Köpa egen tävlingshäst eller "köpa in sig"?

O

Orchid_Beauty

Vad kan vara bäst att göra till en början?? Köpa egen häst eller köpa in sig på en andel? Hur gör man då när man skall köpa in sig, vad krävs?
Vill ta ut min amatörlicens och ridalöp och träna själv men jag skulle vilja ha en "mentor" som kan hjälpa mig också.
Hur hittar man en bra häst för mig som amatör?:confused:
Behöver lite råd för jag vill verkligen komma igång med galoppen igen. :)
Haft lite uppehåll och behöver friska upp minnet också.

Någon som har några råd och tips så är det bara att höra av sig till mig.
Jag blir jätte glad! :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa egen tävlingshäst eller "köpa in sig"?

Även om du har hållit på med galopp innan så rekommenderar jag dig att gå (gå om?) steg 1 och steg 2 kurserna. De ger dig inblick i sporten och du måste endå ha dem för att bli amatörtränare…

Vill du bli delägare så är det vissa tränare som har en hel del konsortier, tex Patrik Wahl. Men kontakta den tränare du gillar för att höra dig för om andelsägande. De flesta tränarna har delar i hästar att sälja…

Jag gick en Arb.Ryttar Utbildning på Strömholm 2004 så det är inte så länge sen. Har flyttat och fått ett deltidsjobb så hästarna fick ta en liten paus men nu vill jag verkligen komma igång igen!! Men jag vet inte hur med tanke på att E-tuna ligger så avsides. Skulle även vilja komma igång med ridningen också men jag hittar ingen häst/ar eller någon som behöver hjälp..

Dennis Persson håller till vid Strömsholm och har/hade även andelar i hästar (även hinderhästar) att sälja.

ok till ninni då eftersom du vet allt =)
vad innebär det att avra "delägare" och hur gammal måste man vara och får man av vinster ! ? ja du fattar frågan :)
vad är en delägare ?

hoppas vi ses snart viriga höna ;)

carolineplayer skrev:
ok till ninni då eftersom du vet allt =)
vad innebär det att avra "delägare" och hur gammal måste man vara och får man av vinster ! ? ja du fattar frågan :)
vad är en delägare ?

hoppas vi ses snart viriga höna ;)

Att vara delägare innebär att du äger en del i hästen, alltså inte hela. Vissa tränare köper in hästar, sedan ornar de så att de delar upp ”ägandet” i flera delar, tex 10. Sedan säljer de dessa delar till olika personer. Lite som typ aktier, men i väldigt liten skala… =) sej att hästen kostade 40 000 att köpa, tränaren säljer varje del för 4000kr. Om du som delägare då väljer att köpa in dig på en tiondel så kostar det dig 4000 att vara med och sedan en tiondel av månadskostnaden varje månad. Ett billigare sätt att få vara hästägare helt enkelt!
Det händer förstoss att tränarna delar i ännu mindre delar, och det händer förstoss att på vissa hästar äger vissa ägare olika många ”delar”. Desto fler delar du har desto mer har du att säga till om osv…
Detta är ett bra sätt att testa på at vara hästägare, har du tex en 20del i en häst, kostar det dig kanske 2000 att köpa in dig i hästen, sedan kanske bara 500kr i månaden… Klart att du får en mindre del av eventuella vinstpengar, men du får ändå ”din” häst att följa i lopp och att stå bredvid i vinnarcirkeln…
Åldersgräns är det nog upp till tränaren, eller vem det är som håller i konsortiet att avgöra…

Sugen på att köpa häst?
Plastik kurserna skall jag jaga på Lotta om så fort som möjligt… Heheh
Ses!

Orchid_Beauty skrev:
Jag gick en Arb.Ryttar Utbildning på Strömholm 2004 så det är inte så länge sen. Har flyttat och fått ett deltidsjobb så hästarna fick ta en liten paus men nu vill jag verkligen komma igång igen!! Men jag vet inte hur med tanke på att E-tuna ligger så avsides. Skulle även vilja komma igång med ridningen också men jag hittar ingen häst/ar eller någon som behöver hjälp..

Arbetsryttar utbildningen är inte samma sak som Steg1 och Steg2 kurserna… Efter som de är teoretiska, rekommenderar nog dem trotts allt… Där talas det om olika former av ägande, hur du hittar hästar och hur man skall gå till väga… De brukar ligga över ett par kurstillfällen så det rör sig inte om långa kurser i stil med den du hade på Strömsholm. Du kan läsa om dem på galoppsport.se och på unggalopp.nu

okej.. Har inte så mycket koll på alla dessa kurser och grejjer tyvärr. Men jag vill alltid lära mig mera!! :rofl:
Så har ni flera bra förslag att ge mig är jag jätte tacksam. :)

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 431
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 309
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: valy
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka