Köpa föl: veterinärbesiktiga?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tina_tiger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 714
T

tina_tiger

Hej!
Ska idag iväg och kolla på en hingstunge som kanske ska inköpas som sällskap till vårt hingstföl. Säljaren verkar seriös, men säger att man oftast inte brukar veterinärbeiktiga föl men att jag naturligtvis kan göra det och stå för kostnaden.

Hur skulle ni gjort?

Sv: Köpa föl: veterinärbesiktiga?

Jag kommer då veterinärbesikta mina föl, vare sig dom är till mej eller som ska säljas. Ska längre fram leta reda på en snygg vbl travarhingst åt min tös och det fölet kommer säljas, och det kommer att veterinärbesiktas och allt sådant där.

Jag tycker det är en självklar sak. Annars vet man ju inte om den har fel i någe.
Nu är jag vääldigt nybröjare på detta men en veterinärskoll vill man ha.

Det förstår jag inte ,normal veterinärbesiktning är väl lika nödvändigt med föl som med alla andra hästar,däremot har jag aldrig gjort böjprov eller röntgen undersökning av hästar som inte arbetat något.
Besiktningarna har jag som säljare stått för.

Men ärligt vad skall man se på en bes av ett föl?? Allmäntillståndet då eller?

Man gör ju inte böjprov på föl och röntga dem är ju liksom ingen ide. Arbetsprov är ju också uteslutet.

Rörelse i frihet kan man ju, men å anda sidan så ser man väl det själv hur de rör sig??

Tack för svar!

Jo, jag lutar nog åt att det blir besiktning.

Hm...

Visst ligger det något i vad du säger.

Skulle du själv köpa ett föl som har bra benställ, rör sig fint, är välhanterat och verkar må bra, men inte veterinärbesiktigats?

Men ärligt vad skall man se på en bes av ett föl?? Allmäntillståndet då eller?

Man gör ju inte böjprov på föl och röntga dem är ju liksom ingen ide. Arbetsprov är ju också uteslutet.

Rörelse i frihet kan man ju, men å anda sidan så ser man väl det själv hur de rör sig??

En besiktning handlar väl inte bara om rörelse?
Jag antar att man även lyssnar på t.ex. hjärta & lungor m.m., minns inte riktigt nu vad det finns för punkter på ett besiktningsprotokoll, men det bör finnas en hel del annat.
Jag köpte ett sto som var 11 månader och hon besiktades av veterinär på hemmaplan.
/Camilla

Hm...

Visst ligger det något i vad du säger.

Skulle du själv köpa ett föl som har bra benställ, rör sig fint, är välhanterat och verkar må bra, men inte veterinärbesiktigats?

Jag har nog inte bes ett enda föl som jag köpt faktiskt. Det enda man då skulle kunna göra var att lyssna på hjärta och lungor men det andra är ju inte färdigt på ett föl. Lösa benbitar bildas ju inte fören senare etc.

Jag har personligen tom köpt hästar som är fullvuxna utan bes och har hittills faktiskt inte råkat ut för något. Däremot säljer jag inga utan bes :D

Det som man kan se på en sådan enkel besiktning som det blir av ett föl. Kan också de flesta se själv utan en veterinär.
På besiktnigen kommer veterinären att lyssna på andning och hjärtaverksamhet. Man kommer ju inte att göra något arbetsprov så man kommer bara att upptäcka stora problem och de syns nog för blotta ögat med ett trött och hängigt föl.
Man känner på lymfkörtlarna om de är svullna, vilket vem som helst kan göra. Tittar på slemhinnor i ögon och mun, vilket inte heller är något svårt. Kollar om det finns näsflöde (om den är snorig). Ser så att den står på alla fyra benen att den är hel och ren så att säga. Allmäntillståndet pigg, trött, mager, normal, tjock, päls m m.
Det mesta av detta ser man ju själv med blotta ögat så besiktnigen ger inte så mycket. Den kommer inte heller att hjälpa i framtiden om det dyker upp problem när hästen börja arbeta. Eftersom man ju inte kan säga något om det hos ett föl.

