Köpa föl

Sv: Köpa föl

Tack för era svar. :) Verkar vara lite delade åsikter!

Att tinga fölet mot handpenning tycker jag låter vettigast, då har båda köpare och säljare lite säkerhet?
Normalt sett när man gör en hästaffär brukar ju affären avslutas och hela beloppet betalas inom en månad eller så. Då kan handpenningen på 10% vara en rimlig summa för säljaren att få behålla som skadestånd om köparen utan rimlig anledning skulle dra sig ur.

När man säljer ett föl handlar det om att "hålla på" hästen i ett halvår för (beroende på köpesumman), men det kanske bara blir en handpenning på 3-4000 och man missar sex månaders möjligheter att hitta en annan köpare.

Jag tycker absolut att det bästa är att avsluta affären och få hela köpesumman direkt. Köparen står för försäkring och kostnader som har direkt med fölet att göra och säljaren står för pass, reg, premieringskostnader och liknande.

Enligt mina erfarenheter brukar utdragna betalningar bara öppna för krångel och jag förstår inte av vilken anledning man ska vänta. Om det är så att köparen inte kan få fram pengar just nu - vad det är som gör att dom pengarna kommer finnas om ett halvår? Vill köparen se hur fölet utvecklas? - Kommer det bli nya diskussioner om priset om det inte blir som köparen hoppats? Osv, osv...

Håller med dig MalinJ.

Förra året sålde jag ett föl vid 4 1/2 månaders ålder. Kontrakt skrevs och pengarna (hela köpesumman) fanns på mitt konto efter bara några dagar.
Jag stod för avmaskning, vaccinationer och verkning samt även passbiten.
Försäkringen stod på mig och det tog lite tid att flytta över den då fölet såldes utomlands och jag (och nye ägaren) ville inte att det skulle bli någon miss med dolda-försäkringsbiten samt att det nya försäkringsbolaget tog lite tid på sig.
Fölet levererades sedan vid 6 1/2 månaders ålder.
Hela försäljningen fungerade utmärkt och vi hade mycket mailkontakt gällande transport och övriga praktiska bitar.

I år har jag också ett föl till försäljning.
Köparen betalar hela summan när kontrakt skrivs.
Försäkringen tas över av nye ägaren och kan då höjas till önskat belopp.
Jag sörjer för den dagliga vården fram till flyttdagen.
Nye ägaren äger alltså hela fölet från början och har den så att säga installad hos mig.
Mycket kan som sagt hända på 6 månader. Köparen kan ångra sig i sista stund och då står man där med någon "tusenlapp" på fickan i handpenning på senhösten/vintern och har en osåld häst.

Håller med dig MalinJ.

Förra året sålde jag ett föl vid 4 1/2 månaders ålder. Kontrakt skrevs och pengarna (hela köpesumman) fanns på mitt konto efter bara några dagar.
Jag stod för avmaskning, vaccinationer och verkning samt även passbiten.
Försäkringen stod på mig och det tog lite tid att flytta över den då fölet såldes utomlands och jag (och nye ägaren) ville inte att det skulle bli någon miss med dolda-försäkringsbiten samt att det nya försäkringsbolaget tog lite tid på sig.
Fölet levererades sedan vid 6 1/2 månaders ålder.
Hela försäljningen fungerade utmärkt och vi hade mycket mailkontakt gällande transport och övriga praktiska bitar.

I år har jag också ett föl till försäljning.
Köparen betalar hela summan när kontrakt skrivs.
Försäkringen tas över av nye ägaren och kan då höjas till önskat belopp.
Jag sörjer för den dagliga vården fram till flyttdagen.
Nye ägaren äger alltså hela fölet från början och har den så att säga installad hos mig.
Mycket kan som sagt hända på 6 månader. Köparen kan ångra sig i sista stund och då står man där med någon "tusenlapp" på fickan i handpenning på senhösten/vintern och har en osåld häst.

Så gör jag med. Har aldrig varit något problem.

Precis så gör jag med! Men köparen får stå för pass kostnaden också eftersom jag inte äger fölet längre:)

Jag fakturerar hovslagare och vaccinationer och avmaskning också.

Men jag tar inte betalt för jobbet, fölen levereras utifrån ett förutbestämt datum. Hämtas eller levereras inte fölungen då, då fakturerar jag uppstallning och foderkostnader också.

Nu har jag bara haft väldigt bra fölköpare, så det har inte varit ngt att fundera på. Men visst är det viktigt att det är en bra köpare, skulle aldrig sälja till en person som jag inte tror kommer ta hand om hästen på bästa sätt!

Nu har jag bara haft väldigt bra fölköpare, så det har inte varit ngt att fundera på. Men visst är det viktigt att det är en bra köpare, skulle aldrig sälja till en person som jag inte tror kommer ta hand om hästen på bästa sätt!

Samma här! Skulle aldrig sälja till någon jag inte tror kommer att ta väl hand om fölet/hästen.

jag tänker mest på att fölet kanske skadas medan det står kvar hos ägaren - vems fel är det då? köparen vill ju inte ha en skadad fölunge, kanske är det tom slarv från uppfödarens sida som orsakat det. :crazy: om det är försäkrad eller ej spelar ju ingen större roll, för man kan väl inte A1 försökra ett föl för det framtida värdet eller hur?

Den risken får ju köparen ta. Sen förutsätter jag ju att uppfödaren är en seriös hästmänniska och tar hand om fölet på bästa sätt som att det är dens egen.

Man kan A1 försäkra fölen i rätt höga summor, men det är svårt att försäkra fölet i ett presumtivt framtida värde (försäljningsvärde). Man vet ju aldrig hur bra dom blir förrän man står där med prisrosetterna i handen.:)

Jag anser att man skall A1 försäkra i försäljningsvärdet, samt ha ev tillägg med endel i A2, samt en hög veterinärvårdsförsäkring.

Jag tingade mitt föl mot handpenning och la resterande summa när jag tog hem henne :) (detta stog självklart i kontraktet).

Min lilla som bara var 5 månader när vi kollade på henne fick stå kvar hos mamma och flocken tills hon var 13 månader och ordentligt avvand :) Under dessa 7 månader hälsade vi på minst 1 ggn i månaden och grejade med henne så att hon skulle känna oss väl när vi skulle ta hem henne, är evigt tacksam mot uppfödaren som lät henne vara kvar så länge, min häst är idag en mycket trygg, framåt och trevlig individ och jag tror att mycket beror på hennes naturliga och väldigt trevliga avvänjing som skedde i naturliga faser :)

All skötsel och foder ingick, men eftersom att hon nu var min häst betalade jag självklart verkning, avmaskning och även vet om det skulle behövas. Hon var redan då försäkrad av uppfödaren. Passet fixade uppfödaren.

Jag och uppfödaren kom bra överens redan från början och hon tyckte att jag var en bra köpare till fölet då vi mejlat lite innan och hon gillade mina planer (som även då var hennes tankar) om framtiden för Amazing :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 775
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 905
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 351
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka