Köpa eksemhäst?

Sv: Köpa eksemhäst?

Min kompis har en eksemhäst. Den går med flugtäcken hela sommaren och måste kletas in med alla möjliga guckor och krämer. Nu har hon kliat av sig manen och svansen är sönderkliad och då har vi endå ganska lite knott här jämfört med på andra ställen :crazy:

Men en del har ju mer eksem än andra ;)

det innebär väldigt mycket mer tid och jobb, planerande och passande, det innebär en stor ökad kostnad med täcken och salvor samt att man gråter inombords när det är som värst för hästen.

jag har aldrig medvetet köpt en exemhäst och kommer troligen aldrig att göra det, men jag har haft en med ganska svår exem innan (köpt som föl) och jag har en nu som även hon utvecklat exem som 2 åring (inköpt som föl) jag tänker inte skilja mig kvitt henne men hade aldrig köpt henne från början om jag vetat ;)

känner man att man orkar med allt som tillkommer runt om en exem häst och har råd med den ökade kostnaden så visst, även exempållarna måste ju få bra och kärlrksfulla hem ;)

Jag skulle vara väldigt försiktig om jag tittade på en häst med exem. Skulle ställa massor av frågor om orsak och behandling och själv kolla i hårremmen. En häst med sommarexem skulle jag inte heller köpa på vintern utan jag skulle vilja se den mitt i sommaren när det är som värst så man får en uppfattning om hur pass illa det är.

Mitt stall har en exemhäst som den här sommaren för första gången är nästan helt symptomfri eftersom vi äntligen hittat rätt behandlingsmetod. Men jag skulle inte köpa en häst som kräver täcke året om, tvättas varje dag, smörjas städigt med dyra medel osv. Det känns som om man skulle köpa på sig en rad problem.

Okej då vet jag. :)
Funderade på att kolla på en Shire, men den har sommareksem. Men jag tror jag avstår isåfall.

Jag svarar i egenskap av ägare till ekesmhäst, nej jag skulle inte köpa en eksemhäst.
Om du ens skulle skänka tanken, så bör hästen ha ett så pass lågt pris att du kan få en liten ekonomisk kompensation för de kostnader du kommer att drabbas av som köpare till eksemhäst.

Många extra kostnader i form av täckern, salvor, schampo ev veterinärbesök och kliandet som gör att man gråter innombords om man inte får det under "kontroll". Ev åkande till hästen flera gånger per dygn om det vill sig illa. Flera täcken att byta med när dom andra lagas o tvättas. Kanske stå uppstallad även på sommaren ja listan kan göras mycket lång. NEj jag skulle inte köpa en exemhäst igen.

Om det är en förstahäst, nej. Men om man haft förut och lyckats hålla den fin med hyfsat billiga metoder så vete 17 om jag inte skulle kunna tänka mig en som passar 100% för övrigt.
En kompis köpte en eksemhäst men då hade hon haft en förut som blev jättefin.

Skulle inte betala nåt högre pris för en sådan. Bara täckena KAN gå på 1000 kr per år om man har otur.

Senast ändrad:

Bara täckena KAN gå på 1000 kr per år om man har otur.

Det låter billigt! När man väl kommit på vad som funkar är det ju inte SÅÅ dyrt, men vägen dit kan vara lång och dyr. Det värsta tycker jag är tidsåtgången på allt jox. Har man hästen hemma i eget stall är det nog lättare.

KL
Skulle ni avla på en exemhäst? Hur är det med ärftligheten?

Jag har en eksemhäst, som dock fick eksem när jag redan haft honom ett par år. Han hålls symptomfri med installning nattetid, switch och ökozon-behandling. De kostnader som jag direkt kan se orsakas av eksemet uppgår väl till ca 2000:- om året. Och jag tycker inte att jobbet med att sköta eksemet är överväldigande.

Jag skulle dock inte rakt av köpa en eksemhäst. Det ÄR en kronisk sjukdom, det skall man vara medveten om, och det kan blossa upp av att hästen flyttar till ny hage med andra insekter, eller bara av stressen med att byta stall och foder.

Skulle jag köpa eksemhäst skulle det vara en topp-häst i övrigt (för tävling), som förra ägarna lyckats hålla symptomfri.

Och NEJ jag skulle aldrig avla på en eksemhäst.

hmm, i år har min shettis avverkat exemtäcken för en bra bit över 2000 kr :angel: (köpte 3 st förra året och 2 året dessförinnan) en del är riktigt duktiga på att avliva täckena FORT. ett antal luvor har oxå gått åt.

bara ett täcke kostar runt 1000 kr ;)

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)