Köpa fjording?

Bismark

Trådstartare
Då är man kanske ute i hästletarträsket igen :smirk:

Ska ev åka och titta på en lite fjording-fröken snart som jag i sånna fall ska ha på foder till en början för att sen köpa loss om allt funkar. Enligt kompisen som känner hästen verkar hon vara perfekt för mig i temperamentet.

Vad jag vet om damen i fråga är:
5år gammal, 134 cm i mkh, inriden - kan gå i form i alla gångarter, skänkelvikning, lite hoppad men bara lågt. Kan inte så mkt men är lättlärd och villig att jobba och det är ju ett stort +

Kan jag som är 170cm och väger 70kg rida henne utan problem? Har ridit hela mitt liv och har bra balans och följsamhet.

Vad ska man tänka på när jag är och kollar på henne? Jag har inte köpt häst sen jag var 7 år och då hade man ju inte så mkt att komma med. Då bestämde mamma :angel:

Skulle en fjording passa mig? Kommer nog ha henne till hobbyhäst, köra in henne och ev ta föl på henne. Funderat lite på bruksridning med.

Om inte, vad skulle annars kunna passa??

Sv: Köpa fjording?

Min kompis har två fjordingar som hon har mycket kul med. Bruksridning och körning. Det enda jag kan tycka är att du är lite lång för den fjordingen du har tänkt dig. det skulle inte se så harmoniskt ut, även om det inte är något problem för hästen att orka dig. Jag skulle nog leta efter en fjording som håller D-ponnymått.

Hon är ju ganska låg men jag tror inte det är några problem. Jag har en fjording(143,5cm) och min pojkvän som är 187cm lång brukar rida på honom.

Jo men det är ju just det, ser man ut som en struts på henne är det ju inge kul.. Men det beror väl lite på ur hon är byggd med. Har bara sett henne på håll i hagen och det var innan det ens var intressant..

Men kan de inte växa lite mer? Växer inte fjordingar ganska långsamt? Kanske inte på höjden iof :angel: Bara breddar sig..

Jag älskar verkligen fjordingar på alla sätt och vis!:love:

dock kan jag inte råda dej att köpa en häst som du är så mkt för lång för. vikten är nog inga som helst problem, men när du är nästan 30 cm över hästens mkh så anser jag att du är för lång. ca 15 cm över mkh är ok. även om du har bra balans försämras den om du är för lång.

om du ska fortsätta utvecklas ska du kanske fundera på en stor häst...

lycka till!!:D

Jag älskar verkligen fjordingar på alla sätt och vis!:love:

dock kan jag inte råda dej att köpa en häst som du är så mkt för lång för. vikten är nog inga som helst problem, men när du är nästan 30 cm över hästens mkh så anser jag att du är för lång. ca 15 cm över mkh är ok. även om du har bra balans försämras den om du är för lång.

om du ska fortsätta utvecklas ska du kanske fundera på en stor häst...

lycka till!!:D

Jag älskar också fjordingar och har bl a 2 stycken nu. Det jag undrar över är vem som bestämmer när man är "för lång" för en häst? Är det ingen som har pratat med islandshästryttarna om det?:angel:
Mina fjordingar är mellan 1.40 och 1.45. Jag är 1.70, och tycker sjäkv de är lite små, eftersom jag ridit halvblod i många år. Tycker det är roligare att köra dem. Så rider jag min tredje häst som är 1.55 i mankhöjd.

Jag älskar också fjordingar och har bl a 2 stycken nu. Det jag undrar över är vem som bestämmer när man är "för lång" för en häst? Är det ingen som har pratat med islandshästryttarna om det?:angel:
Mina fjordingar är mellan 1.40 och 1.45. Jag är 1.70, och tycker sjäkv de är lite små, eftersom jag ridit halvblod i många år. Tycker det är roligare att köra dem. Så rider jag min tredje häst som är 1.55 i mankhöjd.

min fjording är mellan 138-140cm hög, ganska gorv i alla fall. men jag är ca 177cm lång, tycker att det funkar bra.

Att jag vill ha lite större häst är ju bara en känsla jag byggt upp under halvblodstiden. Min man som är 1.93 red ofta min gamla fjordhingst som var 143, på den tiden han fanns. Det funkade också jättebra.

Provrid och känn efter om det känns bra. Fjordingar är ju överlag ganska breda över ryggen. Då hänger ju dina ben inte så längt ner på sidorna. Jag har haft två fjordingar tidigare. En som var ca 138 och den sista var ca 145. Jag själv är 172. Jag har aldrig kännt mig för lång.
Nu jag en pigg islandshäst som är 127 cm. Känner mig ganska lagom. Vill inte ha henne större, då hade jag nog inte klarat av henne. :angel:

Ja jag ska definitivt åka upp och provrida henne. Hon låter verkligen helt perfekt för det jag vill ha så jag måste åka och kolla iaf :D Kommer ju inte att rida henne långa pass varje dag utan det blir mest skogsturer, lite hopp/dressyr och så är det väl tänkt att hon ska köras in också om det går bra. Så det blir ju varierat..

Vad är skäligt pris för en sån? Har noll koll på hästpriser nuförtiden.

Eftersom hon inte är inkörd så blir det väl lite billigare. ca 25000:- är nog det rekommenderade priset från Fjordhäsföreningen, om jag inte minns fel.

Hej! Jag tror en fjording kan passa dig perfekt. Dock så kanske hon är lite liten för dig. Jag är 160 cm och jag har en fjording som är 139 cm och hon är på gränsen till liten...

Men en fjording med d-ponnymått kanske skulle funka, viktmässigt borde hon klara dig galant!

Ja hon kan nog vara i minsta laget. Fast jag hörde nu att de bara hade "uppskattat" henne till 134 cm. Hallå det kan ju bli allt mellan 130 och 145 när man uppskattar.. :angel:

Haha ja det är ju vad man är van vid. Min kompis som har stora 1.70 -1.80 halvblod uppsakttade min fjordis till en maxad b-ponny (visserligen ihagen en bit bort men ändå):p

Fjordingen är en superbra allroundhäst som man kan göra mkt roligt med!

SFF:s logga : Fjordhästen Mitt naturliga val

jag tycker absolut att du ska åka o prova. En kompis har en normalbyggd guling på 143cm, mest manke. Hon är 175cm o väger väl 75 kilo kanske o det ser bra ut.

Jag har en 4-årig kille som är både inkörd och inriden och stencool och världens mysigaste socialaste. Fjording förstås!!
Den kan du få köpa om du vill. :smirk:Han är ca 140-145 cm i mankhöjd.:bump:

Det där är ett felaktigt resonemang tycker jag! Mankhöjden behöver inte alls vara det avgörande för hur harmoniskt ekipaget ser ut.

När det gäller tex fjordingar är de ofta lika stora i bålen som ett halvblod på 160-165, det är benen som är mycket kortare och gör mankhöjden lägre.
En ryttare på 170 cm kan alltså mycket väl se lagom ut på en 135 cm fjording...men kan å andra sidan bli för lång på en smäcker 150 cm häst.
Det handlar mest om var ryttarens skänklar hamnar, både vad gäller balans och hur det ser ut rent estetiskt.

TS: Tycker absolut du ska prova henne...fjordingar är roliga hästar :)
däremot ofta väldigt smarta och starka i både personlighet och psyke, så de behöver en fast hand och tydligt ledarskap...annars kan de faktiskt bli odrägliga :p

Söndag blir det nog provridning iaf. Kompisen var hemma då så jag passar på att åka upp och hälsa på henne och hälsa på pållan med. :D

Är nästan nervös nu, hur gör man när man provrider? :angel: Sitter på hästen såklart men mer då? Gas, broms ska man prova. Tips tack!!:bump:

Tycker du ska kolla ALLT :D hur hästen är att fånga i hagen, att binda upp, lyfta hovar, sadla, sitta upp. Rida i alla gångarter, både i paddock och utanför.
Ta med dig någon som kan kolla hur det ser ut när du rider, ta bilder och gärna filma.

Och fråga fråga fråga! För säljaren borde det bara upplevas som positivt att du vill veta så mkt som möjligt inför ev köp, så håll inte igen med något du undrar.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en islänning, dock ingen tölt elelr pass på henne då hon är inriden som ”vanligt”. Tanken är att jag ska köpa henne...
Svar
9
· Visningar
1 172
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Gnägg Jag är en rutinerad hästtjej, men inte hållit på med hästar typ den sista 6 åren merän sporadiskt. Nu vill sonen på 6 år börja rida...
Svar
12
· Visningar
2 552
Senast: Novalisa
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar