkar och så, och sådant bekymrar henne noll. Hon kastade sig på stallgången med (tror inte hon hade märkt hon satt fast förrän hon provade backa och blev lite överrumplad, inte varit problem innan/efter), och det var då hon kastade sig med bakdelen rakt in bland vattendunkarna, vilket som sagt inte störde henne alls eller upprörde.
Har ju inte kunnat rida henne än i och med att hon fick såret och nu står på antibiotika, men då kan det nog bli mer tittighet och explosivitet. Men so far är hon MINDRE tittig, nervig etc än min valack =)
Överbyggd kommer hon nog alltid att vara det är de flesta fulllblod mer eller mindre. Men det brukar inte vara något större problem, de är smidiga i kroppen och kan lätt vinkla in baken ändå.
Mmm, återstår ju att se hur mycket mer hon kommer växa och hur mycket som kommer 'jämna ut sig'. Araberna har ju en tendens att gärna vara lite överbyggda med även när de växt klart, så låter rimligt det är lika med fullbloden.
Men hitills har hon positivt överraskat! Hon bets fram, sparkades bak och knuffades på mitten en hel del (inte hela tiden dock) när jag var och provred, bet i jackor, trängde sig i boxöppningen och så, vevade med bakbenen när man skulle känna/lyfta etc. Provridningen var inte sådär imponerande då hon mest körde upp huvudet och körde diverse trix och skutt i början, men efter att ha fått cantra lite på rakbanan blev det bättre, men ganska trist trav (symaskinskänsla) och så. Men jag köpte på att det i grunden är en god ridhästmodell enligt mig, och det jag tyckte ändå 'fanns där under ytan' (det var ju STOR skillnad före och efter avrastning i attityd och allt, och den känslan av vad som skulle kunna bli), och så är hon i grund och botten en trevlig, kelig och uppmärksam häst.
På vetbesiktningen så longeringen var mycket skolor ovan mark i början, och en hel del explosioner i travdelen vid böjprov med. Hytte åt vet när vet klämde på bakbenen med. Var dock övertalbar.
Och hon har som sagt överraskat positivt, dels genom det coola (även om jag kunde hålla mig för skratt den där kvarten det tog att få ur henne ur boxen när vet var här) men ffa genom att inte ha bitits en enda gång, inte slagit någonting, viftat lite någon gång men nästan bara vid den där sårtvätten, vara kelen och social, ta det mesta med ro, och har gått prickfritt i grimskaft (även om hon har lite taskig respekt för grimskaftet, så jag har haft kedja).
Och hon har varit snäll med min mer hästovana mor som får ta in och ut och sköta markservicen när jag jobbar natt.
Så tror som sgat hon mår prima med lekkompis och långa dagar ute i stor hage. Och det är en riktigt kelig liten sak, som lär sig FORT.. (Märke jag imorse när jag övervakade mammas täckesbyte och utsläpp, jag jobbar dygn from i em, och mamma tänkte låta henne gå lös och ta andra treåringen i snöre. 'Bara' det att Lilla Blå lärt sig att man inte får gå ur boxen om inte matte sagt varsågod, så den iden föll platt *s*) Så jag tror det blir jättebra jag tillslut, även om det säkert kommer finnas en hel del att jobba med (ffa i ridningen) och hon kommer vara billig vissa stunder