Om man ska eller inte ska kosta på sig en besiktning är ju upp till var och en men de flesta avstår när det gäller så unga hästar. Om man gör det som köpare ska man i vilket fall se till att det inte är säljaren som står för den. Man ska beställa, betala och själv vara med när den sker. Finns juridiska prejudikat på att man annars anses ha brustit i sin undersökningsplikt vid köpet.

Om fölet är försäkrat och helst då med dolda fel försäkring sedan födseln så tycker jag inte man behöver besiktiga fölet mer än det man själv ser.

Jag är i valet och kvalet.

Fölet kostar 5000:-. Jag får stå för vet.bes. på ca 700-800:-.

Om han inte går igenom förlorar jag pengarna men slipper köpa en häst med fel på.

Då kommer jag tillsammans med bensin att ha lagt ut ca 1600:- på att ha tittat på en häst jag inte köper. Man skulle vara veterinär själv!

För det priset hade jag köpt utan besiktning och sett till att det blev A1 försäkrat. Vilket inte är några problem i den prisklassen hos något bolag. De tar föl för betydligt högre belopp utan att ens titta på dem.

Jag har aldrig varit med om att man veterinärbesiktigar föl...

OM du nu ska göra det, för att köparen vill det, så tycker jag absolut att dom kan stå för det hela.

Detta är egentligen det viktigaste......och att man behåller samma bolag och försäkrar upp till det pris man köpt för.

Jag är i valet och kvalet.

Fölet kostar 5000:-. Jag får stå för vet.bes. på ca 700-800:-.

Om han inte går igenom förlorar jag pengarna men slipper köpa en häst med fel på.

Då kommer jag tillsammans med bensin att ha lagt ut ca 1600:- på att ha tittat på en häst jag inte köper. Man skulle vara veterinär själv!

Jag förstår hur du tänker, men tänk på att en häst kostar lika mycket i eventuell veterinärvård i framtiden oberoende av vad den kostar i inköp.
/Camilla

Jag har alltid besiktat föl både som jag köpt och sålt. Tycker det är en så liten kostnad i sammanhanget. Tex blåsljud på hjärtat går inte att se på utsidan.
Däremot är jag faktiskt tveksam till att jag skulle besiktiga en häst som kostar endast 5 000 kr.

Jag har köpt flera föl utan att veterinärbesiktiga.

Min egna uppfödningar brukar jag be veterinär lyssna på när han ändå är här så vet jag att hjärta och lungor är ok.

Sen försäkrar jag dem lågt, för att de just ska få försäkring för just dolda fel och veterinärvård. Sen kan köparen själv bestämma vad den vill att fölet ska vara försäkrat i för summa.

Fölet kostar 5000:-
Jag har ett föl i ungefär samma prisklass som är juniorförsäkrat med Sveland till 20.000:- liv och 40.000:- veterinärvård. Försäkringen kostade inte över tusenlappen.

Jag har köpt flera föl utan att besiktiga dem först. Veterinären ser inte så mycket mer än vad jag gör när de är i den åldern.

Hej!
Ska idag iväg och kolla på en hingstunge som kanske ska inköpas som sällskap till vårt hingstföl. Säljaren verkar seriös, men säger att man oftast inte brukar veterinärbeiktiga föl men att jag naturligtvis kan göra det och stå för kostnaden.

Hur skulle ni gjort?

Jag hade inte besiktigat. De föl jag köpt, några stycken har jag själv lyssnat på hjärta och lungor och kollat i rörelse.
Jag har dock aldrig köpt föl av helt okända.

Däremot har jag bara köpt föl som är försäkrade och har övertagit försäkringen och haft dem kvar i samma bolag. Höjer jag försäkringen kommer bolaget ut och kollar fölet.

Tack för alla svar!

Jag bestämde mig för att köpa lillkillen, utan veterinärbesiktning. Han är försäkrad.

//tina_tiger

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 441
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 042
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka