Köpa föl

Centaur

Trådstartare
Hur funkar det när man köper ett föl som fortfarande går med sin mamma? Ofta säljs ju fölen när dom bara är några veckor gammla. Hur gör man med betalning, kontrakt etc?

Mycket kan ju hända på det halva året som fölungen stannar kvar hos uppfödaren....

Tänk om den blir skadad eller sjuk, kanske så allvarligt att den får tas bort? vad händer då?

Sv: Köpa föl

Hur funkar det när man köper ett föl som fortfarande går med sin mamma? Ofta säljs ju fölen när dom bara är några veckor gammla. Hur gör man med betalning, kontrakt etc?

Mycket kan ju hända på det halva året som fölungen stannar kvar hos uppfödaren....

Tänk om den blir skadad eller sjuk, kanske så allvarligt att den får tas bort? vad händer då?

Jag har inte sålt ett oavvant föl själv, men fölet kommer ju förhoppningsvis att vara försäkrad. Sedan gissar jag att det vanligaste är att den nya ägaren står för eventuell självrisk och försäkringskostnader. Andra kostnader får man skriva in i kontraktet (vaccinering, pass, hovvård etc.). Föler sköts troligen av uppfödaren, efter bästa förmåga fram till det kan hämnas.
/U

Jag har själv ett föl, fött iår till salu.

Den kommer gå kvar här tills avänjning innan den får flytta.
Jag står för försäkringen under tiden den är kvar under mitt ansvar, skulle någonting hända så får jag betala tillbaka hela summan eller dra ned på priset.

En risk man får ta helt enkelt..

Säljer jag föl så får köparen stå risken d v s det är köparen som själv får se till att det är försäkrat och betala de kostnader som uppstår för fölet. I vissa fall där jag känner köparen har jag lämnat iväg sto och föl och sedan hämtat stoet efter avvänjning. Men då har köparen fått sto för stoets kostnader när det gäller foder och liknade.

Så jag tänker tydligen helt annorlunda än de andra som har svarat men det har fungerat bra här på det sättet.

Jag har sålt en del föl väldigt tidigt, vi har då gjort på följande sätt.
Kontrakt skrivs och handpenning betalas direkt köparen bestämt sig för hästen, återstående köpeskilling betalas vid leverans (el. avvänjning om fölet går kvar) efter att fölet blivit vet. besiktigad. Skulle inte fölet gå igenom besiktningen betalas självklart HP tillbaka och köpet hävs.

Under tiden som fölet går kvar hos mig är jag alltså fortfarande ägare och står för alla utgifter såsom vacc, hovvård och försäkring.

Detta har fungerat mkt bra för mig och mina köpare.

Jag har sålt mitt hingstföl och 10%handpenning är lagd. Jag står för försäkringen och fixar passet på honom.

Skulle nåt hända så är han försäkrad för köpeskillingen och då betalar jag tillbaka dom 10% som är lagda om fölet dör.

Nu är det en kompis som köpt fölet så jag kör ner fölet till dom med.

Så gjorde vi när jag köpte föl för 2 år sen. La handpenning tidigt men ägaren stod för kostnaderna/fösäkring tills hästen var klar att flyttas från mamman. Då betalades slutsumman och allt ansvar övergick på mig.

Tack för era svar. :) Verkar vara lite delade åsikter!

Att tinga fölet mot handpenning tycker jag låter vettigast, då har båda köpare och säljare lite säkerhet?

Ja, jag tror att det är ett rätt vanligt förfarande.

Glömde att vi självklart även står för registreringen.

När vi har sålt föl så betalas hela köpeskillingen+nya ägaren står för försäkringen. Vi står för alla omkostnader till avvänjning+registrering. Har funkat jättebra!

När jag köpte mitt föl stod jag för försäkringen tills jag hämtade henne. Övriga kostnader stod uppfödaren för. Sedan fick jag lägga en handpenning...

Eller så gör man som jag; köper stoet med :laugh: Har precis fått hem ett underbart stoföl med tillhörande mamma! :)

Detta är ju egentligen en fråga till alla som har erfarenhet av att sälja föl ?
Vilket är bäst, annonsera ut fölet innan avvänjning eller vänta tills det är "leveransklart" ?
Hur vanligt är det att köpare tingar eller köper föl i så tidig ålder ?

Jag har sålt sju föl innan avvänjning. Det är bara en utav dom som varit utannonserad, resten är sålda genom kontakter el. genom hemsidan.

Köper du ett föl utav mig tex gäller följande:

¤ Dagen kontraktet skrivs betalas en handpening.
¤ Köparen står för försäkringen på fölet.
¤ Jag som uppfödare står för allt som gäller tills leveransdatumet.
¤ Dagen då fölet vid 7 månaders ålder, åker till den nya ägaren, skall den vara besiktad, vaccinerad, chippad och klar.
¤ Då erlägges resterande summa, och ägarbytet görs tillsammans, och skickas iväg.

Jag gör som de flesta här. Om jag säljer föl så tar jag oftast en handpenning och så står jag för allt inkl försäkring till fölet är leveransklart. Jag har räknat med den kostnaden i priset. Händer det fölet ngt oförutsett så får jag betala tillbaka handpenningen alt diskutera priset om det är ngt som drar ner på värdet. Det har ännu inte hänt och jag har sålt en hel del redan innan 6 månaders ålder.

Vi har bestämt oss för att köpa ett föl, och den var inte ens 1 dygn när vi tog det beslutet. Jag har även sålt en del föl innan dom var avvanda, och gjort som dom flesta andra här

Hur gör ni vid fölförsäljningen.
Nekar ni någon köpare, har ni några speciella krav på köparen?
Att dom skall ha unghästvana eller någon i omgivningen med den vana som krävs?
Referenser?

Har själv ett föl till salu (pre-korsning) & har fått lite svar...
Är det första fölet jag säljer & han är även den andra hästen som jag säljer hela mitt liv.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 775
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 905
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 351
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka