köpa en till häst eller?

M

mosig

jag fick i helgen hem min nya pålle och samtidigt blev min gamla pålle hitkörd.
när vi släppte ihop dom var allt lugnt och gammeltanten har sagt till ynglingen ett par gånger att passa sig men överlag har det inte hänt särskilt mycket.
nu är det så att dom har blivit extremt tighta och gammeltanten behandlar nästan ynglingen som sitt föl, hon putsar på honom och vakar över honom vart han än går och nu går det alltså inte att sära på dom, då blir det full panik!
när jag tog in ynglingen här om dagen var gammeltanten nära att dra igenom staketet, fick ta in henne fort som attan också..

så min fråga är:
tror ni att detta beteende kommer lugna sig eller blir jag kanske tvungen att köpa en till häst?
jag har både plats och ekonomi till att hålla en liten ponny eller något liknande men tiden kniper det dock lite mer med..

hur hade ni gjort?

ps:
jag har även funderat på att hyra ut en plats eller två men än så länge har ingen nappat..

Sv: köpa en till häst eller?

Har det precis lika här! Inte så att dom springer igenom tråden men dom ropar på varann och galopperar några vändor i hagen. Man vill ju inget hellre än att dom ska lugna sig och förhoppningsvis vänja sig med att vara ensamma en liten stund!

Jag tror inte det hjälper att köpa en häst till.

Jag har två hästar som är otroligt tighta, dom beter sig som mor och dotter, det var liksom kärlek vid första ögonkastet. Försökte att ha dom i olika hagar, med resultatet att den yngre hästen rymde ur hagen. Givetvis hade båda hästkompisar och de såg varandra så de behövde ju liksom inte vara oroliga tyckte jag, men det blev dom ändå.

Jag tror att om man vill lossa ett sådant vänskapsband som de knutit så finns inget annat sätt än att sära på dom ordentligt.

mina hästar har också varit så. ibland har det hjälpt med en till häst i hagen men ibland inte;)
men har alltid den ena i en hage med ordentligt staket och visst springer dem som galningar i början men så fort man är utom synhåll med den andra hästen lungnar dem alltid ner sig kanske inte första gången men när man har gjort detta några gånger funkar det bra:laugh:

:eek: men jag kan ju inte lämna ifrån mig nån av mina älsklingar?!?
eller det kanske inte var så du menade?
jag vet inte hur jag ska göra, som det är nu får jag ta in bägge två i från hagen samtidigt, släppa ut dom samtidigt osv..
lämnar jag den ena i stallet blir den tokig samtidigt som jag inte kan göra något vettigt med den andre för den bara skriker och vill tillbaka..

mina hästar drar igenom (alternativt över) eventuellt staket.
jag har elstängsel med rejält med el i men det verkar inte bekomma gammeltanten, utan hon SKA ut till sin bebis

Nej, du ska inte lämna iväg någon häst. Det var inte så jag menade.
Menade nog mer att du mest får acceptera läget som det är.

Eller så får du höra med någon kompis/granne om ni kan byta hästar någon vecka eller så.

jaha, då är jag med :D

är ju ganska nyinflyttad så känner ingen sådär direkt här i krokarna..
men jag försöker att öva lite på att låta den ena vara inne i stallet och leda ut den andra precis utanför stallet, sen kanske det går att öka avståndet lite i taget?
jag kan inte riktigt förstå hur dom kunde bli så tighta, dom har ju bara gått ihop en vecka nu..

Hästar är ju flockdjur. Har man då bara två så är det väl mer ovanligt att de INTE blir riktigt bra kompisar.

Sätt upp ett rejält, högt trästaket?

jo jo visst, jag har haft hästar förr, både två och fler men tycker dessa är så väldigt extrema och just att tanten behandlar honom lite som en fölis, vakar över honom och putsar lite i ansiktet på honom..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 524
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 934
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama